ReclameReview: Monuta

6 juli 2011, 10:44

De nieuwe campagne van Monuta heet ‘Nabestaanden’ en is helemaal gericht op de mensen die achterblijven na het overlijden van een dierbare. Met het thema ‘de steun bij iedere uitvaart’ wil Monuta laten zien dat nabestaanden het al moeilijk genoeg hebben en dus alle hulp die het bedrijf biedt goed kunnen gebruiken.

Credits:

Bureau: N=5

Account: Judith Lavalette, Nadine Marcar

Creatie: Jeroen van der Sluis, Lukas van de Ven

D.O.P.: Steve Walker

Klant: Henrieke van Dam, Frank Fransen, Jeanine Helthuis

RTV: Christ Bloemheuvel

Regie: Rogier Hesp

Strategie: Marlies Touw, Peggy Wijtzes, Marc Oosterhout

Productie: L-A-D-A

Postproductie: Condor

De doelstelling:

Klanten werven

De uitwerking:

Monuta heeft samen met N=5 een serie van drie commercials ontwikkeld met als thema: “de steun bij iedere uitvaart”. In deze nieuwe campagne ligt de focus nadrukkelijk op de nabestaanden. In alle drie de commercials wil Monuta één boodschap overbrengen: Nabestaanden hebben het al moeilijk genoeg. Daarom is Monuta er om te helpen met alles wat van belang is voor een mooie uitvaart.

Het oordeel:

Mijn eerste reactie was: wat een indrukwekkende commercial. Eerst vraag je je af wat die man met die jurk doet, totdat blijkt dat hij een jurk uitzoekt voor de uitvaart van zijn overleden vrouw. Erg mooi gemaakt ook qua sfeer en kleur. De boodschap is natuurlijk prima: Monuta is voor nabestaanden de steun bij de uitvaart van hun dierbaren. Maar daarbij vraag ik me af: kan de doelgroep zich inleven in de situatie van deze man als ze nog niet op korte termijn een uitvaart hoeven te regelen? Of is deze campagne vooral bedoeld voor de mensen die onlangs iemand verloren hebben? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je na het overlijden van je partner ineens terug denkt aan deze campagne en denkt ‘ik ben nu een nabestaande, dus ik bel Monuta’. Het is ook duidelijk dat dit geen actiematige campagne is, want er staat niet eens een URL genoemd. Blijkbaar mikt Monuta op de langetermijneffecten van de totale campagne. Ik moet zeggen dat ik wel nieuwsgierig ben naar de volgende commercials in deze reeks.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Barend V

    Dit soort reclamecampagnes zijn te rauw en ethisch onverantwoord en irriteren mateloos. Natuurlijk komt de dood meestal onverwachts. En ja, je moet erover nadenken of enigszins erop voorbereid zijn. Maar laten we wel wezen. Het doel, namelijk “klanten” te werven op deze wijze schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Alsof we het niet doorzien ook. Ik heb er bij het ontspannen televisiekijken absoluut geen behoefte aan het soort colportage-achtige wijze van geld proberen af te troggelen bij niets vermoedende mensen middels een suggestieve preek doordrenkt met valse emotie. Deze voet tussen mijn favoriete tv-serie en het journaal hoort daar gewoon niet! Het effect bij mij is uiteindelijk dat ik mijn uitvaartzaken nooit en te nimmer door dit soort geldwolven zal laten behartigen.


    18 juli 2011 om 18:36
    Casper Dekker

    Wat een onzinnige reactie van Barend V. Blijkbaar blijft hij zijn kop in het zand steken en wil niet met zijn neus op de feiten gedrukt worden. Over smaak valt niet te twisten en de een vindt deze commercial beter als de ander, maar om te spreken over colportage…. dat is gewoon naief. Maar blijkbaar doet de commercial dus precies wat het moet doen. Het treft je keihard. Precies zoals het straks in de echte wereld ook zal zijn. Persoonlijk vind ik deze reclame uitermate sterk en zet het me aan het denken. Ook ik heb nog niks geregeld en zou niet weten in welke jurk mijn geliefde in de kist wilt. Door reclame als deze word je aan het denken gezet. Ze proberen mij in ieder geval niet te overtuigen met een “om de zaken draaiende” commercial die het allemaal mooier maakt dan het is. Dit is realiteit…ook tussen je favo serie en het journaal in.


    19 juli 2011 om 16:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!