Google laat +1 knop in Analytics en Webmaster tools zien

Google laat +1 knop in Analytics en Webmaster tools zien

Zojuist heeft Google op diverse blogs nieuwe rapportages aangekondigd voor de onlangs wereldwijd geïntroduceerde +1 knop. Deze zullen via Google Analytics en de Google Webmaster Tools beschikbaar worden gesteld.

In de Google Webmaster Tools verschijnen de volgende rapporten:

  • Search Impact report: dit rapport laat zien wat voor invloed de +1 knop heeft op de doorkliks vanuit de zoekresultaten. Je kunt resultaten met en zonder +1 vermeldingen naast elkaar leggen om goed het verschil te kunnen zien. Dit rapport wordt alleen getoond als je genoeg vertoningen hebt voor de diverse pagina’s.
  • Activity report: hierin zullen alle +1’s van jouw site te zien zijn. Dus die vanuit je eigen site geklikt zijn maar ook die vanuit de zoekresultaten zelf aangeklikt zijn.
  • Audience report: hierin kunnen we zien wie je site een +1 gegeven heeft, landen, talen en andere demografische gegevens.

En in Google Analytics kunnen we de volgende zien:

  • Social Engagement report: dit rapport zal het verschil laten zien tussen het bezoek van iemand die iets op je site een +1 gegeven heeft en de bezoekers die dat niet gedaan hebben.
  • Social Actions report: hier zal een overzicht komen te staan van alle sociale activiteit op je website. Dus als iemand iets een +1 geeft of een stukje content tweet verschijnt dat in dit rapport. Ook minder bekende sociale netwerken kun je zelf met javascript aan de meting toevoegen, hierover verder naar onderen meer.
  • Social Pages report: welke pagina’s kennen het meeste ‘sociale’ activiteit, dat is overzichtelijk gemaakt in dit rapport.

In de komende dagen zullen al deze rapporten bij iedereen verschijnen. Hiermee maakt Google wel erg duidelijk hoe serieus ze sociale activiteit als graadmeter van het web nemen. Het is voor je eigen site dus belangrijk deze activiteit goed door te meten. Voor bijvoorbeeld Hyves kun je met een paar regels code het gebruik van dit netwerk op je site in kaart brengen. Dat moet met de volgende meetcode aan Google Analytics doorgegeven worden:

_gaq.push([‘_trackSocial’, ‘hyves’, ‘share’]); 

De komende dagen zullen webbouwers het dus druk gaan krijgen met het inbouwen van deze metingen voor allerlei sociale interactiviteit. En om met de woorden van Google zelf te eindigen:

Social reporting is just getting started. As people continue to find new ways to interact across the web, we look forward to new reports that help business owners understand the value that social actions are providing to their business. So +1 to data!


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Ik heb inmiddels in de Webmaster Tools en in de nieuwe layout van Google Analytics al beschikking over de nieuwe rapporten, nog meer die dit zien?

    geplaatst op
  • Beide zijn bij mij ook te zien maar helaas nog geen data...

    geplaatst op
  • Ik zie het ook staan. Ik heb ook meteen de veel gestelde vragen gelezen van de Webmaster Tools (te vinden op http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=1140194 )

    Google wilt het dus gebruiken om hun algoritme te bepalen.

    Ben benieuwd wat er nu bedacht wordt om ook dat te manipuleren zodat sites (voor een mooi prijsje) meer +1 zullen hebben.

    geplaatst op
  • Erg interessant deze ontwikkeling André!

    Aan welk Hyves event hang jij de Hyves share, respect, unrespect GA meetcodes?

    geplaatst op
  • @Raul Dit dus; http://koopgoogleplus.nl ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.