Facebook gaat samenwerken met Spotify

26 mei 2011, 10:00

Muziekstreamingdienst Spotify gaat worden geïntegreerd binnen Facebook, dat is wat bronnen tegenover Forbes hebben gemeld. De functionaliteiten zouden al binnen twee weken beschikbaar moeten zijn. Concreet gaat die betekenen dat links van de nieuwsfeed een Spotify icoontje verschijnt die, zodra je er op klikt, Spotify installeert zodat je via Facebook muziek kunt luisteren. Gebruikers kunnen zo synchroon met hun vrienden muziek luisteren, en afspeellijsten met elkaar delen. De service zou ‘Facebook Music’ of ‘Spotify on Facebook’ moeten gaan heten.

Momenteel hebben de diensten al een integratie van elkaar, maar deze zal flink worden uitgebreid. Er geen geld met de deal gemoeid, volgens de bronnen. Het voordeel van de samenwerking voor Facebook is dat het per direct een muziekdienst tot haar beschikking heeft, en Spotify bereikt met deze integratie miljoenen extra gebruikers. Het is dan ook de verwachting dat het ledenbestand van Spotify flink zal gaan groeien.

In de landen waarin Spotify al actief is, dus ook in Nederland, zou de service binnen twee weken live moeten zijn. De VS zal dus nog even moeten wachten. Officieel zegt Spotify van niks te weten:

“We have a good relationship with Facebook in that we have done an integration on Facebook Platform that has been valuable in terms of driving engagement with the Spotify service. We’re continuously working together to make the social experience on Spotify the best it can be and welcome relationships with any company looking to innovate by building more social value into the user experience.”

Facebook zegt ook van niks te weten. Wel is bekend dat Facebook-oprichter Mark Zuckerberg een grote fan is van de Zweedse muziekdienst. Sean Parker (Napster, Facebook) zou in de beginperiode van Facebook interesse hebben gehad om een p2p download netwerk om Facebook heen te bouwen, dit is er echter nooit van gekomen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!