Tevredenheid Microsoft op record hoogte

19 mei 2011, 03:00

Microsoft is nog nooit zo populair als op dit moment, dit blijkt althans uit het befaamde American Customer Satisfaction Index (ACSI) onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Michigan. Sinds de start van het onderzoek in 2006 is de tevredenheid over Microsoft nog nooit zo hoog geweest. Het dieptepunt was in 2008, een jaar nadat het bedrijf het besturingssysteem Windows Vista uitbracht.

In 2010 nam de tevredenheid van consumenten toe met 8,5 procent ten opzichte van 2009. “Microsoft’s continued improvement over the last three years suggests that we’re out of the Vista phenomenon”, zegt ACSI-directeur David VanAmburg tegen PC World.

Sinds de introductie van Vista’s opvolger Windows 7 gaat het qua tevredenheid weer voortvarend met Microsoft. Recentelijk maakte Microsoft nog bekend dat het meer dan 360 miljoen Windows 7 licenties had verkocht. Ook meldde het bedrijf verkoopcijfers van Office Suite die met 21 procent waren gegroeid. De resultaten moeten echter niet uit hun verband worden getrokken. Naast Microsoft gaat het goed met de gehele software industrie. De score van Microsoft groeide naar 76 (op een schaal van 100); de industrie sloot eveneens op 76.

VanAmburg verklaart de hoge tevredenheid door de volwassen face waar de software industrie naar is gegroeid. “Software has generally gotten easier to use over the years, and has had fewer glitches. Gone are the days when software would come out, followed immediately by patches. We don’t see that as much now.”

Telecom

De tevredenheid van klanten over de telecom sector is in 2010 ligt afgenomen. De klanttevredenheid over Motorola, Nokia en Samsung is in 2010 wel toegenomen. Nokia heeft van alle leveranciers de laagste score en ziet ook zijn marktaandeel in de VS dalen. Vergeleken met de andere merken zijn klanten echter niet veel minder tevreden. Wanneer we de voorlopige cijfers van 2011 bekijken is er wel een daling van 3 punten te zien.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!