ReclameReview: KLM Citytrip
Reclame heeft een duidelijk doel: mensen verleiden om iets te kopen van je. Om ze zover te krijgen, moet je ze wel een beetje in de juiste richting sturen. Commercials en advertenties zijn dan ook vaak bedoeld om ons lekker te maken. Zo ook deze van KLM. De boodschap van de commercial: KLM vliegt je al vanaf 99 euro all-in retour naar de mooiste Europese bestemmingen, maar altijd inclusief de service die je van KLM mag verwachten.
Credits:
Bureau: DDB Eigen Fabrikaat
Account: Rik Vandewall, Steven Beukers
Creatie: Edward den Ouden, Peter Scholtens
Design: Thomasz Greber
Editor: Marc van Vliet
Klant: Roy Scheerder, Marieke Honig, Jacqueline van der Gulik
Productie: Jacques Vereecken, Karen Bruinsma
RTV: Yuka Kambayashi
Muziek: Massive Music
Geluid: The Ambassadors
De doelstelling:
Meer citytrips verkopen.
De uitwerking:
Deze commercial laat zien dat je voordelig en relaxed met KLM door heel Europa kunt vliegen voor een korte stedentrip. Al vanaf 99 euro all-in retour naar de mooiste Europese bestemmingen, maar altijd inclusief de service die je van KLM mag verwachten. Om deze nieuwe propositie onder de aandacht te brengen ontwikkelde de DDB Groep een geïntegreerd campagneconcept dat in eerste instantie wordt uitgerold naar TV & online display. In een latere fase zal ook social media worden ingezet.
Het oordeel:
Wat mij betreft is DDB Eigen Fabrikaat er goed in geslaagd om alle mooie eigenschappen van een korte Europese citytrip weer te geven in slechts 25 seconden. Ja, de commercial duurt nog 10 seconden langer, maar daarin zie je niet de flitsende beelden van de verschillende Europese steden. De snelheid waarmee de beelden elkaar opvolgen geven de intense ervaring weer van veel beleven, zien, horen en proeven in korte tijd. Vandaar dus het thema: ‘Haal het maximale uit je stedentrip’. De snelheid kan ook symbool staan voor de snelheid waarmee je besluit om impulsief een citytrip te boeken.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg wel zin in een stedentrip na het zien van deze commercial. Vanuit communicatieoogpunt heb ik nog wel mijn twijfels over het eind. Eerst staat er ‘Voordelig boeken, KLM vliegen’, wat vooral de prijs benadrukt naast de service van KLM. En meteen daarna zien we de pay-off van KLM ‘Een reis vol inspiratie’, die vooral bedoeld is als branding. Zijn dat niet twee boodschappen die los van elkaar moeten worden getrokken?
Maar probeer maar eens een vlucht à €99,- te boeken, dat kan niet want er komt €10,- aan boekingskosten bij. En dat is toch alweer een (deel van een) glaasje wijn op een hip Europees terras…
en als je pech hebt mag je terug met een of andere derderangs maatschappij zoals Iberia, dat waarschijnlijk bij het Sky team hoort. Veel beloftes, die maar moeilijk waargemaakt kunnen worden.