Hoe ga je misbruik van Google AdWords tegen?

18 mei 2011, 04:30

Veel websites gebruiken Google AdSense om extra te verdienen aan hun bezoekers. Google plaatst dan (relevante) advertenties via het advertentiesysteem AdWords op de website en bij elke click krijgt de website een bedrag dat kan oplopen tot enkele euro’s per click. Een site met veel bezoekers kan dus een aardig centje bijverdienen. En indien er geld te verdienen valt, zijn er altijd websites die hier misbruik van proberen te maken. Gelukkig kan dit misbruik van Google AdSense snel worden gesignaleerd en tegengegaan.

Dat er geld verdiend kan worden met AdSense, hadden ze bij www.eumovies.net ook in de gaten. Zoals de websitenaam doet vermoeden, kun je op deze website via een livestreamveel (nieuwe) films bekijken. Het feit dat eumovies.net deze films gratis aanbiedt mét Nederlandse ondertiteling zorgt ongetwijfeld voor een grote toestroom bezoekers.

Waarschijnlijk omdat de eigenaren het CTR (het percentage bezoekers dat op een advertentie klikt) wat aan de lage kant vonden, hebben ze iets bedacht wat de CTR aanzienlijk doet verhogen. Ze laden de banner áchter het filmpje zodat alleen het bovenste gedeelte nog te zien is. Vervolgens sporen ze de bezoeker op de pagina aan om de niet-volledig getoonde banner te sluiten door op ‘sluiten’ te klikken. Een dergelijke Google-banner is echter niet te sluiten, en de click telt gewoon als click op de banner. De website van de adverteerder opent namelijk in een nieuw tabblad. In onderstaand screenshot zie je het stukje van de banner met de aansporing om op ‘sluiten’ te drukken.

In een account waar de CTR normaal tussen de 1% en 3 % ligt, presteerde deze website erg goed met een CTR van rond de 15%. Dit soort uitschieters vallen natuurlijk direct op tijdens het managen van de campagne, zij het dat er in het weekend toch veel onnodige kosten zijn gemaakt. Het spreekt voor zich dat de bezoekers via deze ‘truc’ niet converteerden, per slot van rekening hebben zij de advertentie waar zij per ongeluk op klikten niet eens kunnen zien.

Doordat het Google Display Netwerk voor websites geen aanmeldcontrole heeft en er miljoenen aangesloten websites zijn lijkt het voor Google soms moeilijk de kwaliteit te waarborgen. Dit blijkt wel uit het feit dat eumovies.nl dit soort praktijken kan uitvoeren. Op het eerste gezicht lijkt het misschien of Google hierbij een belang heeft (er worden tenslotte meer clicks gegenereerd), maar niets is minder waar. Dit soort sites zijn zeer schadelijk voor Google. De Display-campagnes zullen door dit soort sites niet (goed) renderen (de clicks leiden immers niet tot verkopen) waardoor budgetten op termijn worden verlaagd. Daarnaast zullen adverteerders eerder het vertrouwen in het controlebeleid van Google verliezen waardoor het nog maar de vraag wordt of er budget voor het Google Display Netwerk wordt vrijgemaakt.

Vanuit SearchFactory hebben we bovenstaande situatie aan Google gemeld. Over het algemeen reageert Google zeer snel en correct wanneer wij dit soort zaken aankaarten. En inderdaad: de banners zijn inmiddels van de website gehaald. Én alle gemaakte kosten zullen worden gecrediteerd.

Google streeft er voortdurend naar hun detectiemechanismen bij te werken om ongeldige klikken proactief te bestrijden. Helaas zijn voor adverteerders dit soort situaties nooit helemaal te vermijden. Het is dus belangrijk om vreemde uitschieters in je AdWords campagnes nader te bestuderen. Mocht je een ongewoon hoge CTR tegenkomen dan kan dit een teken zijn dat er iets aan de hand is. Google zal in de meeste misbruik-situaties gewoon de gemaakte kosten crediteren, maar het blijkt weer dat adverteerders (of bureaus) moeten zelf ook hun campagnes goed in de gaten moeten houden. Ik ben benieuwd of jullie (na het lezen van dit artikel) ook soortgelijke situaties zijn tegenkomen.

Op deze pagina zie je dat de positie van de banner is gewijzigd door eumovies.net. Je ziet hier nog wel de misleidende ‘sluiten-knop’. Wat je er ook ziet is The Hangover; Nederlands ondertiteld; prima kwaliteit. Dat is ook wat waard…

Update: De banners op

eumovies.net worden overigens niet meer door Google geleverd.

Frederik van de Vuurst
Online Marketeer / Webanalist bij OptimizeThis

Categorie
Tags

1 Reactie

    tony

    hallo,

    Ik merk dat mijn concurrente expers op mijn advertentie klikken doordat en dan vooral via mobiel advertentie. Aangezien iedreen tegewoordig een mobiele telefoon heeft. kan de bedrag aardig oplopen als ik voor elke klik 2 euro betaal en er worden 30 keer op geklikt dan begrijp je dat bedrag aardig kan oplopen. Wat kan eraan doen kan ik niet de IP adressen blokkeren om welke nr het gaat.

    Groetjes,

    Tony


    10 oktober 2012 om 13:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief