Omzet en winst internet industrie toegenomen in 2010

16 mei 2011, 07:30

In 2010 hebben de omzet- en winstcijfers van internetbureaus een grote groei laten zien. De omzet is in 2010 met 16% gestegen ten opzichte van 2009. Ook uit de prognoses voor 2011 blijkt dat de internet industrie de financiële crisis achter zich heeft gelaten. Er worden mooie winsten geboekt en de werkgelegenheid in de branche trekt aan. Dat blijkt uit onderzoek van Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN).

Ook de brutowinst is toegenomen. De bruto winst steeg in 2010 met 38% ten opzichte van het jaar daarvoor, wat in lijn lag met de voorspellingen. De omzetgroei echter is 7% hoger ten opzichte van de forecast van augustus 2010. De branchevereniging heeft haar leden ook een forecast voor de omzet- en winstverwachting van dit jaar gevraagd. In 2011 wordt een bruto bureau-omzet verwacht die 14% hoger ligt dan in 2010. De winst zal stijgen met 45% ten opzichte van vorig jaar.

Volgens PIBN directeur Jonas Nouwen, tonen de cijfers aan dat de internet industrie de crisis achter zich heeft gelaten. “De vraag bij internetbureaus is eerder gestegen en was hoger dan verwacht. Al in 2010 begon de groei aan te trekken en dat zal in 2011 verder doorzetten. Dat geeft mijns inziens aan dat online dienstverlening een belangrijk aspect is in economische ontwikkeling.”

Groeiende arbeidsmarkt

Volgens Nouwen is een van de gevolgen van deze aantrekkende groei dat steeds meer bureaus in capaciteit zullen uitbreiden. “Een onvermijdelijk gevolg van deze aantrekkende groei is dat ook de werkgelegenheid toeneemt. In 2010 hebben we gezien dat het gemiddeld aantal medewerkers van Nederlandse internetbureaus groeide met 13%. We verwachten voor dit jaar een verdere stijging.”

PIBN vertegenwoordigt de internetbureaus van Nederland. Elke jaar doet de branchevereniging onderzoek naar de ontwikkeling van de marktcijfers. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Heliview.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!