SMC073: vier vormen van interactie
Het was niet eens het officiële thema van de bijeenkomst van Social Media Club Den Bosch op 11 mei. Toch liep het begrip ‘interactie’ als een rode draad door de avond in Hotel Central in Den Bosch. De hamvraag: hoe weet je eigenlijk met wie je die interactie moet hebben?
De sprekers vulden elkaar goed aan. De avond begon met een verhaal van een organisatie die nog op ontdekkingsreis is in het social media-landschap: Rein de Laat en Milou de Laat van Regio VVV Meijerij & Noordoost-Brabant zetten onder meer Twitter in om klanten beter te vinden en op de hoogte te houden van wat er allemaal speelt in de regio. Yvonne van Bokhoven van LEWIS PR schetste daarna ‘the big picture’: in sneltreinvaart vertelde ze hoe social media kunnen helpen om je bedrijf te ‘promoten’.
De hoogtepunten van de avond kwamen voort uit interactie (maar hoe kan het ook anders bij een Social Media Club). En wel in verschillende verschijningsvormen.
Interactie met de zaal
De bezoekers van SMC073 waren er al een beetje aan gewend: in de april-editie deden alle deelnemers mee aan een co-creatie-sessie om te bedenken hoe social media kunnen helpen om sponsoren te vinden voor de Special Olympics in 2012. Ook Milou de Laat van VVV maakte dankbaar gebruik van de aanwezige ervaring in het publiek: zij stelde de open vraag hoe de organisatie Twitter nog beter in kan zetten. Slim natuurlijk: niet alleen bestond het voltallige publiek uit de doelgroep van de VVV, het maakte de presentatie ook levendig en interessant.
De belangrijkste tips: houd vast aan bepaalde hashtags (zoals #DBshoppen), de kwaliteit van je followers is belangrijker dan de kwantiteit en – natuurlijk – zorg voor interactie. Maar dat gebeurt al, volgens een bezoeker in de zaal: @VVVDenBosch onderscheidt zich juist van andere lokale accounts door de interactie met de volgers. Een compliment dus!
Interactie met je klanten
Volgens Yvonne van Bokhoven is PR drastisch veranderd sinds ze elf jaar geleden het kantoor van LEWIS PR in Nederland oprichtte. Ging vroeger alle energie naar het beïnvloeden van journalisten, tegenwoordig wordt steeds meer tijd gestoken in de rechtstreekse (daar hebben we hem weer) interactie met de doelgroep. Het gaat dus niet meer om het brengen van een boodschap via een journalist, maar ook om het opbouwen van een community. Met name voor B2B-bedrijven is dat nog wel een uitdaging. Volgens Van Bokhoven bestaat het proces uit vijf stappen: nulmeting, luisteren, oriënteren, get busy en evaluatie.
.
Interactie met beïnvloeders
De opkomst van social media heeft nog een andere aardverschuiving teweeg gebracht in de PR: naast journalisten zijn er andere ‘influencers’ opgestaan die net zoveel invloed hebben op je doelgroep – denk aan bloggers en invloedrijke Twitteraars. Het beïnvloeden van beïnvloeders is nog een relatief jonge tak van sport in de PR en daarom doet LEWIS PR samen met MarketingFacts onderzoek naar hoe bedrijven hier mee bezig zijn. Hoewel het onderzoek nog niet is afgerond (klik hier om de vragenlijst in te vullen), worden al wel wat opvallende resultaten zichtbaar: meer dan de helft van de marketeers heeft het afgelopen jaar online influencers benaderd, maar (eveneens) het merendeel weet niet wie die influencers zijn.
Hmmm…
Interactie met de Twitterfountain
Ook opvallend aan deze editie van SMC073 was dat de Twitterfountain rustig bleef, terwijl er beter dan ooit geluisterd werd.
Zou er een causaal verband zijn?
De volgende editie van SMC073 vindt plaats op 8 juni (met onder andere Tribal). Inschrijven kan hier.