Facebook -> Ads -> Manage: Praktijkervaringen en 10 tips

Facebook -> Ads -> Manage: Praktijkervaringen en 10 tips

Bovenstaande drie woorden in de kop, wat creativiteit en een beetje gezond verstand. Dat zou voor iedereen moeten kunnen leiden tot een effectieve Facebook campagne (zie ook de praktische artikelen van @peterminkjan hier op Marketingfacts) Facebook advertising is geen rocketscience en je hebt er wat mij betreft geen social media bureaus voor nodig. Sterker nog: creatievelingen van 16 die nog geen ervaring hebben binnen online marketing en dus zonder standaarden en ervaring werken hebben wellicht betere returns dan specialistische bureaus die ervaringen uit het verleden gebruiken voor een advertentie platform dat heel snel aan het veranderen is. Hieronder wat eigen praktijkervaringen over écht scoren én tien tips voor adverteren op Facebook.

CTR = King

Alles, maar dan ook álles moet om het verkrijgen van clicks (en/of ‘likes’) draaien in het Facebook adverteren. Dit is vrijwel het enige dat nu al twee jaar hetzelfde is gebleven. Je CTR moet hoog zijn, als een campagne op dit moment onder de 0,05 draait moet je vrijwel altijd deze campagne op een lage CPC zetten en opnieuw beginnen, dan krijg je immers altijd weer nieuwe impressies.  Al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Ook CPC’s van 40 cent+ kunnen immers een goede ROI opleveren. Een campagne zal als je CTR te laag is en je bieding niet hoog genoeg is na verloop van tijd geen impressies meer krijgen. Het is mogelijk om CPC’s van 15 tot 25 cent te behouden met CTR’s die boven de 0,07 uitkomen. Dat is dan ook waar je naartoe moet. Als je echt wilt scoren met campagnes zou ik zelf geen campagnes runnen onder deze 0,07. Via Trial & Error zijn deze CTRs goed te benaderen.

10 Tips uit eigen ervaring

Wij baseren onze kennis niet op boeken / artikelen, enkel op ons netwerk, partners en eigen ervaringen. Er is gewoon van alles uitgeprobeerd en dat zo’n tienduizend keer. Wellicht dat sommige tips al niet meer werken. De primaire tip is dan ook wellicht dat je dit zelf moet proberen en het absoluut niet moeten láten om steeds te blijven experimenteren.

1 Bied op basis van CPC in plaats van CPM
CPC posities schijnen betere posities te zijn, CPM leidt automatisch tot slechtere ad placement. (denk daarbij aan meer plaatsing bij foto’s), al zal Facebook dit zelf waarschijnlijk wel ontkennen. Probeer maar eens een CPC ad om te zetten in het CPM model, je CTR zal direct afnemen (trial & error).

2 CPM vs CTR Bidding?

Bij een relatief grote demografie ‘kan’ je overgaan tot CPM bids bij zeer hoge CTR’s. Het probleem is dat bij kleine demografieën de CTR naar beneden kan gaan en de CPC daardoor snel kan stijgen. Zoals op de screenshot te zien is zijn er via deze strategie nog mogelijkheden om zeer goedkoop clicks in te kopen (in Nederland onmogelijk overigens voor deze tarieven, al zal het niet veel schelen).

3 Start een campagne op 51% - 90% van het suggested bid (linker getal)
En pas niet direct de CPC naar beneden aan als de CTR goed gaat, wacht hier even mee. Tevens was dit percentage een paar maanden geleden nog 67% - 90%. Waarom zo laag mogelijk bieden? Als een campagne ‘net aan’ slaagt betaal je dus wel die hoge CPCs waarna uiteindelijk de campagne toch langzaam minder impressies binnen krijgt doordat de CTRs niet hoog genoeg zijn. Door een lage start CPC te bieden kan dit nooit misgaan en koop je de eerste impressies dus altijd relatief goedkoper. Als je meer impressies wilt in het begin dan moet je gewoon meerdere Ads aanmaken en niet zozeer met hoge CPCs beginnen.

4 Zondagavond
CTR’s zijn over het algemeen hoger op zondagavond,  ideaal dus om elke zondag wat nieuwe campagnes te starten en /of campagnes op pauze te laten starten en vervolgens op zondag middag pas aan te zetten. Met hogere CTRs heeft een campagne meer ruimte om goed los te komen en dus meer impressies te scoren.

5 De dollar staat laag
Eén dollar is op het moment 1,42 Euro waard. Ik weet niet in hoeverre FB dit terug rekent, maar ik heb het gevoel dat dit een positieve invloed is op de huidige clickprijzen. Onze account staat al vanaf het begin in dollars. (In het begin was er geen keuze tussen Euro en /of Dollars)

6 Pak de juiste taal
Het spreekt wellicht voor zich, maar is toch vrij essentieel voor een campagne. Mik niet alleen op een land, maar pak de juiste taal er ook bij.  Dat dit essentieel is hebben wij ervaren uit het adverteren voor één van onze eigen groepen. Omdat wij een tijd geleden bij een campagne voor een groep deze functie hadden uit staan en tot de conclusie kwamen dat we ineens 400 Serviërs bij de groep hadden. Er zit wereldwijd bij landen & talen nog wat foutieve overlapping, klopt nog niet helemaal. 

7 Het plaatje
Ideale size is 110 bij 80 pixels, het plaatje moet daarbij opvallen en clicks opleveren, waarom? Clicks zijn cruciaal om je CPC laag te houden, oninteressante plaatjes / en plaatjes zonder likes vervagen langzaam uit het ad-systeem en zorgen ervoor dat je ver boven de estimated bids uit komt en dus geen impressies meer krijgt. Het plaatje is dus van cruciaal belang wil je een goede normale klikprijs betalen.


Leuke voorbeelden van plaatjes voor dezelfde producten waarbij de eerste versie het altijd veel beter doet (Althans nu hebben we het dus over het beter doen in verband met de klikprijs en niet over de uiteindelijke conversie, ook daar moet weer een balans in gevonden worden). Gebruik voor het plaatje ook geen Istockphoto modellen, werkt absoluut niet en het moet wel beetje echt blijven.

8 Op voorhand lastige & goede markten
Als je een saai product wilt verkopen gaan veelal door gebrek aan ‘clickthrough’ de klikprijzen door het dak en vervagen de campagnes of leveren ze niet genoeg op. Met vele soorten producten die wat saaier van aard zijn is het lastig om een goede CTR hoog te houden. Het zal voor een ADSL aanbieder dus knap lastig worden om goede resultaten op Facebook te bieden. Zeker te doen en veel gezien:

  • Online Dating (goede target opties)
  • Mode /  Fashion (uggs & hippe schoenen onder andere)
  • Online Games
  • Health gerelateerde offers
  • Aantrekkelijke aanbiedingen / gratis artikelen / kortingscodes
  • Sport gerelateerd
  • Gadgets / Hebbedingetjes
  • Leningen (wel verbonden aan strenge regels of reeds onmogelijk)
  • Trends / Hypes

9 Targeting op ‘niches’
Dit is in het buitenland bijna wel een must (je kan moeilijk op 200mil amerikanen tegelijk targetten en maar hopen dat je CPC daalt) in Nederland is het targetten op niches in opkomst, ik zou dit de komende maanden vooral in de gaten houden. Het is ook mogelijk om op groepen / merken / keywords van concurrenten te mikken.

10 Think ‘outside’ the box en wellicht nog een stap verder
Het Facebook advertentieplatform blijft voortdurend veranderen, twee jaar geleden had ik de tip gegeven: Het Facebook ‘ad goedkeur’ team is in de weekenden coulanter dan doordeweeks, echter blijft alles snel veranderen en is ook deze tip nu niet meer relevant.  Tevens geld ook binnen deze markt: Kopieëren = volgen. Wil je met Facebook leading zijn dan moet je toch echt zelf creatief aan de bak. 

Waarom we deze tips geven?

Imbull.com heeft zelf meer dan 7 miljard impressies gedraaid via Facebook Advertising, vrijwel al deze impressies zijn performance based weggezet via Affiliate Netwerken / Performance based deals. Op dit moment heeft het Facebook adverteren geen prioriteit meer, (door groei van ons eigen platform: actiecode.nl ) mede daardoor is het mogelijk om dieper in te gaan op de materie. Ook is er geen interesse om dit op te pakken voor anderen.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Goed artikel Jochem!

    Wij doen zelf nog erg veel lead gen (ook performance based) via Facebook en ik ben het er mee eens dat CTR king is. Wat belangrijk is om te vermelden is dat je de CPC niet te snel omlaag mag doen, of je ontvangt geen impressies meer. Je max. CPC moet ALTIJD 5 cent boven de "average CPC" zitten om het volume te blijven behouden.

    Het enige wat ik in dit artikel mis is het gebruik van de Facebook rapporten om je advertenties te analyseren. Deze vind je hier terug: http://www.facebook.com/ads/manage/reports.php Via de rapporten kan je er bijv. achter komen welke leeftijdsgroepen of welke steden de hoogste CTR's hebben en hier kan je weer verder mee optimaliseren.

    geplaatst op
  • True! Rapportages is nog interessant om op in te gaan. Punt 9 is het best te benaderen via deze rapporten. 5 Cent is interessant om te benoemen, manage je zelf in Euro's of Dollars?

    geplaatst op
  • Ik heb 2 accounts, een dollar & euro account. De dollar account is het oudste (2007), maar ook bij de euro account hou ik de regel aan voor 5 cent bids.

    geplaatst op
  • Jochem, bedankt voor deze info. Zeer interessant artikel en leuk om best practices te lezen van anderen die veel met FB advertising doen.

    Zoals jij aangeeft is het belangrijkste om de CPC laag te houden is de focus op CTR. De enige tip die ik dan nog wil toevoegen (maar die jij vast ook gebruikt) is het regelmatig verversen van de advertenties met nieuwe afbeeldingen en teksten. Zodra de CTR inzakt (meestal al na 2/3 dagen) begint de CPC te stijgen en loont het al om de advertenties te verversen. Mede hierdoor is het mij ook nog nooit gelukt om met de CPC/CPM switch succes te halen, afgaande op jouw verhaal ben ik niet de enige.

    geplaatst op
  • Thanks, het verversen is inderdaad een goede. Op naar de 20 tips :)

    geplaatst op
  • Thanks, het verversen is inderdaad een goede. Op naar de 20 tips :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.