Gaan makelaars om kritiek vragen?

23 februari 2011, 10:31

In 2001 hebben wij ons eerste huis gekocht. Ik had toen al geen hoge pet van de makelaardij op, dat werd tijdens de koop alleen maar bevestigd. Het feit dat iedereen makelaar kan en kon worden werd nog maar eens bevestigd… Helaas was de reputatie van mijn makelaar moeilijk te checken. Gelukkig is daar verandering in gekomen, sinds kort is er de site www.wieisdebestemakelaar.nl. Was die site er geweest dan was ik waarschijnlijk niet met stomheid geslagen vanwege de onkunde van deze mevrouw van het kantoor L. E. in Groningen…

In het kort kwam het erop neer dat deze mevrouw niks maar dan ook niks heeft toegevoegd aan de deal. Sterker nog, ons werd te kennen gegeven dat we vooral niet onder de vloer moesten kijken voor zwam vanwege het feit dat daardoor de vloeren beschadigd zouden worden (mijn eigen makelaar)…toch gedaan en er bleek zwam te zitten! Vervolgens vond ze ons prijs voorstel niet goed: ”dat is onder de aankoopprijs van…daarmee zou je ze kunnen schofferen”..het is die prijs geworden. Ik moet het de makelaar toch meegeven dat ze er schattig uitzag bij de notaris en dat ze vakkundig het bedrijf dat de technisch- en bouwkundige keuring heeft gedaan, geregeld heeft.

Nu ben ik natuurlijk een “pain in the ass” als klant en begrijp ik best dat er heel veel mensen echt goed geholpen worden door een makelaar. Echter dit voorval heeft mij blijvend gevormd in mijn houding richting de makelaardij. Gelukkig is er nu dat initiatief dat mij voor een dergelijke misstap had kunnen behoeden: www.wieisdebestemakelaar.nl.

Wie is de beste

Het imago van de makelaar is slecht, courtage te hoog en ze doen niets voor hun geld. Tenminste, dat is de perceptie. Ik kan mij niet voorstellen dat er niet gewoon hele goede makelaars zijn die vol passie mensen proberen te helpen bij het kopen en verkopen van hun huis. Het is jammer dat ze vaak moeilijk te vinden zijn, eigenlijk alleen via het vrienden- en bekendennetwerk.

Marketing steeds belangrijker

Nu Funda en andere websites het aanbod van makelaars tonen mist de makelaar precies dat wat hem vroeger zo belangrijk maakte. Je hebt geen makelaar meer nodig om te weten welk huis je kan kopen. Het makelen is omgeslagen van het hebben van een lijstje met huizen naar het online klaarzetten van het aanbod, afgezien van het makelen ansich. Eigenlijk zouden de makelaars het huis nu ook online onder de aandacht van de juiste doelgroep moeten zien te krijgen. Alleen hebben de makelaars dat zelf nog niet door. Gelukkig zijn er intussen online initiatieven die de makelaar (en ook particulieren) hierbij helpen, zoals de online advertentie generator: Huiskliks (inderdaad uit de eigen Fundament All Media stal).

De grootste uitdaging voor de makelaar en voor wat dat betreft alle tussenpersonen, ligt in de marketing van het “eigen”-merk, het geven van goed advies en zorgen dat je een absolute authoriteit op je vakgebied bent. Door dit online goed te communiceren schept dat vertrouwen en maakt alles een stuk transparanter. Dat zou de makelaardij zeker ten goede komen.

Slapende honden wakker maken

Het wordt dus tijd dat consumenten laten weten wat ze van de dienstverlening van hun makelaar vinden. Of anders gezegd het wordt tijd dat de makelaar zijn dienstverlening laat recenseren. In de horeca heeft iens.nl er voor gezorgd dat de service echt beter is geworden en je gaat niet op reis voordat je op zoover.nl hebt gekeken naar wat anderen over het hotelletje schrijven. Met de lancering van WieIsDeBesteMakelaar.nl ondergaan makelaars dezelfde kansen. Kunnen ze het zich nog permitteren om 10 minuten te laat te komen bij een afspraak, of om niet terug te bellen nadat jij een voicemail hebt achtergelaten? Dat heeft een negatieve beoordeling tot gevolg die alle toekomstige klanten zullen lezen.

Meetbaar maken

Het beoordelen van een dienst blijft subjectief, net zoals dat voor een hotelkamer of een maaltijd geldt. Over smaak valt niet te twisten. Daarom is het interessant om te zien dat er op WIDBM makelaars als persoon worden beoordeeld. Er wordt gekeken naar hun enthousiasme en creativiteit bijvoorbeeld, net zoals de marktkennis en het nakomen van gemaakte afspraken. Dat zou toch een goed beeld moeten kunnen geven van je makelaar.

Valkuilen

Het kan ook mis gaan. Als het niet lukt om de makelaars in te laten zien dat deze site gunstig voor ze is zullen er te weinig beoordelingen zijn om op basis daarvan de beste makelaar te selecteren. Worden de makelaars op tijd wakker? Ik kan me niet voorstellen dat makelaars deze kans laten liggen. Ik ben tegenwoordig wantrouwend als ik niks over iemand op internet kan vinden…

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!