Nederlandse sociale startup Whoopaa wil privé en zakelijke communicatie scheiden

Nederlandse sociale startup Whoopaa wil privé en zakelijke communicatie scheiden

Houd je vast, want wat Facebook kan in Amerika, kunnen wij hier in Nederland ook. Drie (ex-)studenten van businessschool Team Academie uit Haarlem lanceerden vandaag hun sociale netwerkplatform Whoopaa.com. De drie initiatiefnemers Bas Prass (21), Sezan Keers (22) en Rens Netten (21) willen met Whoopaa een scheiding aanbrengen tussen zakelijke en privécommunicatie op social media.  Whoopaa staat trouwens voor ‘Whoop’ (‘vreugdekreet’ in het Engels) en ‘aa’ (‘All activities’). Nu ja, Hyves staat ook voor de combinatie van Hype en beehive – dat zal de gebruiker verder tegenwoordig ook een rotzorg zijn.

Voor de ontwikkeling van Whoopaa ontvingen de drie studentikoze ondernemers een investeringsbedrag van liefst een half miljoen dollar. Dat moge weinig zijn in Silicon Valley, voor Nederlandse begrippen is dat natuurlijk gigantisch. Inmiddels staat het platform ‘klaar om de wereld te veroveren’. Mede-initiatiefnemer Whoopaa, Bas Prass: “Whoopaa sluit precies aan op de verschillende verhoudingen die mensen met elkaar hebben. In het echte leven proberen we privé en zakelijk vaak gescheiden te houden. Dat willen wij ook online realiseren. Iemand op Twitter zakelijk volgen en dan lezen dat hij zijn kat kwijt is, kan irriteren.”

Privé of zakelijk

Uit het persbericht:

Een baas die via internet kan zien wat je in het weekend uitspookt is het laatste wat je wilt. Steeds meer internetgebruikers hebben daarom behoefte om hun sociale netwerken efficiënter te beheren waarbij ze makkelijk kunnen bepalen of iets nu privé of zakelijk is. Drie jonge Nederlandse ondernemers hebben de oplossing gevonden in Whoopaa, een gratis online platform waarbij je vanuit een dashboard al je sociale netwerken kunt beheren, en privé en zakelijke communicatie kunt scheiden.

Zakelijk communicatiemiddel

Bas Prass: “Je ziet dat steeds meer bedrijven Social Media toepassen als zakelijk communicatiemiddel. Een scheiding in de berichtgeving is daarom belangrijk. Whoopaa biedt internetgebruikers de mogelijkheid om hun sociale netwerken te integreren in één account waarbij je met een knop kunt schakelen tussen privé en zakelijk gebruik.” De initiatiefnemers van Whoopaa willen “een matchsysteem ontwikkelen: zakelijk voor uitwisseling van kennis en informatie en privé voor online dating. Een partner zoeken via internet is populair. Door dit binnen Whoopaa te doen, bieden wij gebruikers meer privacy.” De Whoopaa-boys verwachten dat er voor het einde van dit jaar 100.000 Whoopaa-gebruikers zijn. Ik help het ze hopen. Het sociale platform wordt dinsdagmiddag gelanceerd in Pakhuis de Zwijger. Later meer.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Volgens mij zit de kracht van twittergebruik voor zakelijke doeleinden juist in het feit dat privé en zakelijk gecombineerd zijn.

    geplaatst op
  • Met je eens , Ron. Je kunt bij Whoopaa hetzelfde Twitteraccount dan ook toevoegen aan zowel je business als je personal whoopaa.

    geplaatst op
  • Oke, ik heb nu even zitten vogelen en ik heb inderdaad mijn twitteraccount aan beide toegevoegd, mijn LI-profiel aan business en mijn facebookaccount aan personal.

    Op zich is het inderdaad heel handig om al je accounts op één platform te kunnen bedienen, maar dat kan ik met Tweetdeck ook al. Daarnaast is het dus blijkbaar de bedoeling dat ik ook een whoopaa-netwerk opbouw. Daar zie ik alleen de toegevoegde waarde nog niet zo van, sterker nog: met LI, Facebook, Quora en Twitter heb ik al genoeg netwerken om bij te houden. Dat er straks een matchingsysteem komt is leuk, maar of dat mensen over de streep gaat trekken om nóg een netwerk op te zetten, vraag ik me af.

    geplaatst op
  • Ik vraag me af of de consument behoefte heeft aan nog een sociaal netwerk. Facebook, linkedin, hyves en twitter zijn toereikend genoeg. Whoopaa moet een enorme inhaalslag beginnen en ik betwijfel of ze het gaan redden.

    geplaatst op
  • Tjah, als ze het een beetje weten te hypen, zullen mensen zich vanzelf wel aanmelden. Steeds meer mensen verwijderen hun Hyves account momenteel, dus of er genoeg ruimte is, valt over te twisten. En alle Social Media zijn tegenwoordig te koppelen. Maar of het echt een succes wordt? Voor de zakelijke kant duurt dat waarschijnlijk nog wel even voordat die zich massaal aanmelden op Whoopaa. Als de zakelijke kant dat al doet..

    geplaatst op
  • @ rvanswol helemaal met je eens. Ik geloof niet in een scheiding zakelijk - privé. Bij mij loopt alles door elkaar. En ik vind het eigenlijk wél leuk, nou ja interessant, om te lezen dat de kat van een klant weg is. Ik vind dat altijd juist de sjeu geven, die personal touch. En ik heb ook nog geen toegevoegde waarde boven bijv. Tweetdeck kunnen ontdekken. Ik kan me wel voorstellen, dat er werknemers zijn, die ook voor hun baas moeten twitteren, juist wel een scheiding willen hebben. Aan de andere kant, je mag verwachten, dat je werknemers voldoende verantwoordelijkheid hebben om zich ook in het weekend te "gedragen". En daarnaast zijn we allemaal mensen. Niets menselijks is ons vreemd. Toch? Nee, ik ben (nog) niet overtuigd van Whoopaa. Sorry boys.

    geplaatst op
  • Ik heb toch maar een account aangemaakt en het eens geprobeerd (zie ook mijn korte review hier: http://bit.ly/whoopaa_review), maar ben het eens met de meeste reacties. De scheiding tussen zakelijk en persoonlijk is voor mij geen probleem. Los daarvan biedt Whoopaa daar ook helemaal geen oplossing voor.

    Ik vind het opvallend hoe op de verschillende websites braaf het persbericht overschrijven, zonder te kijken of het ook wel klopt. Dat voorbeeld met die kat slaat helemaal nergens op. Als ik 1 twitter-account heb en degene die ik volg schrijft dat hij zijn kat kwijt is, dan komt dat ook gewoon in het zakelijke deel van Whoopaa binnen. De oplossing zou zijn dat ik twee Twitter-accounts neem, 1 voor zakelijk en 1 voor persoonlijk. En dat heeft weer helemaal niets met Whoopaa te maken.

    geplaatst op
  • Ik zie tot nu toe absoluut nog niet de meerwaarde er van in... Voor mij is privé: Facebook. Zakelijk: LinkedIn.
    Mooi gescheiden, mooi overzichtelijk.

    geplaatst op
  • @ Johnonline: En als zakelijke contacten op LinkedIn je beginnen uit te nodigen voor Facebook, omdat je het steeds vaker via de mail over de kinderen hebt en je het toch eigenlijk wel leuk vindt om de foto's te bekijken? Voor mij is het ook volledig aan het schuiven tot een grote brij. Wat niet betekent dat het goed is om af en toe eens door je contacten te lopen en de impact van alles wat je online knalt in je achterhoofd te houden.

    geplaatst op
  • Kan me goed vinden in dit artikel van Anders Floor (geen onbekende hier): "Whoopaa is de verkeerde oplossing voor een onbegrepen probleem"

    geplaatst op
  • Thanks Bram!

    @Matthijs - dat is een goede vraag die je stelt, maar het probleem is dat Whoopaa daar geen oplossing voor biedt. Wat zij zeggen is in feite "maak voor privé en zakelijk verschillende kanalen aan en beheer die vervolgens bij ons". Wat heb je daaraan als je zakelijke relaties vriend willen worden van je persoonlijke Facebook-pagina? Het dilemma of je zo iemand moet weigeren of niet, is net zo groot mét als zónder Whoopa.

    Bovendien kan je je accounts wel splitsen in zakelijk en privé, maar je zakenrelaties kunnen nog steeds je persoonlijke (openbare) social profielen volgen. Je houdt het niet tegen als je baas je privé-twitteraccount volgt terwijl je daar nou juist je zakelijke account voor hebt bedoeld. Geen Whoopaa-account dat daar iets tegen begint.

    geplaatst op
  • @mgvandenbroek : Misschien ben ik dan wel heel old-fashion, maar persoonlijk zou ik die kans aangrijpen om weer eens bij mijn klant langs te gaan en de foto's even mee te nemen.
    Maar goed, ik hou dan ook graag mijn Facebook voor vrienden en mijn LinkedIn voor zakelijke contacten.

    Wellicht is het wel interessant voor personen met een mix van privé/zakelijke contacten op beide netwerken. Persoonlijk heb ik die schifting dus al gemaakt.

    geplaatst op
  • De schifting zakelijk en privé heb ik net als hierboven al gemaakt, wanneer nodig.

    Ik snap niets van de noodzaak om een Whoopaa netwerk te starten, ik heb er al zoveel.

    Wat er dan overblijft is een Nederlandse versie van Hootsuite.

    geplaatst op
  • @ johnonline ik vraag me wel af of je dan bij LinkedIn de optie "getting back in touch" uit hebt staan. Dat zijn over het algemeen vroegere vriendschappen en weinig zakelijk. Of slipt dat er toch doorheen? Beetje flauw misschien, maar ik bedoel daarmee dat het bijna onmogeljk is om het ene contact 100% zakelijk en het andere 100% privé te houden. Daarnaast vinden jouw klanten (en prospects) het wellicht wél leuk om jou wat persoonlijker te kennen. Wie weet wat je daardoor allemaal laat liggen.

    geplaatst op
  • Mooi initiatief. Voeg de optie toe om leden van "Sitetalk" ook deel te laten nemen en je haalt er vele duizenden leden bij. Sitetalk is op dit moment bijzonder snel aan het groeien.
    Toegevoegde waarde is dat ze je uitbetalen voor het bijhouden van je vriendensite. Wekelijks. Uniek en lucratief.

    geplaatst op
  • De kracht zit m juist in het grijze gebied tussen privé en zakelijk communiceren. Keiharde scheiding hebben we toch al met Linkedin en Hyves? Facebook vind ik het voorbeeld waar deze 2 werelden het best samenkomen. Gezien de groeicijfers is hier blijkbaar meer behoefte aan dan scheiding. Maar wellicht interessant voor een nichemarkt!

    geplaatst op
  • Uitgebreid bekeken. Kansloos, meer hoef je er niet over te zeggen. (behalve dan dat het ook weinig creatief en innovatief is)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.