WebAds wil realisme in de markt van online advertising

20 januari 2011, 05:27

“WebAds geeft helderheid over prijs/kwaliteit verhouding online advertising.” Dat is de kop van het persbericht dat sinds vannacht naar buiten mag. Online advertentiebedrijf WebAds wil met een nieuwe het voortouw nemen om om realisme terug te brengen in de markt. In de nieuwe tariefkaart zullen zowel voor display advertising als voor non-display advertising de tarieven zijn aangescherpt. Het gevolg van de aanscherping is soms een flinke aanpassing van de bruto tarieven, want “kwaliteit moet weer bepalend zijn voor de prijs”. Marita van Wijngaarden, Managing Director WebAds Nederland legt uit:

“In de online advertising markt is al een tijd sprake van een groot verschil tussen bruto tarieven op de tariefkaart en de prijs die klanten uiteindelijk betalen. Tariefkaarten zijn vaak niet meer realistisch, maar dat geldt ook voor de verwachtingen van adverteerders. Om dat realisme terug te brengen in de markt moeten we deze discrepantie doorbreken en zo de kwaliteit van wat geboden wordt weer bepalend te laten zijn voor de prijs. […] In sommige gevallen wijken de nieuwe tarieven nauwelijks af van de oude. Dan wordt er de kwaliteit geboden die past bij de prijs die gevraagd wordt. In andere gevallen is de aanpassing wat forser. We denken dat de markt deze shake up nodig heeft om het weer over de inhoud te kunnen hebben in plaats van alleen maar de prijs. Geen ‘take it or leave it’, maar samenwerken op basis van reële prijzen waarmee doelstellingen behaald kunnen worden op het gebied van Brand, Reach of Response.”

Bij het bepalen van de nieuwe tariefkaart voor display advertising zijn onder meer de volgende criteria meegenomen:

  • B2B of B2C site
  • hoe sterk is het merk en de content (van de website);
  • kwaliteit en impact Adsize;
  • zichtbaarheid advertentie op basis van WebAds Visibility onderzoek;
  • etwerk statistieken (o.a. clickratio’s en bezettingsgraad);
  • STIR-data (selectiviteit, waste, bereik)
  • prioriteit van indeling en uitserveren

Klinkt allemaal als een nobel streven. Ik denk dat er vanuit mensen in de advertising business praktijk zéker wat handen op elkaar gaan voor dit prachtige hogere doel. Vraag is wel wat er gebeurt als niet iedereen meedoet en hoe het zit met de standaard korting voor grote adverteerders.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Wouter

    Geweldige actie van Webads – o hoort het. Nu hopen dat de media bureaus and adverteerders inderdaad ook naar de netto tarieven gaan kijken in plaats van percentage korting. Denk dat het een mooi moment. Meer transparantie en vereenvoudiging moeten we toejuichen. Succes. Kom op Sanoma, Telegraaf, Hyves, MSN etc. …. wie volgt.


    20 januari 2011 om 06:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!