• Mobile
    wordt gesponsord door

Waarom Google 6 miljard dollar wil betalen voor Groupon

Waarom Google 6 miljard dollar wil betalen voor Groupon
, 5PM
@PeterMinkjan

Deze week werden de geruchten dat Google Groupon wil overnemen steeds heftiger. En waar eerst http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101129_google_koopt_groupon_voor_25_miljard/" title="$2,5 miljard">$2,5 miljard werd genoemd als overnamesom, is deze nu al opgelopen tot $5 a $6 miljard. Op het eerste gezicht een nogal vreemde acquisitie van Google: waarom zoveel geld betalen voor een bedrijf dat slechts twee jaar oud is en niet in het bezit van een gepatenteerde en verdedigbare technologie? Ook bij mij deed het eerst de wenkbrauwen fronsen, maar als je verder kijkt past de overname perfect in de groeistrategie van Google.

Huh? Groupon
Groupon is een twee jaar oud bedrijf.  Dagelijks bieden ze een product of dienst aan met hoge korting, waarbij de aanbieding alleen doorgaat als er voldoende kopers zijn. Naar eigen zeggen geven ze de kortingsbon een nieuwe dimensie. De nieuwigheid van die dimensie valt reuze mee, maar met een vleugje ‘social’ weten ze het “collective buying power” concept bijzonder succesvol in de markt te zetten. Participerende winkeliers rekenen af op CPA basis. In Nederland is Groupon sinds maart 2010 actief, eerst als onderdeel van het Duitse MyCityDeal maar na dat deze Duitse kloon werd overgenomen ging het concept verder onder de huidige naam Groupon. Deze naam is een samentrekking van de woorden group en coupon.

De groeistrategie van Google

Waarom Google het astronomische bedrag van bijna 6 miljard dollar wil betalen voor Groupon ligt in de strategie en toekomstvisie van Google. Allereerst is het van groot belang om te beseffen dat de core business van Google niet de zoekmachine en de achterliggende technologie is; Google is de meest geöliede en efficiënte advertentieverkoopmachine ter wereld met haar advertentieprogramma AdWords. En Google wil deze machine nog verder verbeteren. De strategie om dit te doen laat zich kenmerken door drie kernwoorden: local, mobile en social. Groupon moet het glijmiddel tussen deze drie kenmerken worden.

Local
Nu bijna iedere grote adverteerde honderdduizenden, zo niet miljoenen per jaar spendeert in AdWords, zit de grootste groei in het nog onontgonnen terrein van de lokale adverteerder: de MKB’er. Google is al een hele tijd bezig om allerlei diensten aan te bieden om lokale vindbaarheid te verbeteren. Met productintroducties zoals Google Boost en Hotpot; een ‘local recommendation engine’ voor Google Places.

Mobile
Het gebruik van mobiel internet groeit enorm hard. Het gebruik is in Nederland het afgelopen jaar verdrievoudigd en die groei zal de komende jaren alleen maar meer worden. Deze toename van mobiel internet blijkt nauwelijks te kannibaliseren op het ‘reguliere’ internetgebruik. Google probeert op deze groei in te springen met haar eigen platform Android en het pushen van AdWords Mobile. Mobiel adverteren is terecht een sleeping giant genoemd en Google zal er alles aan doen om deze reus te ontwaken.

Social
Google voorspelde enkele maanden geleden dat in 2015 meer dan 75 procent van de advertenties een sociaal component zal bevatten. Hier is echter een probleem, Google heeft in tegenstelling tot Facebook die sociale data (nog) niet. Google weet wel wat mijn voorkeuren zijn (op basis van mijn surfgedrag in het Google Display Netwerk), maar ze weten niet wie mijn vrienden zijn. Dit proberen ze op te lossen door de introductie van hun eigen sociaal netwerk Google Me. De introductie is echter tot april 2011 uitgesteld. Tot nu toe is dit het meest zwakke onderdeel in de groeistrategie van Google.

Waar past Groupon in deze strategie?

De acquisitie van Groupon voldoet aan alle drie de kenmerken. Groupon heeft namelijk een indrukwekkend netwerk onder restaurants, cafés, fitnesscentra en andere lokale adverteerders in honderden steden wereldwijd. De grote kracht van Groupon schuilt niet in de technologie, dat bewijzen de vele klonen wel, maar ligt in het ongeëvenaarde bereik onder en aandacht voor lokale adverteerders. Google is bereid daar heel diep voor in de buidel te tasten. Het ligt voor de hand dat Google Groupon na de overname zal integreren binnen Google Places, waarbij ze Groupon deals laten zien als tags. En voor het sociale aspect kunnen ze binnen Hotpot laten zien welke deals jouw vrienden leuk vinden en deze aanraden. Kortom:de overname past naadloos in de groeistrategie van Google.

Is Groupon het waard?

Rest de belangrijkste vraag: Is Groupon de investering waard? Velen zeggen van niet en er zullen ontegenzeggelijk goedkopere opties zijn om de hierboven local & mobile strategie uit te voeren. Maar omdat Google een absolute meester is in het verkopen van advertenties denk ik dat de investering binnen enkele jaren kan worden terug verdiend. Ik ben meer benieuwd naar hun social strategie; hoe denken ze The Social Network te verslaan op dat gebied, want in dit geval is een overname geen optie.


Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Interessant stuk! Doet me een beetje denken aan dit artikel op Mashable.

    Ik denk overigens ook dat Groupon een reusachtige versterking van de lokale kracht van Google kan worden. Maar alles valt of staat met de manier waarop ze voor de gebruiker meerwaarde kunnen blijven bieden.

    geplaatst op
  • Een korte, bondige toelichting op de keuze van Google. Youtubeis gekocht voor ongeveer 1,6 miljard en ze verdienen nu pas geld. Het Google team is ook nog niet heel lang actief op zoek naar adverteerders voor Youtube.

    Hoe snel zal Google deze aankoop kunnen integreren in hun bedrijf en richting hun adverteerders?

    geplaatst op
  • Hier nog wat expert opinion vanuit Forrester. Vooral de obstakels zijn interessant.

    geplaatst op
  • @Rutgert het is geen geheim dat ik het door jou genoemde artikel op Mashable heb gelezen voordat ik deze post schreef. En ben het met je eens dat vooral de lokale kracht van Groupon de reden is waarom Google deze overname wil plegen.

    @Corne Het grote verschil met Youtube is dat Groupon nu al 500 miljoen dollar omzet heeft en al winst maakt. Youtube heeft de eerste jaren vooral zoveel geld gekost doordat ze op geen enkele wijze omzet genereerden en wel hele hoge kosten hadden. Ik gok dat Google het binnen maximaal een half jaar kan integreren in hun lokale Google Places strategie. Of de investering terug kan worden verdiend is de vraag maar onderschat Google niet met hun advertentie verkopen, in tegenstelling tot social zijn ze daar ijzersterk in.

    Groupon onthulde vandaag trouwens ook haar toekomststrategie.

    geplaatst op
  • Goed stuk. Ik zou er zelfs nog een bij doen die niet te onderschatten valt (maar overigens wel erg dicht tegen social aan ligt): personal. Alles gaat een stuk persoonlijker worden, op maat voor jou zeg maar, iets wat natuurlijk al in volle hevigheid aan de gang is. Ook daarin zal Groupon trouwens keurig in aansluiten.

    geplaatst op
  • @Bas van den Beld - personal is inderdaad een hele belangrijke en zie ik onlosmakelijk verbonden met social. Wat zijn voor jou de beste zoekresultaten? Op basis van onder meer je eigen voorkeuren/surfgedrag en van je vrienden kan dat bepaald worden. Als Groupon in staat is om te laten zien welke deals mijn vrienden gebruiken en het aanbod persoonlijk aan te passen ben ik veel eerder geneigd daar ook voor te gaan.

    geplaatst op
  • Peter, blijft het feit dat op social vlak, Google achter de feiten aan loopt (met dit keer Google Me).
    Groupon kan dan contentgewijs wat bijdragen, voor velen is het sociale en digitale ID al gehuisvest bij Facebook, die krachtige binding van users tot een platform neem je niet 1,2,3 weg.

    Meerdere ID's is voor vele geen optie en wijst ook uit in de kracht van Facebook Connect/interoperability.

    Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor Google en diens sociale strategie.

    geplaatst op
  • Schijnt, dat Groupon het bod heeft afgewezen.

    geplaatst op
  • En misschien wel hierom:

    "Confirming lots of speculation, a source close to Groupon board members tells us that anti-trust concerns ultimately forced Groupon to turn down Google's $6 billion offer."

    geplaatst op
  • 6 miljard is veel geld maar denk eens aan wat Google de komende jaren aan inkomsten mist wanneer Groupon geen klant meer is ook geen kattepis lijkt me...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.