Economisch weerbericht (110): De auto als AppOriginal

20 november 2010, 08:35

Onder het “Reinventing General Motors”-programma heeft het Amerikaanse autoconcern zich een jaar lang opnieuw uitgevonden eer het 18 november opnieuw naar de beurs ging. Met een IPO van ruim 23 miljard dollar was dit de grootste beursgang in de Amerikaanse geschiedenis. Mooiere auto’s, opnieuw ontworpen, kleiner, zuiniger, nieuwe materialen, uiteindelijk elektrisch en minder merken. Zonder een serieus vernieuwingsprogramma in deze richting was de regering-Obama niet bereid om de nationale trots die GM was en is, te redden.

Hoe het in dit verband staat met het thema “Smartphone-on-Wheels”, krijgen we over drie maanden te zien in hal 7 van de CeBIT 2011 als onderdeel van de “Telematics & Automotive World”. Tien jaar geleden deden Mercedes-Benz en BMW al manmoedige pogingen om internet in de autoradio te brengen op basis van GSM en WAP. Een update van de browser kwam er nooit, en dan weet u wel hoe laat het was. Ik denk, dat het om te beginnen niet zo ingebakken moet; modulair is namelijk veel handiger. Met een mooi plekje voor een TAFKAPP of Mobile Kinect-device zijn we al een aardig end op weg naar de “LTE Connected Car”.

Het idee van een auto als “Smartphone-on-Wheels” is een fraai voorbeeld van wat ik tegenwoordig betitel als “AppOriginal”. Collega Brugman en ik zijn het er roerend over eens, dat woordsamenstellingen met “app” tegenwoordig het leukste zijn om mee te spelen, dus heb ik er nog maar eentje toegevoegd aan ons arsenaal. Onder AppOriginals op TAFKAPP versta ik serieuze apps in plaats van crapps, ingebed in real-life value chains rondom een set van basisthema’s. Ik denk aan gezondheid, zorg, vervoer, energie, verzekeren, winkelen, weer etcetera, die naar believen kunnen zijn aangekleed met of uitgewaaierd naar contextrelevante lifestyledomeinen en -topics.

Waarom zou ik straks niet een app-combipakket van een entertainment-firma, een kruidenier, een verzekeraar en een telecomaanbieder – ik noem maar wat – als tijdelijke aanbieding geleverd krijgen bij de aanschaf van de een of andere Smartphone-on-Wheels inclusief car-branded slate? Dat noem ik pas een app-economie! Tot die tijd zullen we vooral worden overstelpt met gelikte digitale brochures, zoals de veelgeroemde Audi A1 eKatalog voor iPad.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!