De grootste irritaties van internetgebruik op mobiel

16 november 2010, 07:12

Zo nu en dan komt er weer een leuk onderzoek naar irritaties voorbij. Deze week is dat een onderzoek naar irritaties naar het gebruik van mobiel (internet). In opdracht van De Telefoongids BV lanceerde TNS Nipo de Mobiele Manieren Barometer. Uit het onderzoek onder 750 respondenten blijkt dat een overgrote meerderheid (88%) van de Nederlanders zich ergert aan het gebruik van internet op mobiele apparaten door anderen.

De grootste irritatie onder de respondenten is dat iemand tijdens een gesprek gebruik maakt van mobiel internet (73%). Maar ook internetten tijdens een feestje (46%), tijdens een date (32%) en zelfs in bed na de seks (24%) zorgen voor de nodige ergernis. Bij de acceptatie blijken een aantal onderliggende zaken belangrijk. Zo moet het gebruik van mobiel internet respectvol blijven, niet voor gevaar of overlast zorgen, of de aandacht voor anderen afleiden. Dit leidt tot de volgende meest ongewenste praktijken:

Het gebruik van mobiel internet wordt het meest gepast geacht tijdens wachtmomenten (94%), televisie kijken (79%), op het terras (77%), in het openbaar vervoer (76%), op de tribune (73%) en op het toilet (72%).

Tijd voor gedragsregels

De Telefoongids BV pleit voor gedragregels wat betreft het gebruik van mobiel internet. Het heeft etiquettedeskundige Reinildis van Ditzhuyzen gevraagd regels te geven over ‘hoe het eigenlijk hoort’.

“Omgangsregels komen en gaan, afhankelijk van de maatschappelijke ontwikkelingen’, aldus Van Ditzhuyzen.”Vroeger hadden Nederlandse treinen ‘niet-roken coupé’s’, maar die hebben door de opkomst van mobiele telefoon plaatsgemaakt voor ‘stiltecoupé’s.”…“De belangrijkste regel is uiteindelijk: houd rekening met elkaar.”

Een praktijkvoorbeeld is Guusje ter Horst die in de Ministerraad in de Trêveszaal pleit voor geen mobiel internetgebruik tijdens de wekelijkse vergaderingen van de Ministerraad, omdat het de aandacht afleidt van belangrijke zaken. Daarnaast is het in verschillende winkels verboden te bellen tijdens het afrekenen, omdat men dat niet gepast vindt.

Kijken hoe asociaal jij bent qua gebruik van mobiel internet kan hier. Het volledige onderzoek kun je hieronder bekijken.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ron

    Regels? Zijn ze helemaal gek geworden? Ik connect mijn virtueel profiel met mijn real world profiel. Regels! Die zijn er om te veranderen.


    16 november 2010 om 20:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief