Nieuwe cookiewet: een discussie met kamerleden en prominenten

Nieuwe cookiewet: een discussie met kamerleden en prominenten

Gisteren aan het einde van de middag was het event genaamd “Cookie master of cookie monster” in de Nieuwspoort in Den Haag. Dit was georganiseerd door Netsociety om zo de belanghebbenden samen te brengen met de besluitvormers. Een interessante groep mensen uit allerlei vakgebieden was aanwezig: Affiliate netwerken, branche organisaties, onlinemarketing partijen, webanalytics leveranciers, enz. Een mooie mix voor een mooie discussie.

René Nijhuis deed de aftrap met een algemene uitleg over wat een cookie is en wat op dit moment het probleem is met een cookie. Later werd door anderen aangegeven dat het niet alleen om de cookie gaat zoals wij die kennen, maar dat het meer in het algemeen gaat om: wat mag een website van een gebruiker opslaan. De technologie staat daar los van, dat kan ook bijvoorbeeld een mobiele app zijn die iets opslaat.

Vervolgens deed Gerrit-Jan Zwenne een toelichting over de juridische kant van deze kwestie. Hij pleitte voor een eenvoudige en te handhaven wetgeving om maximaal effect te bereiken. De huidige situatie is dat we van een wetgeving komen waarin we bezoekers moeten informeren over het feit dat we ze meten met behulp van cookies en dat ze dit zelf uit kunnen schakelen (opt-out). Daarna kwam het voorstel dat we bezoekers vooraf moeten informeren over deze cookies zodat mensen een opt-out kunnen doen. De volgende stap was een opt-in vorm waarin alleen cookies geplaatst kunnen worden na toestemming. Deze toestemming kan bijvoorbeeld eenmalig bij installatie van de browser zijn. En als laatste deed Nederland een schep er boven op door een ondubbelzinnige toestemming te willen van een bezoeker. Dus dat zou betekenen dat voor elke cookie toestemming gevraagd moet worden.

Vervolgens nam Yme Bosma van Hyves het woord over. Hij had een sterke mening omtrent het cookie gebeuren: First party cookies zijn prima, die zijn te gebruiken voor het verbeteren van een website. Maar Third party cookies zijn wat hem betreft verboden tot een bezoeker hier nadrukkelijk toestemming voor geeft. Zo kan een bezoeker op een retail site bijvoorbeeld zelf bepalen of hij/zij de bekeken laarzen door middel van retargeting op andere sites terug wil zien. Als je een bezoeker hiervoor ook iets teruggeeft (beloond) gelooft Yme dat ze hier best toestemming voor willen geven. Hij gaf aan Hyves beschikbaar te stellen om de mening van bezoekers hierover te kunnen peilen.

Als laatste stond Jonas de Groot van de SundioGroup op de buhne. Tot een maand geleden was hij niet zo geïnteresseerd in het cookie verhaal. Maar na een uitleg hierover werd het voor hem wel iets belangrijker. Toch zegt hij “Is het nodig?”. Wanneer er niets meer van bezoekers bijgehouden mag worden zal de marge iets dalen, maar er is nog steeds prima online zaken te doen.

Paneldiscussie

Vervolgens volgde er een paneldiscussie over de kwestie. 2 van de 4 kamerleden die in het programma vermeld werden schoven aan: Afke Schaart en Kees Verhoeven (beide ook aanwezig op Twitter).

Allereerst werd aan Yme gevraagd wat de overname van Hyves door de Telegraaf zou betekenen voor deze discussie. Yme pareerde dit keurig door te zeggen dat Hyves zijn gebruikers (en hun privacy) hoog in het vaandel heeft en dat ook zal houden.
Een andere discussie ging over de wet zelf, houdt deze rekening met de country-of-origin of de country-of-destination? Dus mogen Nederlandse sites geen cookies gebruiken, of mogen bij Nederlanders geen cookies gebruikt worden. Het nadeel bij de eerstgenoemde is dat sites eenvoudig kunnen verhuizen naar het buitenland om alsnog cookies te mogen plaatsen.

Een mooie stelling van Yme: hoe strenger de wetgeving op dit vlak, hoe beter de innovatie. Men wordt gedwongen te zoeken naar andere oplossingen. Marko Dobroschelski van Daisycon was het, aan het hoofdschudden te zien, er niet mee eens. 

Mijn mening is dat we door de mogelijkheden die we nu voorhanden hebben om bezoekers te meten sneller kunnen innoveren. We kunnen relevantere advertenties en websites voorschotelen. Door de wetgeving strenger te maken zal alleen de innovatie voor wat betreft het doormeten toenemen, maar de productontwikkeling zal minder snel innoveren.

Conclusie

Het was zeker een geslaagde sessie. De kamerleden zouden de informatie en discussiepunten nader bekijken en meenemen naar de vergadering in de tweede kamer die over 3 weken zal plaatsvinden.

En vers van de pers: vanochtend is het nieuwe wetsvoorstel voor een vrij toegankelijk internet naar de tweede kamer gestuurd.

Twitter tag: #cookiewet


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Buiten allerhande privacy zaken, wat is een andere manier om een terugkerende gebruiker te identificeren? IP? Nope, gezien bedrijfsproxies e.d.

    Wat een mogelijkheid zou zijn is dat de browser een cookie plaatst op de website en deze update als de website vanuit een browser weer bezocht wordt. De omgekeerde cookie eigenlijk. En als je in je browser dan nog een profiel kan aanmaken waarop je inlogt, is de "omgekeerde cookie" nog persoonlijk ook.

    geplaatst op
  • @ eijkb
    Hetgeen je beschrijft is vergelijkbaar met een fingerprint, inmiddels al een veel gebruikte techniek.
    De voorgesteld wet is hier niet duidelijk over, maar mogelijk zou dit ook onder de "vooraf toestemming" vragen routine vallen.

    @ andre
    Mijn hoofdschudden had betrekking op het aspect dat als we dit enkel in Nederland gaan invoeren dat de concurrentie verhouding internationaal zeker nadelig zou beïnvloeden.
    Innovatie op het gebied van tracking methoden vindt ook om andere redenen plaats (multi devices, versnippering van de brouwser markt, steeds meer apps die geen gebruik maken van cookies, etc.). Daarvoor hoef je als bonafide bedrijf niet extra belemmert te worden, enkel omdat je in Nederland gevestigd bent.
    Je vindt echt niet sneller een schrijfmachine uit als ik je alle pennen afneem, omdat er wel eens iemand anders op een muur geschreven heeft.

    Marko Dobroschelski
    Daisycon

    geplaatst op
  • @mdobro Dat fingerprinten kende ik nog niet. Nu ik een artikel heb gelezen en een voorbeeld heb gezien: verrassend dat iedere browser inderdaad een "fingerprint" achterlaat waarop je een bezoeker kan identificeren.

    geplaatst op
  • Deze discussie loopt al een tijdje en door de gezamenlijke inzet van de brancheverenigingen worden er op de achtergrond ook al flinke stappen gezet. Zie ook het Dossier: Wijziging Telecomwet inzake gebruik Cookies.

    geplaatst op
  • Yme heeft trouwens makkelijk praten, op Hyves loggen de meeste bezoekers in. Voor veel andere sites is dat geen optie en zul je dus op zoek moeten naar een andere oplossing. Vooralsnog zijn cookies daarvoor een prima oplossing mits je de gebruiker maar duidelijk maakt wat er met zijn gegevens gebeurt en hem de keuze geeft om dit wel of niet te willen. Dit kan op verschillende manieren, en daarvoor hebben de gezamenlijke brancheverenigingen al geruime tijd geleden een voorstel ingediend bij de tweede kamer. Het wachten was op de nieuwe regering. Die is er nu, dus kunnen er volgende stappen worden gezet.

    geplaatst op
  • Dat ik makkelijk praten heb maakt het argument natuurlijk niet anders;-) Het is goed als mensen zich bewust (kunnen ) zijn, dat is mijn punt, En dat bereik je alleen door het te vragen, en een 'beloning' te geven voor een positief antwoord. Argument dat dit niet gebruiksvriendelijk is en websites onbruikbaar maakt is erg slap....

    geplaatst op
  • "Internetbedrijven moeten consumenten ook goed informeren wanneer 'cookies' - kleine bestandjes die op je computer worden gezet, bijvoorbeeld om je surfgedrag te registreren - worden geplaatst en hiervoor toestemming krijgen. "
    Huidige wetgeving wordt al massaal overtreden, hoe wil je dit dan enforcen?
    Maar goed; de overheid is in de EU wakker geworden en aan het kijken om tracking mogelijkheden te beperken. Wordt een interessante tijd!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.