Best of Sport28: Foursquare badges voor sportprestaties in Runkeeper

1 oktober 2010, 12:26

Marketingfacts en Brightguys zijn het sportweblog Sport28 begonnen: de toekomst van sport zoals die nu plaats vindt. Geregeld zullen we de leukste postings van Sport28 doorplaatsen op Marketingfacts.

Al eerder schreef ik over het belang van Location Based Services voor sportorganisaties. Stadions kunnen “checkins” gebruiken om de relatie met hun fans te versterken en (in)direct meer tickets of merchandise verkopen of voor een betere fan experience zorgen. Eén van de grootste locatiebewuste bedrijven op dit moment is Foursquare. Hun kracht zit in hun badges: medailles die je kunt winnen als je ergens vaak genoeg incheckt of als je een bepaalde opdracht uitvoert. Het New Yorkse bedrijf maakt veel vooral grappige badges en de badges zijn reden tot extra checkins en tot onderlinge competities. Foursquare maakt nu de samenwerking met Runkeeper bekend. Runkeeper is één van de grootste en zeker de leukste applicaties voor de iPhone om routes mee vast te leggen. Vooral sportroutes: hardlopen, wielrennen, skaten, skiën en veel meer. Nu worden bepaalde prestaties beloond met een badge in Foursquare. Je krijgt als het ware een virtuele medaille voor je sportprestatie.

Nu zijn medailles uitgevonden door de sport en heeft Foursquare ze het afgelopen jaar vooral in bruikleen. Dus deze terugkeer naar de moederschoot van de sport is niet meer dan logisch. Wat de digitale variant van de medaille zo veel sterker maakt dan de ouderwetse metalen is haar deelbaarheid. Als ik een badge win bij Foursquare (of bij de concurrent Gowalla) dan ziet iedereen in mijn sociale netwerk dat. Twitter en Facebook voorop. Daarmee is de motivatie en stimulans om meer/andere badges te halen erg groot. Foursquare werkt zelf al een tijd met de gym rat badge. Die krijg je als je tien keer per maand in de sportschool bent geweest. Er zijn veel Foursquare gebruikers alleen vanwege die badge (meer) gaan sporten. Andersom zijn de challenges in Nike Plus voor veel mensen de reden om te gaan/blijven hardlopen. Deze ijzersterke combinatie van twee jonge bedrijven die surfen op de golven van locatiebewuste apps gaat mensen tot meer sporten aan zetten.

PS: dit is de marathon badge 26.1 miles = 42.195 kilometer. Maar er komen ook laagdrempeliger badges, zoals deze die ik vanmorgen haalde met drie keer rennen in één week.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jahlin

    Gosh, I wish I would have had that inoormatifn earlier!


    12 juli 2016 om 05:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!