Facebook lanceert locatiedienst Places

Facebook lanceert locatiedienst Places

Sociale netwerk site Facebook heeft gisteren in haar lang verwachte announcement uit de doeken gedaan hoe zij real-time geo-locatie gaat integreren. Het antwoord is Facebook Places, en het heeft veel weg van bestaande locatiediensten als Foursquare en Gowalla. Momenteel is Facebook Places alleen nog beschikbaar in de VS. Het is mogelijk om in te checken door middel van de nieuwe iPhone app en via Facebook’s mobiele site (je telefoon moet wel een browser hebben die HTML5 en geo-locatie ondersteunt).

Met Places kan je jezelf en vrienden inchecken bij een locatie, nieuwe Places toevoegen en zien waar je vrienden zijn. Vrienden kunnen jou ook inchecken als je dat toestaat. Wanneer je bij een Place bent ingecheckt kan je zien wie van jouw vrienden in de buurt zijn. De applicatie komt met een real-time push notification wanneer vrienden in de buurt zijn.

Facebook lijkt ten opzichte van de andere locatiediensten met Places vooral in te spelen op andere incentives om in te checken. Het zien van vrienden die in de buurt zijn krijgt zeer veel waarde gezien Facebook met haar 500 miljoen leden al een enorme netwerk van vrienden die straks direct gebruik kunnen maken van de Places-dienst. Daarnaast is het de bedoeling om rondom een Place een collectief geheugen op te bouwen doordat gebruikers informatie aan locaties toeschrijven:

“Maybe one day in 20 years time your children will go to Ocean Beach and their phone thing will start to vibrate and come alive and say ‘this is where your parents had their first kiss and this is the photo their friends took right afterward.”

Facebook verschilt hiermee met ten opzichte Foursquare, waarbij “social currency” ofwel het badges en mayor systeem de voornaamste reden is om in te checken.

Met Facebook Places snoept Facebook mee met de populariteit van geo-locatie. Voor Facebook is dit dan ook een interessante markt. Locatie informatie is zeer waardevol voor adverteerders omdat aan de hand daarvan de advertenties op maat kunnen worden geserveerd. In combinatie met de profielinformatie van gebruikers kunnen de reclameboodschappen nog verder worden aangepast.

Facebook heeft Places gelanceerd samen met partners Foursquare, Gowalla, Yelp en Booyah. Deze zijn dus in plaats van concurrenten elkaar partners. Zij zullen met Facebook samenwerken door informatie over nuttige plekken uit te wisselen.

Met Places laait de discussie over privacy weer op. Nu Facebook ook de locatie van gebruikers weet heeft het nog meer data over haar leden. Het bedrijf lag al eerder onder vuur omdat de privacy instellingen erg ingewikkeld zijn. Standaard wordt de geo-locatie alleen gedeeld met je Facebook vrienden. Ook kunnen vrienden je standaard inchecken. Beide opties kunnen bij de privacy instellingen worden aangepast. Daarnaast kan je instellen dat je niet verschijnt bij de “People here now” nadat je bent ingecheckt.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Lees hier hoe je places weer uit kunt zetten

    geplaatst op
  • Interessant! Maar is al bekend hoe je hier als bedrijf iets commercieels eraan kan koppelen? De kracht van Foursquare is de mogelijkheid van het aanbieden van promoties als men een X aantal keren heeft ingecheckt op jouw locatie..

    geplaatst op
  • N.a.v. Ewoud: De commerciële hiervan is simpelweg: data, data, data. De waarde van Facebook als bedrijf is dat zij zoveel informatie hebben van haar gebruikers: elke statusupdate die geplaatst wordt, elke foto die geüpload wordt, elk commentaar, elke "like", elk spel dat gespeeld wordt, en nu dus ook elke locatie waar je incheckt, alles wordt onderdeel van de grote database van Facebook en kan direct naar een specifieke gebruiker worden gelinkt.

    Voor marketeers is al deze informatie geweldig. De reclameboodschap kan meer dan tevoren aan de juiste gebruikers op de juiste tijd worden bezorgd. Als je via status updates en commentaar veel praat over de iPhone, kan Facebook daar de juiste advertenties aan koppelen. Hetzelfde voor "Likes", als jij veel actiefilms op IMDB "Liked" kan Facebook daar de advertentie van de nieuwste vette actiefilm aan koppelen.

    Zo nu ook voor locaties. Als jij in een winkel die voetbalschoenen verkoopt incheckt, kan Facebook daaraan koppelen dat je 800 meter verderop bij een andere winkel 20% korting krijgt op Nike voetbalschoenen.

    Daarnaast maakt locatie het voor kleine ondernemingen ook mogelijk om online te adverteren. Immers, het is dan mogelijk om een advertentie voor een bioscoop in Utrecht alleen te laten zien aan gebruikers die regelmatig in Utrecht inchecken en waarvan via likes en statusupdates bekend is dat ze van films houden.

    Tevens kan je, als je als eigenaar van een Place geregistreerd bent, ook advertenties richten aan alle gebruikers die jouw Place "liken".

    Als je er meer over wilt lezen, Facebook heeft al een Help-pagina opgezet voor adverteerders geïnteresseerd in Places: http://www.facebook.com/help/?page=1159

    geplaatst op
  • Op CNET wordt gesuggereerd dat het idee achter Places is het opbouwen van een database met locale ondernemingen, om zo te kunnen concurrenten met Google Maps waar ook vele bedrijven een vermelding in hebben...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.