MultiScope stopt met VisiScan

MultiScope stopt met VisiScan

Multiscope stopt met internet bereiksmeting VisiScan per 31 december 2010. Dat maakte het online onderzoeksbureau vanmorgen bekend in een persbericht. Begin dit jaar is gekozen voor focus op de snel groeiende (internationale) activiteiten, panels en software, zo meldt het persbericht. Deze “strategische keuze” geeft bovendien meer ruimte voor toekomstige innovaties met meer toegevoegde waarde en synergie met de kerndiensten, zo meldt het bedrijf. Directeur John Kivit licht de keuze toe:

“De markt voor internet bereiksonderzoek in Nederland is relatief klein. Om die reden dien je een dergelijke dienstverlening internationaal aan te bieden om schaalvoordelen te behalen. Daarnaast is de markt voor internet bereiksonderzoek in Nederland de afgelopen twee jaar gestabiliseerd terwijl onze panel en software activiteiten juist wel snel gegroeid zijn. We zien voor de lange termijn daar meer kansen en vinden het belangrijk meer ruimte te creëren voor innovatie.”

De huidige klanten zijn inmiddels op de hoogte gebracht. De dienstverlening voor de lopende contracten eindigt op 31 december 2010. Multiscope zal per klant proberen om delen van hun onderzoeksbehoefte in te vullen met andere diensten. De jaarranglijst van best bezochte websites zal in december van dit jaar voor de laatste keer verschijnen.

Kritiek

Er is, ook hier op Marketingfacts waar John Kivit ook blogger is, nogal eens wat kritiek geweest op de ranglijsten van MultiScope. Lees in dit licht zeker deze posting van Mark de Bruin: “2000-2009: Tien jaar internet ranglijsten”. En ook: “Meer duidelijkheid over Multiscope cijfers: ‘E-commerce sites groeien misschien ondanks crisis’” En: “Twijfels over Multiscope cijfers bij Buienradar, Telegraaf, Nu.nl, ANWB en 9292ov”.

Lastig

Overal waar lijstjes zijn, ontstaat gezeur en gekibbel over de methode van onderzoek. Tenminste, in de online wereld is dat duidelijk het geval, zo zie je in de artikelen hierboven. Onderzoek doen is duur en niet gemakkelijk: namens Marketingfacts wensen wij John en team Multiscope alle succes met de internationale expansie!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Gelukkig weet ik van John dat het uitstekend gaat met Multscope, anders zou ik mij bijna schuldig gaan voelen. Mijn droom (onbetwistbare hitlijst) is trouwens nog steeds niet uitgekomen. Ook voor mobiel is hij helaas ook nooit gekomen terwijl John daar wel gave en goede ideeen over had. Ben benieuwd naar de stappen van STIR!

    geplaatst op
  • Klein stukje internetgeschiedenis stopt hier toch wel mee. Toch heb ik ook vooral te doen met de hele ouderwetse mediabureaus; hoe moeten zij nou weten op welke sites ze voortaan campagnes moeten wegzetten? Ik heb zo'n idee dat de lijst van december 2010 nog weleens belangrijk kan worden, geprint en wel zal die nog jaren als leidraad dienen. Of ben ik nu te pessimistisch?

    @ John cs. Succes met jullie andere activiteiten!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.