ReclameReview: Hi (Vreemde figuren)

21 juli 2010, 09:42

In de nieuwe campagne van Hi zien we de gevolgen van een onweerstaanbaar scherpe aanbieding. Er komen ook mensen op af die helemaal niet tot de jongerendoelgroep van Hi behoren. En dat kan een beetje overlast veroorzaken. Waarvoor de welgemeende excuses van Hi.

Credits:

Bureau: FHV BBDO

Account: Ralph Balk, Elwira Stuur, Femke de Boer

Art: Emilio de Haan

Copy: Nico Akkerman, Rogier de Bruin

Creative director: Mark Muller, Martin Cornelissen

Klant: Bas Wouters van den Oudenweijer, Dave Frauenfelder, Merel Baetings, Kim Leber, Yvonne Prins, Yvonne Boere, Steffen Rieter, Mischa Oudolf

RTV: Marga Bierema

Regie: Yani

Strategie: Corinne Genestay

Productie: De Werkvloer, hazazaH

Media: MindShare

Online: Red Urban

De doelstelling:

De onweerstaanbaar scherpe aanbiedingen van Hi communiceren.

De uitwerking:

In de nieuwe campagne van Hi zien we de gevolgen van een onweerstaanbaar scherpe aanbieding. Er komen ook mensen op af die helemaal niet tot de jongerendoelgroep van Hi behoren. En dat kan een beetje overlast veroorzaken. Waarvoor de welgemeende excuses van Hi.

Het oordeel:

Hier wordt heel goed ingespeeld op de plaatsvervangende schaamte die de jongerendoelgroep van Hi ongetwijfeld voelt opkomen na het zien van deze commercials (er is er nog eentje met vrouwen in de hoofdrol). Zoals ik al eens eerder schreef, kan een negatief punt je positieve respons opleveren. Dat gegeven is hier uitstekend toegepast. De achterliggende gedachte hier is dus dat de aanbiedingen van Hi zo scherp zijn dat ook ‘oudere jongeren’ er graag gebruik van maken. Het sterkst aan de campagne vind ik nog dat Hi zich bij voorbaat verontschuldigt hiervoor. Daarmee zeggen ze gewoon letterlijk dat ze de typetjes bloedirritant vinden die ze zelf hebben ingehuurd en geïnstrueerd. Zelfspot, ik hou er wel van. En Hi blijkbaar ook.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Annelies Verhelst

    Wel geinig inderdaad, plaatsvervangende schaamte is wel het juiste keyword hier 😉


    21 juli 2010 om 12:20
    Tim Sanders

    Ik irriteer me mateloos aan deze reclame. En dat is niet om het typetje, maar om het typetje wat een typetje zogenaamd moet voorstellen. Totaal niet grappig.


    21 juli 2010 om 12:57
    Bjorn Franke

    Ik snapte hem niet. Maar nu blijkt dat ik niet tot de doelgroep behoor #altijdfijn #ouwelul


    22 juli 2010 om 16:45
    sariva

    hoe heet die vrouw eigelijk xx sariva


    1 september 2010 om 18:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief