One IP address One Vote

9 juni 2010, 06:27

Vandaag is het zover, we mogen weer stemmen. Het is zo gewoon geworden, stemmen, niet in de laatste plaats door de massamedia. Televisiebeelden van bekende politici die opzichtig hun stembiljet half in een blikken stembus steken om vervolgens breed grijnzend de camera inkijken. Een circus dat zich bijna elk jaar herhaalt. Misschien is het inmiddels wel gewoon, normaal is het niet. En het wordt eigenlijk steeds vreemder. Want ook al wordt bij elke verkiezing door elke partij nog maar eens benadrukt dat ze ontzettend veel met websites en online doen, het staat nog steeds in geen enkele verhouding tot de mogelijkheden.

Dat is zonde, want de politiek kan wel wat internet gebruiken. En dat kan wat mij betreft verder gaan dan online discussiëren en online stemmen, al zou dat natuurlijk een heel goed begin zijn.

Kwalitatieve feedback

Immers, een ‘Volksraadpleging via het Internet’ zou zoveel meer respons opleveren en zou ook de mogelijkheid geven tot meer kwalitatieve feedback.Stel je eens voor dat de politieke partijen de informatie hadden over de wensen en eisen van hun achterban, op het niveau zoals websites als stemwijzer en kieskompas dat hebben of zelfs nog diepgaander. Niet meer 0 of 1, niet meer gokken of dat wat die paar honderd leden willen, ook echt interessant is voor alle stemmers. Als je die informatie hebt, dan hoef je niet meer 100 dagen het land in, nee, dan weet je echt wat de kiezer wilt, op dat moment. Want in 4 jaar kan veel veranderen. Stemmen via internet hoeft ook niet perse eens per 4 jaar, tussendoor kan ook gewoon. Niets vreemds aan, genoeg bedrijven die vaker marktonderzoek doen dan eens per 4 jaar, soms zelfs speciaal voor een nieuwe wet, ehm, product.

Grieks voorbeeld

Naast het actieve kiesrecht wordt er nog maar weinig gesproken over het passieve kiesrecht (jezelf verkiesbaar stellen), want daarin schuilen, met de huidige mogelijkheden van het internet, nog de meeste mogelijkheden. Zo was in de tijd van de Grieken stemrecht gekoppeld aan je politieke betrokkenheid, waardoor een soort consumer generated politics avant-la-lettre werd gecreëerd. Doordat burgers toen directer betrokken waren bij de besluitvorming, waren ze ook minder passief. Het internet zou dezelfde functie kunnen vervullen als dat van een Griekse volksvergadering. Daarnaast zou een intelligent platform met een vorm van politieke kudos kunnen zorgen voor een efficiëntere uitvoering en voor minder macht bij de respectievelijke zogenoemde 4de, 5de, 6de en 7de macht.

Intelligente inzet van internet

Ongetwijfeld zijn jullie het met me eens dat er meer ‘waarde creatie’ mogelijk is met de wil, kennis en kunde van politieke entrepreneurs en politieke consumenten. Ik ben dan ook benieuwd hoe jullie tegen een mogelijke intelligente inzet van het internet bij het politieke proces aankijken. Ik kijk uit naar jullie meningen! En voor je die mening geeft, neem de titel van dit artikel niet te letterlijk.

Ik realiseer me ook perfect dat niet iedereen een fixed IP address heeft en dat soms meerdere mensen en zelfs families achter 1 IP adres zitten en dat WAR-driving een geheel nieuw doel zou kunnen gaan dienen. Laten we ons dan vooralsnog even beperken tot het concept van consumer generated politics en de praktische (on)mogelijkheden nog even parkeren.

Erwin Moojen
Marketing Automation Afficionado bij 22 Times

Na een opleiding Commerciële Economie aan de International School of Economics Rotterdam en de universiteit van Barcelona, is Erwin zijn loopbaan begonnen bij MeesPierson. Om vervolgens Westerse Economie les te geven aan de Yang-En universiteit in Fujian, China. Bij terugkomst in Nederland heeft Erwin in diverse marketing rollen gewerkt bij Elsevier bedrijfsinformatie, LexisNexis en Elsevier Science. Daarnaast heeft hij in de avonduren een opleiding Politiek & Communicatie aan de Vrije Universiteit gevolgd. Vervolgens is Erwin in 2005 gestart met 22 Times. Daarnaast heeft hij zich ingezet voor het vak. Bij DeMeter voor delen van best practice met vakgenoten. Bij de DDMA heeft hij bijgedragen aan de huidige anti-spam wetgeving en heeft hij de jaarlijkse email marketing benchmark geïnitieerd. Uiteraard is hij zich ook op marketing technisch vlak blijven ontwikkelen, bij de Google, AWS en de New York Code & Design Academy. De laatste jaren is zijn expertise verder uitgebreid richting online techniek, waarbij met name Python, Django en Wagtail de meest gebruikte tools zijn.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Eppo

    Iedereen doet belastingaangift welke veilig is.. Waarom kan dat niet met stemmen?

    DIGID het magische woord van de overheid. Maar komt het op stemmen aan, dan moet hetmet potlood en papier


    9 juni 2010 om 07:15
    Koen Roumen

    Volledig eens met Eppo. DigiD wordt als volledig veilig beschouwd, aangezien alle belangrijke handelingen met de gemeente/overheid via dit systeem kunnen worden geregeld. Het lijkt me minder manipulatie gevoelig en zou veilig genoeg moeten zijn. Als men vindt dat DigiD niet veilig genoeg is, dan vind ik het schandelijk dat belastingaangiften wel van dit systeem gebruik maken.

    Ik denk dat het een goed systeem zou zijn om meer kiezers te trekken. Politiek is volgens mij nog nooit zo ‘hot’ geweest als nu, je wordt doodgegooid met debatten en reclamecampagnes. Meer opkomst dan er vandaag zou moeten komen, kun je haast niet krijgen. Natuurlijk zijn er mensen te laks om te stemmen, maar je kunt wel een extra ‘push’ geven door mensen meer middelen geven om te stemmen.

    Nu ben ik er geen voorstander van om voor elk wissewasje een volksraadpleging uit te voeren; maar er mag wat mij betreft zeker eens gekeken worden naar de mogelijkheden om van burgers meer opinie te peilen. Of de politiek daar dan wat mee doet, is een tweede…


    9 juni 2010 om 08:06
    Joost van der Borg

    Veiligheid is niet het enige probleem, belangrijker nog is het stemgeheim. Hoe garandeer je dat via DigiD (of soortgelijke systemen). Met papier en potlood is voor iedereen duidelijk dat niemand kan weten wat je stemt. Maar goed, dat was geloof ik niet helemaal de insteek van het artikel.


    9 juni 2010 om 16:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!