Crossmedia Interview Bert Kamp (Rabobank): Bioscoop reclame als oldskool pre-roll
Laat er geen misverstand over bestaan. Bert Kamp is in Nederland een toonaangevend mediamanager, scherp en onderzoekend. En nog steeds vol enthousiasme en met energie bezig bij de Rabobank. Niet alleen omdat hij de Rabobank voorziet van zijn expertise, maar meer doordat deze man werkelijk ieder pad in het medialandschap heeft bewandeld. En dat laat zich voelen. Kamp is van mening dat digitale advertising een wezenlijk onderdeel vormt van crossmedia, en zelfs in toenemende mate, maar krijgt vanuit ‘De Business’ nog te weinig instrumenten en onderzoeken aangereikt. Omdat de online business zo langzamerhand groter is dan tv spotbusiness wordt het, vindt Kamp, wel eens tijd dat die digitale cowboys eens wat structuur aanbrengen. Hieronder het interview dat we met Kamp hadden:
Social media en sponsoring
Natuurlijk hebben we het tijdens het interview ook over de ontwikkelingen rondom social media. Rabobank is in beginsel natuurlijk een groot social media netwerk omdat het een cooperatieve bank betreft. Een aardig voorbeeld wordt door Kamp gegeven met ikbeginvoormezelf.nl Verder probeert De Rabobank momenteel 350.000 Rabobank-lovers op ondermeer Hyves dichter aan de borst te krijgen. In het interview houdt Kamp tevens een vlammend betoog voor sponsoring. Sport en kunst. Niet alleen de toppers sponsoren zoals zo vaak gebeurt, maar vanuit een maatschappelijke optiek betrokkenheid tonen voor langere termijn. Kiezen voor progressie. Iets kunnen betekenen. Rabobank ziet dit zelf als de invulling van hun communicatiebijbel. Communicatie vanuit de Rabobank is ‘betrokken, dichtbij en toonaangevend’. Van paardensport tot en met wielrennen, de Rabobank kiest voor de lange termijn.
Trends
Trends weet Kamp ook te noemen. Er zijn natuurlijk voldoende mediatypen waarin Share-of-Voice in toenemende mate problematisch lijken te gaan worden. TV met zijn toename in aantal spots/grp’s. Online met vraagstukken omtrent zichtbaarheid en captivity. En als we vragen naar ontwikkelingen, dan kijkt Kamp juist naar die zichtbaarheid van het medium maar ook naar de impact en captivity ervan. Zo ziet Kamp een revival van Huis-aan-Huisbladen. Impactvol door smaakvolle en professionele uitgaven. Bovendien concurreert het nauwelijk met andere bedrukte nieuwsvoorzieningen. Op basis van zichtbaarheid claimt Kamp dat Outdoor nog altijd een zeer gewenst instrument is. Daarbij is hij enthousiast hoe deze business wel werkt met innovatieve bereikmetingen en ontwikkelingen vanuit individuele exploitanten.
En last but not least bioscoopreclame. Juist vanwege de manier waarop het de exclusieve aandacht van haar bereik claimt, en het publiek echt grijpt (vandaar de captivity). In die zin is bioscoopreclame een oldskool pre-roll. Je moet het ding uitkijken of je wilt of niet. Extra voordeel is dat bisoscoop reclame in positieve zin een selectieve doelgroep weet te bereiken, en dat de recessie zorgt voor meer bereik.
Crossmedia?
Maar het belangrijkste, volgens mijn persoonlijke mening is dat Kamp een onderscheid maakt tussen crossmedia en geïntegreerde communicatie. De kerngedachte is leading. Die gedachte is bij de Rabobank dat aanwezigheid moet voldoen aan betrokkenheid, het dichtbij moet staan bij de Rabobank klant en het ook relevant is en blijft. Die richting bepaalt het idee of thema. En zo’n thema’s worden geïntegreerd uitgerold over meer mediatypen, maar met het identieke verhaal en herkenbaarheid. En in dat proces zal steeds meer digitale media worden gebruikt. Niet alleen vanwege het mediagedrag van Rabobank klanten, maar mede doordat Online zowel thematisch alsmede responsmatige functies kan vervullen en dus bij geïntegreerde aanpak veel en meer zijn plaats zal weten te veroveren.
Hoeveel extra online voor de komende jaren? Dat ligt aan de branche (lees: IAB en STIR) zelf. Kamp heeft onafhankelijk en betrouwbaar onderzoek nodig. Dan weet u in ieder geval wat u te doen staat.
Dit interview is gehouden in de CROSSMEDIA 10x. 10 interviews met de meest toonaangevende Media Professionals van Nederland over het gelijknamige onderwerp. Eerdere gesprekken zijn gevoerd met:
Simon Neefjes (CEO TBWA)
Linda Boks (CEO Zenith Optimedia)
Binnenkort een interview met Rembrandt Smids van Brandwebbing.