Vorige week kreeg ik een factuur van OfficeExpert voor het leuke bedrag van € 295,12. De omschrijving had het over Office9 PRO, WIN, NED, cd multilingual. Omdat ik zeker wist dat ik niets besteld had heb ik eerst maar eens op kantoor geïnformeerd of iemand anders voor deze bestelling verantwoordelijk was. Zelfs mijn baas, die nogal gemakkelijk is met bestellen van allerlei zaken (al dan niet office gerelateerd) wist dit keer van niets. Een telefoontje naar Office Expert leverde het volgende gesprek op met een allervriendelijkste jongedame:

Ik: Hallo, je spreekt met Marloes. Wij hebben een factuur ontvangen maar niemand hier weet iets van deze bestelling.
Jongedame: “Mag ik het referentienummer van u mevrouw?”
Ik: “33466409”
Jongedame: “Dat is geen factuur mevrouw, het is reclame.”
Ik: “Wat?...nee het is echt een factuur, er staat op dat ik binnen 14 dagen moet betalen?”
Jongedame: “Het is echt een reclameboodschap mevrouw, om u te laten zien hoe goedkoop wij zijn.”
Na een beetje doorvragen blijkt dat ik de tekst onder OfficeExpert over het hoofd heb gezien:
Office Supplies – Alles voor het kantoor Bedrijfscampagne aanbieding 2010
Je mag mij onoplettendheid verwijten, misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat ik een beetje dom ben, maar ik zag dus echt geen verschil tussen een officiële factuur en deze reclameboodschap. Op geen enkele manier werd meteen duidelijk dat het hier om (ongevraagde) reclame ging. Geen verwijzingen naar deze specifieke actie, geen indicatie dat je als consument niet hoeft te reageren. De vraag dient zich dan ook al snel aan hoeveel mensen hier intuinen. Bestaan er bedrijven die zonder intern na te vragen gewoon tot betaling overgaan?
Een klein rondje op Twitter levert al snel reacties op die bovendien ook laten zien dat de ontvanger niet meteen aan reclame denkt als hij het ding onder ogen krijgt. Het is ook geen nieuwe fenomeen. In januari 2009 verscheen er al een bericht op het forum van Tros Radar waar nog steeds reacties op gegeven worden. Daar wordt ook duidelijk dat er mensen zijn die deze factuur daadwerkelijk betalen en dan de grootste moeite moeten doen om hun geld weer terug te krijgen.
Het heeft dus niets met marketing of met een goede reclamecampagne te maken. Het is pure oplichting als je het mij vraagt.Phishing naar nieuwe klanten maar dan gewoon via de ouderwetse brievenbus.
Dit verhaal is geschreven door Marloes Lammers (@Loesje), office manager bij Upstream BV in Arnhem.