Phishing op de ouderwetse manier: Factuurreclame

Phishing op de ouderwetse manier: Factuurreclame
,
@marketingfacts

Vorige week kreeg ik een factuur van OfficeExpert voor het leuke bedrag van € 295,12. De omschrijving had het over Office9 PRO, WIN, NED, cd multilingual. Omdat ik zeker wist dat ik niets besteld had heb ik eerst maar eens op kantoor geïnformeerd of iemand anders voor deze bestelling verantwoordelijk was. Zelfs mijn baas, die nogal gemakkelijk is met bestellen van allerlei zaken (al dan niet office gerelateerd) wist dit keer van niets. Een telefoontje naar Office Expert leverde het volgende gesprek op met een allervriendelijkste jongedame:

Ik: Hallo, je spreekt met Marloes. Wij hebben een factuur ontvangen maar niemand hier weet iets van deze bestelling.
Jongedame: “Mag ik het referentienummer van u mevrouw?”
Ik: “33466409”
Jongedame: “Dat is geen factuur mevrouw, het is reclame.”
Ik: “Wat?...nee het is echt een factuur, er staat op dat ik binnen 14 dagen moet betalen?”
Jongedame: “Het is echt een reclameboodschap mevrouw, om u te laten zien hoe goedkoop wij zijn.”

Na een beetje doorvragen blijkt dat ik de tekst onder OfficeExpert over het hoofd heb gezien:

Office Supplies – Alles voor het kantoor Bedrijfscampagne aanbieding 2010

Je mag mij onoplettendheid verwijten, misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat ik een beetje dom ben, maar ik zag dus echt geen verschil tussen een officiële factuur en deze reclameboodschap. Op geen enkele manier werd meteen duidelijk dat het hier om (ongevraagde) reclame ging. Geen verwijzingen naar deze specifieke actie, geen indicatie dat je als consument niet hoeft te reageren. De vraag dient zich dan ook al snel aan hoeveel mensen hier intuinen. Bestaan er bedrijven die zonder intern na te vragen gewoon tot betaling overgaan?

Een klein rondje op Twitter levert al snel reacties op die bovendien ook laten zien dat de ontvanger niet meteen aan reclame denkt als hij het ding onder ogen krijgt. Het is ook geen nieuwe fenomeen.  In januari 2009 verscheen er al een bericht op het forum van Tros Radar waar nog steeds reacties op gegeven worden. Daar wordt ook duidelijk dat er mensen zijn die deze factuur daadwerkelijk betalen en dan de grootste moeite moeten doen om hun geld weer terug te krijgen.

Het heeft dus niets met marketing of met een goede reclamecampagne te maken. Het is pure oplichting als je het mij vraagt.Phishing naar nieuwe klanten maar dan gewoon via de ouderwetse brievenbus.

Dit verhaal is geschreven door Marloes Lammers (@Loesje), office manager bij Upstream BV in Arnhem.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Ondertussen hebben ze je wel aan de lijn. Probeerden ze daar nog actief wat te verkopen? Anders is de actie helemaal vissen naar geld.

    geplaatst op
  • @Roy, nee, geen enkele poging om me over de streep te halen. Volgens mij zijn de dames daar ook niet voor opgeleid. :)

    geplaatst op
  • Ik zou hiervan aangifte doen. Kost wel even tijd, maar het is de enige manier om dit soort lieden aan te pakken.

    geplaatst op
  • @Rudolf, dat kost niet alleen tijd, dat kost ook geld en dit soort lieden speculeert er op dat niemand dat er voor over heeft.

    geplaatst op
  • Inderdaad oude, bekende truc waar voor hele kleine bedragen heel erg veel mensen intrappen. Met name in iets grotere bedrijven gaan dit soort facturen gewoon met de stroom mee. Valt nog meer dat ze er geen acceptgiro aan geplakt hadden, dat zie je nog vaker.

    Volgens mij als er het zinnetje: met betaling bevestigd u meteen deze bestelling opzetten mag het helaas nog van de overheid ook.

    Denk overigens dat de dame niet meer probeert te verkopen, immers, die zal d'r huis wel volgescholden hebben gekregen de laatste dagen.

    geplaatst op
  • Ik zou zeggen: dit soort oplichterij meteen melden bij Steunpunt Acquisitiefraude (http://www.fraudemeldpunt.nl).

    Dat product overigens dat in de aanbieding is, dat Office 9Pro, is gewoon fake. Probeer Office 9Pro, WIN, NED maar eens te vinden bij Microsoft op de site of bij een betrouwbare aanbieder. Het gaat dus verder dan factuurreclame, het is gewoon oplichterij.
    Het trieste is dat er kennelijk nog genoeg bedrijven instinken, ze zijn al een paar jaar actief, het loont dus kennelijk wel . . . .

    geplaatst op
  • Een tijd geleden werd hetzelfde gedaan door de 'Kamer van Koophandel'. Tenminste, dit bedrijf was zo slim om zelfs het logo van de KvK en hun briefpapier over te nemen en kwamen ook met een dergelijke nepfactuur op de proppen. Blijkbaar werkt het toch.

    geplaatst op
  • Zo blijkt KvK te staan voor Kantoor voor Klanten en gaat het niet om een 'factuur' maar om een 'aanbod'.
    Pure zwendel dus.

    Zeker in het begin van het jaar, als de administratie het druk heeft, komen dit soort nep-facturen binnen. De afzenders hopen dat de facturen "er-tussen-door-glippen". Inmiddels heb ik er al diverse binnen, ook vanuit de UK. En bij die laatste zaten ook echte nep-facturen en niet "een aanbod tot betaling". Zelfs een met een dreiging van een incasso procedure...

    Als je dan aangifte wilt doen bij de politie (Zaanstad) wegens fraude / intimidatie (nep-incasso!) / oplichterij, krijg je van de dame aan de balie te horen dat er geen sprake is van fraude / intimidatie (nep-incasso!) / oplichterij omdat ik de nep-facturen terecht niet betaald heb en dus geen schade heb geleden.

    Bizar...




    Echter, ook de echte KvK, de Kamer van Koophandel kan er wat van. Betaal je braaf bijna 40 euro per jaar voor een instelling die niets, echt helemaal niets toevoegt, moet je ook nog apart betalen voor een uittreksel van je eigen onderneming. Vraag je uit voorzorg de KvK gegevens van een leverancier op, zijn die cijfers twee jaar oud!

    geplaatst op
  • heej
    ik heb ook iets besteld via http://www.kledingfactory.nl
    ik had onderhanden uggs besteld voor 150 euro
    maar het blijkt nu oplichterij tezijn
    weten jullie meschien wat ik moet doen??
    of hoe ik het aan moet pakken
    ik heb het ook betaald via rabobank internet bankieren,

    groetjes

    geplaatst op
  • hallo,

    Ik heb ook via http://www.kledingfactory.nl besteld maar vind het een super site hoor, snel geleverd en goede service.
    Ze krijgen binnekort een nieuwe collectie en ik ga zeker weer bestellen:)
    mail anders de service die helpen je wel.

    kusjes

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.