Phishing op de ouderwetse manier: Factuurreclame

1 februari 2010, 06:14

Vorige week kreeg ik een factuur van OfficeExpert voor het leuke bedrag van € 295,12. De omschrijving had het over Office9 PRO, WIN, NED, cd multilingual. Omdat ik zeker wist dat ik niets besteld had heb ik eerst maar eens op kantoor geïnformeerd of iemand anders voor deze bestelling verantwoordelijk was. Zelfs mijn baas, die nogal gemakkelijk is met bestellen van allerlei zaken (al dan niet office gerelateerd) wist dit keer van niets. Een telefoontje naar Office Expert leverde het volgende gesprek op met een allervriendelijkste jongedame:

Ik: Hallo, je spreekt met Marloes. Wij hebben een factuur ontvangen maar niemand hier weet iets van deze bestelling.

Jongedame: “Mag ik het referentienummer van u mevrouw?”

Ik: “33466409”

Jongedame: “Dat is geen factuur mevrouw, het is reclame.”

Ik: “Wat?…nee het is echt een factuur, er staat op dat ik binnen 14 dagen moet betalen?”

Jongedame: “Het is echt een reclameboodschap mevrouw, om u te laten zien hoe goedkoop wij zijn.”

Na een beetje doorvragen blijkt dat ik de tekst onder OfficeExpert over het hoofd heb gezien:

Office Supplies – Alles voor het kantoor Bedrijfscampagne aanbieding 2010

Je mag mij onoplettendheid verwijten, misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat ik een beetje dom ben, maar ik zag dus echt geen verschil tussen een officiële factuur en deze reclameboodschap. Op geen enkele manier werd meteen duidelijk dat het hier om (ongevraagde) reclame ging. Geen verwijzingen naar deze specifieke actie, geen indicatie dat je als consument niet hoeft te reageren. De vraag dient zich dan ook al snel aan hoeveel mensen hier intuinen. Bestaan er bedrijven die zonder intern na te vragen gewoon tot betaling overgaan?

Een klein rondje op Twitter levert al snel reacties op die bovendien ook laten zien dat de ontvanger niet meteen aan reclame denkt als hij het ding onder ogen krijgt. Het is ook geen nieuwe fenomeen. In januari 2009 verscheen er al een bericht op het forum van Tros Radar waar nog steeds reacties op gegeven worden. Daar wordt ook duidelijk dat er mensen zijn die deze factuur daadwerkelijk betalen en dan de grootste moeite moeten doen om hun geld weer terug te krijgen.

Het heeft dus niets met marketing of met een goede reclamecampagne te maken. Het is pure oplichting als je het mij vraagt.Phishing naar nieuwe klanten maar dan gewoon via de ouderwetse brievenbus.

Dit verhaal is geschreven door Marloes Lammers (@Loesje), office manager bij Upstream BV in Arnhem.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie
Tags

11 Reacties

    Roy

    Ondertussen hebben ze je wel aan de lijn. Probeerden ze daar nog actief wat te verkopen? Anders is de actie helemaal vissen naar geld.


    1 februari 2010 om 07:28
    Marloes

    @Roy, nee, geen enkele poging om me over de streep te halen. Volgens mij zijn de dames daar ook niet voor opgeleid. 🙂


    1 februari 2010 om 07:41
    Rudolf Jan

    Ik zou hiervan aangifte doen. Kost wel even tijd, maar het is de enige manier om dit soort lieden aan te pakken.


    1 februari 2010 om 07:48
    Loesje

    @Rudolf, dat kost niet alleen tijd, dat kost ook geld en dit soort lieden speculeert er op dat niemand dat er voor over heeft.


    1 februari 2010 om 08:09
    chi666

    Inderdaad oude, bekende truc waar voor hele kleine bedragen heel erg veel mensen intrappen. Met name in iets grotere bedrijven gaan dit soort facturen gewoon met de stroom mee. Valt nog meer dat ze er geen acceptgiro aan geplakt hadden, dat zie je nog vaker.

    Volgens mij als er het zinnetje: met betaling bevestigd u meteen deze bestelling opzetten mag het helaas nog van de overheid ook.

    Denk overigens dat de dame niet meer probeert te verkopen, immers, die zal d’r huis wel volgescholden hebben gekregen de laatste dagen.


    1 februari 2010 om 08:16
    Logfather

    Een tijd geleden werd hetzelfde gedaan door de ‘Kamer van Koophandel’. Tenminste, dit bedrijf was zo slim om zelfs het logo van de KvK en hun briefpapier over te nemen en kwamen ook met een dergelijke nepfactuur op de proppen. Blijkbaar werkt het toch.


    1 februari 2010 om 18:42
    Gosse AdB

    Zo blijkt KvK te staan voor Kantoor voor Klanten en gaat het niet om een ‘factuur’ maar om een ‘aanbod’.

    Pure zwendel dus.

    Zeker in het begin van het jaar, als de administratie het druk heeft, komen dit soort nep-facturen binnen. De afzenders hopen dat de facturen “er-tussen-door-glippen”. Inmiddels heb ik er al diverse binnen, ook vanuit de UK. En bij die laatste zaten ook echte nep-facturen en niet “een aanbod tot betaling”. Zelfs een met een dreiging van een incasso procedure…

    Als je dan aangifte wilt doen bij de politie (Zaanstad) wegens fraude / intimidatie (nep-incasso!) / oplichterij, krijg je van de dame aan de balie te horen dat er geen sprake is van fraude / intimidatie (nep-incasso!) / oplichterij omdat ik de nep-facturen terecht niet betaald heb en dus geen schade heb geleden.

    Bizar…

    Echter, ook de echte KvK, de Kamer van Koophandel kan er wat van. Betaal je braaf bijna 40 euro per jaar voor een instelling die niets, echt helemaal niets toevoegt, moet je ook nog apart betalen voor een uittreksel van je eigen onderneming. Vraag je uit voorzorg de KvK gegevens van een leverancier op, zijn die cijfers twee jaar oud!


    2 februari 2010 om 13:15
    hero

    heej

    ik heb ook iets besteld via http://www.kledingfactory.nl

    ik had onderhanden uggs besteld voor 150 euro

    maar het blijkt nu oplichterij tezijn

    weten jullie meschien wat ik moet doen??

    of hoe ik het aan moet pakken

    ik heb het ook betaald via rabobank internet bankieren,

    groetjes


    24 februari 2010 om 21:46
    Anne

    hallo,

    Ik heb ook via http://www.kledingfactory.nl besteld maar vind het een super site hoor, snel geleverd en goede service.

    Ze krijgen binnekort een nieuwe collectie en ik ga zeker weer bestellen:)

    mail anders de service die helpen je wel.

    kusjes


    10 september 2010 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!