Professor David Chrystal: “94% van de online advertenties zijn nutteloos”
Tijdens het IMME event in de Jaarbeurs van Utrecht gingen we op zoek naar de meest markante spreker van het interactieve event. Professor David Crystal was verbonden aan de Universiteit van Cambridge en dankt daar zijn nette Engelse accent aan. Op het IMME presenteerde hij een duidelijk statement: ‘94% van de online advertenties zijn nutteloos’. Als professor in de Linguistics heeft Chrystal zich bezig gehouden met onderzoek naar semantic targeting van online advertenties. Nog te vaak zien we advertenties voor voetbalproducten geplaatst staat op een tennisportal. Hartstikke leuk dat Adsense van Google; de technieken van Crystal reiken verder en positioneren je display-ad nog relevanter.
Excuses voor het geluid, we hadden nét een nieuwe microfoon die wat gevoeliger bleek dan verwacht (zet het volume even laag en dan gaat het wel).
Ik vindt het ook respectloos tegenover je bezoekers als jij advertenties op je website laat plaatsen die niet relevant voor ze zijn.
Je doet het dan alleen om de advertentie inkomsten maar deze worden gebaseerd op de bezoekers die je uiteindelijk kwijt zal raken hoe meer advertenties op je website plaatst.
Tegenwoordig zie je zelfs ads voor filmpjes staan die over pedofilie of andere nare onderwerpen gaan.
Media bureaus die maar wat aanklooien.
Laatst een Opel filmpje voor een filmpje dat ging over een serie verkrachter.