De 2009 Hoax top 5: Deense moeder (#3)

17 december 2009, 08:38

In samenwerking met Marketingfacts telt The Young Generation met de 2009 Hoax top 5 af naar de nummer 1 hoax van 2009. Deze week zijn we alweer beland bij de nummer 3, een Deense moeder die internet inschakelt als medium voor de zoektocht naar de onbekende vader van haar baby.

Op 11 september verschijnen er in verschillende media berichten over een Deense moeder die via een filmpje de vader van haar kindje zoekt. Het filmpje verschijnt in eerste instantie op Youtube en verspreidt zich onder verschillende weblogs en nieuwssites.

Het zou gaan om de 26 jarige Karen en de 8 maanden oude August. Karen beweert in het filmpje dat August het resultaat is van een one night stand na een avondje stappen in Kopenhagen. Ze geeft aan dat ze de naam van haar tijdelijke partner niet meer weet en evenmin waar deze vandaan kwam. Ze voelt zich verplicht de vader op de hoogte te brengen van het bestaan van het kind en besluit dus enige moeite te doen om te achterhalen wie de verwekker van haar kindje is.

Uiteraard worden dit soort filmpjes tegenwoordig zeer kritisch bekeken met betrekking tot de echtheid hiervan. Echter weerhoudt dit de media er niet van ervan uit te gaan dat het om een serieuze oproep gaat en het filmpje dus te posten. Dit resulteert uiteindelijk in meer dan 800.000 views voor het Youtube filmpje binnen enkele dagen.

De Deense krant Extra Bladet heeft intussen niet stilgezeten en meldt dat de vrouw in het filmpje een actrice is genaamd Ditte Arnth Jorgensen en dat de baby niet van haar is. De actrice zou al hebben toegegeven dat het om een hoax gaat maar wilde niet vertellen wie er achter de hoax zat.

Op 14 september 2009 is op Teleblog te lezen dat de Deense toeristenorganisatie VisitDenmark achter het filmpje zit. De maker van het filmpje, het reclamebureau Grey is tevreden en ook VisitDenmark zelf is tevreden over het resultaat. Niet heel vreemd zou je zeggen aangezien de video binnen korte tijd meer dan 800.000 keer bekeken is. Toch blijkt uit reacties op weblogs en Youtube (het filmpje is inmiddels offline gehaald) dat er veel mensen niet bepaald positief reageren op deze wijze van marketing. Is Denemarken een soort Salou van het noorden en moeten jongeren daarheen om Deense meisjes te bezwangeren?

De vraag is dus welke doelgroep VisitDenmark precies heeft willen bereiken met deze actie. Uit de website blijkt het namelijk niet bepaald te gaan om een jongerenreisorganisatie maar juist om een toeristenbureau dat zich meer richt op gezinnen. In dat opzicht is de actie dus minder geslaagd. Als gekeken wordt naar het bereik en de awareness die de hoax heeft gerealiseerd mag zeker van een succesvolle hoax gesproken worden. Ook gezien het internationale karakter ervan wat van groot belang is voor een toeristenbureau.

Volgende week de nummer 2!

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Mooi, dat plaatje 😉


    17 december 2009 om 10:46
    DavidRobustelli

    Haha ja watskeburt, komt cker door de nieuwe indeling?


    17 december 2009 om 11:11
    Remco de Vries

    Plaatje ziet er inderdaad goed uit zo!

    Deze hoax vond ik wel één van de leukere, trouwens.


    17 december 2009 om 11:53
    Armand

    Komt die hoax van Joling nog in dit lijstje voor??


    18 december 2009 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief