Nederlandse uitgevers over cross-platform apps ontwikkelen voor mobile

17 november 2009, 06:10

{title}Veel uitgevers staan momenteel voor de keuze voor welk platform of app store ze applicaties gaan (laten) ontwikkelen. De meeste uitgevers richten zich volgens mij momenteel het eerst op de iPhone (veelgebruikers van mobiel internet, solide SDK en aantrekkelijk distributiemodel) en daarna op Android (dat maar groter en groter wordt). Maar als uitgever kun je ook nog nadenken over besturingssystemen als Symbian, Windows Mobile 6.5 en Blackberry. En dan komen er vandaag de dag ook nog app stores van telecompartijen als Vodafone en telecomfabrikanten als Samsung bij. Allemaal met hun eigen standaarden. Over het java-platform, wat veruit het grootste platform is, hoor ik weinig mensen. Je kunt er een dagtaak aan hebben om het allemaal te monitoren. Partijen als Buienradar hebben zelfs al een Application Manager in dienst. En het einde is nog niet inzicht. Eerder kon je op Marketingfacts al lezen dat 9292 de komende maanden hard gaat inzetten op nieuwe kanalen: een volledige android app (vergelijkbaar met de iPhone app 9292ov Pro) en een simpele Blackberry opstart app (vgl met hun Windows Mobile app en Symbian app). Gelukkig komen er steeds meer oplossingen voor ontwikkelaars (en daarmee ook voor uitgevers) om cross-platform te (laten) ontwikkelen. In dit artikel staan er twee: Airplay van het Britsche bedrijf Idealabs en Steape. Experts bij ANWB, De Telegraaf en Biggerworks geven hun reactie.

Steape

Het Nederlandse bedrijf Steape is een online self-service dienst waarmee een applicatie wordt gebouwd in een speciaal hiervoor ontwikkeld platform dat te benaderen is via een webportal (zie ook Mobilyz). Met Steape kan een mobiele toepassing direct gebouwd worden in de programmeertaal van alle vijf meest gangbare mobiele besturingssystemen: OSX (iPhone), Windows Mobile (Windows Phone), Android, Symbian en blackberry OS. Het betreft hier bouwen en niet converteren aangezien alle applicaties in de originele programmeertaal (‘native language’- bestanden, bijvoorbeeld .CAB of .SIS-bestanden) worden gemaakt. Niet iedereen is nog even enthousiast getuige de reacties op Mobilyz. Wouter van Mobilyz testte het systeem zelf en concludeerde “Ben zeker met je eens dat dit platform voor de hele ingewikkelde applicaties nog niet voldoende is maar denk bijvoorbeeld is aan formulieren, registratiesystemen, etc. Dus de wat robuustere apps (en dus niet de consumenten applicaties). Daarvoor zitten in dit platform echt een heleboel mogelijkheden. Denk dus niet alleen aan de consument maar ook aan de B2B markt.”

Airplay

Het Britsche bedrijf Idealabs lanceerde een eigen SDK op onder de naam Airplay (via Android World). In de communicatie over Airplay valt het op op dat zij zich richten op programmeurs. Wat mij betreft niet altijd een goede keuze. Programmeurs werken niet altijd voor zichzelf, maar ook vaak voor klanten. En die klanten zijn geen programmeurs. Maar dat terzijde. Applicaties die op het Airplay platform worden ontwikkeld kunnen ook op alle gangbare smartphone-platformen draaien iPhone / iPod Touch, Android, Symbian, Windows Mobile en BREW. De software detecteert automatisch welke eigenschappen in de telefoon aanwezig zijn en kan deze eigenschappen vervolgens gebruiken voor de geinstalleerde applicatie(s). Via onderstaande film zie je wat er mogelijk is met het Airplay platform:

Reactie Iwan Banens, ANWB

Vanuit ANWB kan ik melden dat we breed inzetten. Gezien ons ledenbestand van 4 mln leden is dat ook wel een must. We kunnen het dus niet veroorloven om sommige doelgroepen en dus platforms niet mee te nemen. Wel zit er soms een verschil qua timing in. Dus veelal starten met iPhone Apps en Android. Hiermee testen we de markt en klantbehoefte. Bij gebleken succes kunnen we het dan uitrollen naar meerdere platforms. Overigens kennen we Steape goed. Met hem hebben we b.v. ook de Reiswijzer Wintersport voor Java ontwikkeld. We zijn daarom nu ook samen met Steape aan het kijken of we een app kunnen ontwikkelen en dan direct naar 4-5 platforms kunnen ‘poorten’ via hun nieuwe development toolkit. Als dat lukt is dat natuurlijk perfect, omdat we dan direct een groter aandeel van ons ledenbestand kunnen bereiken tegen weinig tot geen meerkosten. Overigens is de discussie app vs. browser nog steeds niet helder. De lange termijn zal dit moeten gaan uitwijzen. Momenteel zijn de apps aan de winnende hand, met name door het succes van de iPhone. Maar met name Google zet nog steeds fors in op de browser en deze richting is dus zeker niet af te schrijven nog. De klant zal uiteindelijk gaan kiezen….

Reactie Lara Ankersmit, Telegraaf.nl

Het klopt inderdaad dat je er een dagtaak aan kunt hebben om alle platformen te monitoren en bij te houden. Technisch gezien besteden wij een groot deel daarvan uit aan Service2Media. Zodat wij ons bij Telegraaf.nl m.n. bezig kunnen houden met de content, look&feel en de keuze voor welke platformen te ontwikkelen. Zo zijn wij ooit begonnen met de Wap en imode versie. Inmiddels hebben wij naast de mobiele site, een java-app., een iPhone app. en inmiddels ook een app voor de Windows phone. Op dit moment is dat steeds een nieuwe app. voor een nieuw platform, alhoewel wij daar natuurlijk wel steeds sneller in worden. Het zou fijn als 1 app. het meteen op meerdere platformen zou doen. Zowel wat betreft ontwikkeling als beheer van zo’n applicatie. Wij proberen met onze content op die plekken te zijn waar de consument ‘‘is’‘. En dat is ook steeds vaker mobiel. Op basis daarvan maken wij ook de keuze voor welk platform te ontwikkelen. Android en Blackberry staat nog op ons wensenlijstje.

Reactie Joost Ligtvoets, Biggerworks

Dat is inderdaad lastige materie en een paradoxale ontwikkeling: we zijn jaren bezig om naar een standaard toe te werken (xHTML, browser based), en nu komen alle partijen weer met eigen applicatieplatformen, waarbij ik Bada van Samsung echt de kroon vind spannen. Die Steape en Airplay oplossingen klinken te goed om werkzaam te zijn: het is het gevaarlijke polder model waarin je dienst eigenlijk voor geen enkel platform optimaal wordt aangeboden, maar op alle platformen een beetje werkt. Ik kan geen platform bedenken dat de toutchscreen- en roteertoepassingen van de iPhone en Android automatisch omzet naar buttons op een Java toestel… Maar goed, ik kan het mis hebben. Wel zijn er platformen/aanbieders die Java/Symbian/Blackberry in een oplossing aanbieden, omdat de user experience op alle drie de platformen vergelijkbaar is. En dan neem je een andere aanbieder die iPhone en Adroid voor je ontwikkelt. De reden waarom je niemand over Java hoort (terwijl hier toch nog erg veel apps en games voor ontwikkeld worden en op de meeste toestellen draait), is dat hier geen goede app stores voor zijn en veel toestellen de gedownloade apps verstoppen in het toestel. En natuurlijk omdat de toepassingen van java beperkt zijn. gevolg: geen gebruik.

Jouw mening

Hoe sta jij tegenover deze ontwikkelingen? Wat is jouw mening?

Mark de Bruin
Online specialist bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) is sinds 2007 blogger bij Marketingfacts. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Samuel Lim

    Er zal al een aantal cross-mobile platforms beschikbaar, zoals PhoneGap ( open-source ), RhoMobile en Titanium Mobile. Veel van deze platformen zijn veredelde browsers die ‘native’ functies, zoals GPS en camera, via javascript beschikbaar maken voor de programmeur. Ik hoop dat 1 of meerdere van deze platformen een succes wordt, anders wordt mobile development een grotere nachtmerrie dan de huidige IE6/7/8/Firefox/Webkit drama.


    17 november 2009 om 08:29
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Er zijn duidelijk te onderscheiden doelgroepen met verschillend mobiel (device) gebruik. Lijkt me dat dat leidend is in je keuze. Tenzij je bijv een app in in de iphone of android store beoogt als verdien model.

    Als je een advertentie based business model hebt, lijkt het minder interessant.

    Wat wil je kunnen, waarom, en wat mag succes kosten, is de vraag.


    17 november 2009 om 12:27
    Michiel Munneke

    One size fits all is vooralsnog een utopie gebleken in de mobiele wereld, en er lijken meer platformen bij te komen, dan te verdwijnen. Wat er in de toekomst gaat gebeuren is interessant, maar niet echt bruikbaar op dit moment. Wij maken veelal dedicated voor elk platform een aparte applicatie. Dit is zodat we de kwaliteit kunnen waarborgen. Wij kennen de alternatieven (naast bovengenoemde oplossingen): QT (Nokia), Mobile Distillery, Metismo, Mobile Sorcery, en J2ME Polish.

    Het is een kostenbesparing en tijdswinst, en die komt over het algemeen niet zonder kwaliteitsverlies. Het is per applicatie de vraag of het goed is om een dergelijke tool in te zetten. En het is dus belangrijk dat je als ontwikkelaar kennis hebt van de voor en nadelen, en deze op het juiste moment kan inzetten. Er zijn genoeg situaties denkbaar dat dit goed inzetbaar is, en dan zullen wij dat ook zeker doen.

    Volgens mij gebruikt Steape sinds kort een van deze oplossingen en ik begrijp niet dat ze het op deze manier presenteren. Ik zou persoonlijk liever iets anders als mijn core business laten zien (waarde creeren voor mijn klanten) dan een ingekochte tool, maar misschien ligt het anders.

    Wat ik ook interessant vind is dat de discussies van platform fragmentatie veelal uitgaan van het idee dat er in het einde slechts één winnaar is; terwijl er al meer dan 10 jaar een dynamische veelheid aan platformen en standaarden is, wat de enige stabiele factor is. De bedrijven die hier het beste mee om kunnen gaan en voor veel standaarden een goede oplossing hebben (Google), lijken vooralsnog de beste kaarten te hebben.


    17 november 2009 om 19:58
    media

    Dank voor het artikel Mark! Ik ben het overigens met Michiel eens en denk dat het een utopie is om te denken dat je straks een ‘one size fits all’ krijgt. Net als bij gewoon internet zul je verschillende operating systems en browsers houden. Wil je dat jouw applicatie of site door iedereen goed ontvangen wordt, dan zul je dat per operating system en browser moeten testen. Dat proces is uiteraard wel te standaardiseren of wellicht zelfs te automatiseren.

    Ben overigens wel benieuwd waarom Telegraaf werkt via Service2media en niet via haar eigen dochter Mobilion. Of biedt Service2media hele specifieke service?


    18 november 2009 om 04:53
    Addy van Schie

    Contentpartijen kunnen simpelweg niet alles blijven ontwikkelen en ieder initiatief erbij is naar mijn mening een stap achteruit, zelfs al lijkt het nieuwe platform de next best thing. Ik geloof ook niet in crossplatform want ieder platform heeft zijn unieke features maar ook zijn gebreken. Het wordt dus een aaneenschakkeling van zwakke schakkels en beperkingen. Uiteindelijk moet het allemaal web app’s worden en pas dan zal iedere grote en kleine contentpartij mobiel online vertegenwoordigd zijn. De consumenten volgen dan automatisch en kunnen we naar op weg naar de 8 miljoen mobile internetters. Wederom geldt hier dat niemand weet wanneer dat tijdstip aanbreekt en daar ligt voor ons mobile marketeers de uitdaging. Tot die tijd moet je, afhankelijk van je budget, de juiste keuzes maken.


    19 november 2009 om 09:47
    Lara Ankersmit

    @Marco: Service2Media en Mobillion werken regelmatig samen, maar doen beiden wel andere dingen. Mobillion ontwikkelt veelal kant-en-klare producten voor bedrijven op het gebied van social, video, etc. Zo hebben zij net Recruitr ontwikkeld, een tool voor de HRM branche. Bij de ontwikkeling van onze apps zochten wij een partij die samen met ons en voor ons de app zou ontwikkelen, dat werd dus Service2Media.


    19 november 2009 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief