Uitgevers: inzetten op applicaties en/of mobiele sites?

23 maart 2009, 04:26

{title}Een paar jaar geleden had je als uitgever de keuze om een mobiele site te bouwen. Als je bezoekers op je site wilde hebben, kon je de site aanbieden aan de gesloten marktplaatsen van de operators zoals Imode van KPN, Vodafone live, Telfort Spot, Tzones van T Mobile en Orange World. Het liefst maakten ze ook nog afspraken met je om gezamenlijk te verdienen. Toen kwam open mobiel internet (met alle beperkingen van dien zoals betaalstructuren, instellingen, datakosten en snelheden). Dat is nu bijna allemaal opgelost, mede dankzij de stichting Open Mobiel Internet (OMI). Iedere uitgever maakt nu een xhtml site die via een speciaal contentmanagementsysteem (al dan niet uitbesteed) probleemloos werkt op iedere mobiel.

Maar wat gebeurt er momenteel? Voorzitter van OMI, Paul Brackel, schrijft op Mobile Cowboys dat het succes met de Apple Store navolging krijgt: “Niet geheel onverwacht komen andere grote spelers met ‘me too’ app stores: Microsoft met Marketplace, Nokia met OVI store en Google met Android Market, daarnaast ook Blackbery en Palm en is er ook een application store op Vodafone Live!. Daardoor ontstaan er veel verschillende platforms – komt er veel fragmentatie – May the best survive and win !” en “ziet bijna 3 jaar na oprichting dat app stores met hun keurings proces in zekere zin de OPENheid van mobiel internet aantasten”.

Dit keer zijn het niet de Telecom providers die voor de muren zorgen, maar de fabrikanten van mobiele telefoons. Maar hoe moet je hier nou mee om gaan als uitgever? Moet je voor ieder platform en voor iedere markt een (dure) applicatie gaan bouwen? Of moet je inzetten op 1 markt? Je kunt je geld maar een keer uitgeven om je doelstellingen te halen.

Ik heb aan een aantal mobiel internet professionals gevraagd wat hun mening/visie is: Addy van Schie (iLocal), Joost Ligtvoet (Biggerworks), Iwan Banens (ANWB) en Hanneke van Stokkum (Digitaal Communicatie Lab Arnhem):

Visie Joost Ligtvoet (Eigenaar Biggerworks, ex-Telfort)

Ik geloof in de koers van ondersteunende apps aan de mobiele site, zoals 9292 dat ook doet. Mini-applicaties die de belangrijkste voordelen van een app (GPS en branding) ondersteunen en verder drijven op de mobiele site.

Voordelen:

• lage ontwikkelingskosten

• lage onderhoudskosten

• Toch altijd aanwezig in menu

• GPS-locatie naar browser

• mobile advertising kan onveranderd voortgezet worden

• inspelend op toekomst waar alles browser based opgelost wordt

• te ontsluiten voor alle platformen

Makkelijker kan het niet, volgens mij en de bandbreedte is tegenwoordig meer dan voldoende. Natuurlijk is de iPhone een ander verhaal; hiervoor moet je wel een specifieke full applicatie laten ontwikkelen, om alle features te benutten.

Visie Addy van Schie (senior productmanager mobile bij iLocal)

In de 4,5 jaar dat ik bij Samsung Fun Club zat heb ik hypes zien komen en gaan en heb ik geleerd te focussen op het hier en nu. ilocal heeft bij de introductie op 28 februari 2008 zowel een java app als m.ilocal.nl gelanceerd om op deze manier het grootste deel van de (toen) hardlopende devices te kunnen supporten. Nieuwe devices worden continu toegevoegd, dus we blijven de meest populaire (java) toestellen supporten. Voor ilocal als local search partij is het voordeel van de java app tov de browser natuurlijk de mogelijkheid om de locatie van de gebruiker te detecteren.

Het “hier en nu” van één jaar na introductie van ilocal Mobile is veranderd. De iPhone, BB’s en de zakelijke toestellen maken het grootste deel uit van mobiel surfend Nederland. Er is een app gekte aan de gang, maar o.a. op 3GSM en het even belangrijke OMI platform 😉 zijn de signalen dat het uiteindelijk allemaal browser based wordt duidelijk aanwezig. Grootste uitdaging is altijd om het een en ander op de juist plek op de tijdslijn te zetten. Daarnaast vraagt de huidige economische situatie om een meer kritische kijk op je investeringen. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Vandaar dat wij bij ilocal ons de vraag stellen die ons allemaal bezig houdt “Gaan we voor de browser of voor de apps?”. We zijn er nog niet helemaal uit. De 9292 keuze, van een “eenvoudige” app die de locatie doorgeeft naar de browser, is iets waar we ook over nadenken. Hiermee kunnen we de brug slaan naar de browser periode die ergens in de toekomst ligt.

Visie Iwan Banens (Online Manager bij ANWB)

Voor onze situatie kunnen we melden dat het toekomstbeeld toch wel neigt naar de browser als eindsituatie als we nu in de kristallen bol kijken. Wel is het zo dat we niet kunnen negeren dat apps ook wel degelijk een rol spelen, maar dan voor de heavy users die al meer bekend zijn met de mogelijkheden van (java) applicaties op mobiele devices. Voor een groot publiek is dit echter een stap te ver zoals ook wij hebben gemerkt met onze gratis Reiswijzer Wintersport.

Grote voordeel van applicaties voor ons is dat we ook gebruik kunnen maken van de GPS functie van het toestel. Voor ANWB uiteraard van groot belang. Hierbij kan je denken aan verkeersinformatie, Points-of-Interest en Wegewacht (waar sta ik exact met pech?). Daarnaast is de iPhone by far een het meest gebruiksvriendelijke platform met enige omvang (Android nog te klein). Dit is ook direct te merken in de download en gebruikscijfers van deze groep. Vandaar dat we als ANWB ook een iPhone applicatie zullen ontwikkelen als tussenstap naar de toekomst. Verwachting is wel dat de mobiele browser van de toekomst veel intuitiever en handiger in gebruik zal zijn dan de huidige internet-gebaseerde browsers.

Visie Hanneke van Stokkum (Managing Director Digitaal Communicatie Lab Arnhem)

In het Digitaal Communicatie Lab werken we met diverse mobiele telefoons. Onze klanten ervaren tijdens de trainingen de verschillen in toepassingen en gebruik. Hoewel ik in eerste instantie zelf meer van de mobiele sites was, begin ik de voordelen van de applicaties ook echt te zien. Wat daarbij helpt is dat mijn zakelijk partner, Marco Derksen, ook erg van de applicaties is. Op een Nokia toestel is het “logischer’ om gebruik te maken van de mobiele sites, bij de iPhone en de Android kun je echt niet om de apps heen. De hoeveelheid van de aangeboden applicaties maakt de keuze wel wat onoverzichtelijk. Waar je bij een mobiele site snel even switcht van site tot site, is het downloaden van de verschillende apps toch een drempeltje. Ik merk dat ik zelf snel afga op de ratings van anderen. Met name als er al veel ratings van een bepaalde applicaties zijn, ervaar ik die als betrouwbaar. Op dit moment zou ik bedrijven adviseren om nog in beide mogelijkheden te investeren, waarbij de mobiele site dan toch nog op nummer 1 staat.

Visie Paul Brackel (voorzitter OMI)

Paul Brackel (OMI) vat het goed samen in zijn artikel “Je ziet dat grote partijen (ILSE Media, Omroep, Telegraaf, e.a.) inmiddels zowel een application als website laten ontwikkelen.”

Applications

o hebben grote functionele voordelen; zeker bij spelletjes. Op dit moment zijn applicaties qua user interface absoluut superieur zolang Flash, Java e.d. geen gemeengoed op mobiel zijn

o zullen fragmentatie van de markt veroorzaken door de komst van vele platform gebonden app stores (Apple’s apptore, Microsoft met Marketplace, Nokia met OVI store en Google met Android Market, daarnaast ook Blackberry en Palm en is er ook een application store op Vodafone Live!)

Web browsing

Bij web browsing is je content

o onderdeel van een wereldwijd web van content

o om 2 redenen ‘open’: browsers maken content platform onafhankelijk en niemand verlangt vooraf publicatie toe- of instemming

Jullie mening

Welke strategie volgt jouw bedrijf?

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

5 Reacties

    Kees Jan D.

    Goed artikel! Hopelijk leest iemand van de NS ook mee 🙂


    23 maart 2009 om 04:56
    media

    Op dit moment zou ik inzetten op beide, dus zowel mobiele website als applicatie en als je dan toch al keuzes moet maken, dan zou ik gaan voor de applicaties op iphone en android omdat daar de meest fanatieke gebruikers zitten en die heb je nodig om een site of applicatie onder de aandacht van andere te krijgen. Maar goed, ik ben geen mobiele site of app-ontwikkelaar, slechts een fanatieke gebruiker van mobiele apps 😉


    23 maart 2009 om 05:03
    Bas Helderman

    Werkend in de uitgeverij was ik wel benieuwd naar een paar mooie voorbeelden van hoe uitgevers een mobiele app. inzetten om hun online bereik te vergroten. Wijzelf lanceren binnenkort ook een aantal interessante mobiele sites, maar ik zie voor ons eigenlijk niet zo snel de link met een applicatie?


    23 maart 2009 om 08:09
    Marco vand er Lingen

    Een website die goed te bekijken is via een mobiele telefoon is momenteel een basisvereiste voor veel bedrijven. Vooral ook om zo gevonden te worden via google etc.

    Applicaties zullen echter ook weldegelijk een toekomst hebben. Een mobiele applicatie is namelijk veelal gericht op het eenvoudig en snel leveren van specifieke content waarbij de gebruiker ook nog eens zelf aangeeft welke apps hij wel en niet op zijn device wil hebben. Dit is goed te vergelijken met widgets die al enige jaren op de desktop verkrijgbaar zijn maar waar op Apple, iGoogle, yahoo widgets na geen goede distributiekanalen beschikbaar zijn.

    Ik verwacht dat widget/applicatie ontwikkeling nog groter zal gaan worden. Zeker als straks nettv meer gemeengoed gaat worden en widgets in andere devices zoals incar computers of tomtom’s geinstalleerd kunnen worden.

    Het desktop internet met browsertje op de zolderkamer is over enkele jaren verleden tijd. Bedrijven doen er goed aan hier nu al rekening mee te houden te gaan experimenteren met nieuwe mogelijkheden en zo top of mind te blijven/worden op de devices van de toekomst. Voor welke devices ontwikkeld moet worden is uiteraard de vraag waarop het antwoord door de tijd steeds zal veranderen.


    23 maart 2009 om 11:43
    Thomas

    Trust me, iemand van NS leest mee 😉


    27 maart 2009 om 07:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!