Meer dan 150.000 LBS abonnementen afgesloten bij KPN

13 november 2009, 05:02

Recentelijk ontving ik van KPN een nieuwe update van de cijfers rondom hun Location Based Services dienstverlening. De LBS teller stond op 30 september 2009 op 150.053 LBS abonnementen, dit zijn dus geen unieke LBS abonnees. Het gaat om de unieke LBS abonnementen die zijn afgesloten per site sinds januari 2007 toen deze dienstverlening startte.

Buienradar staat op eenzame hoogte. Sinds de lancering van hun dienst begin dit jaar waarbij je automatisch inzoomt op de plaatselijke radar is het hard gegaan:

{title}

Voor de volledigheid de top 10 op 30 september 2009 (o.b.v 150.053 LBS abonnementen):

1. (1) Buienradar

2. (2) 9292ov

3. (5) Meteoconsult

4. (3) De Telefoongids

5. (4) Weathernews

6. (6) Routenet

7. (7) ANWB

8. (8) Hotescort

9. (9) Funda

10. (10) De Bedrijvengids

(in vergelijking met de stand per 31 mei 2009 op basis van 115.116 abonnementen)

Zoals de grafiek laat zien is de groei van abonnement grotendeels aan Buienradar en een klein beetje aan 9292ov te danken. De andere sites groeien nauwelijks in aantallen abonnementen.

Helaas is er momenteel nog geen duidelijkheid of de andere grote providers deze netwerk LBS dienstverlening gaan aanbieden. Tijdens de laatste OMI vergadering werd duidelijk dat dit speerpunt van OMI uit 2009 ook in 2010 op de agenda blijft staan.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!