ADV: Oekraïne, de nieuwe oogappel van investeerders, Europese nieuwe media- en softwarebedrijven

19 oktober 2009, 07:40

{title}Oekraïne is na jaren van economische groei uitgegroeid tot een kenniscentrum van software, gaming en nieuwe media ontwikkelingen. Oekraïne is een parel onder de voormalige Sovjet Unie landen en behoort tot de groep ‘emerging markets’, omdat het zich in hoog tempo ontwikkeld tot een belangrijke speler, mede door het hoge opleidingsniveau, de relatief lage loonkosten ter plaatse en de nabijheid tot het EU-gebied. De IT-sector is één van de snelst groeiende sectoren en uitgegroeid tot 600 miljoen euro in 2008. Gemiddeld groeide de ICT markt met meer dan 30 procent per jaar.

Dus niet voor niets dat Coincide, InterimIC en Gogol juist nu een studiereis organiseren (18 t/m 21 november) om dit voormalige Oost-Europese land beter te leren kennen. Een niche vervolg op de succesvolle Rusland 2009 reis waar ook Marketingfacts in participeerde. Aanmelden en meer informatie kan via dorrit.gruijters[at]interimic.com, check hier de online uitnodiging. Hieronder meer achtergrond:

“…Na een dollemansrit in m’n oude XK8 van Amsterdam via Lvov naar Kiev afgelopen week geniet ik nu van een soort werkvakantie in de Oekraïense hoofdstad. Wat een verademing na een tropenjaar Moskouse hectiek bij Ozon.ru, de Russische Amazon! In het kolossale Moskou waar ik woon en werk is de sfeer echt anders dan hier in Kiev. Kiev is heel groen, minder aangeraakt door de socialistische kaalslagstedenbouw en de internetsector staat nog in de kinderschoenen. De mensen zijn erg vriendelijk, zeker vergeleken met het busybusybusy in Moskou. Het opleidingsniveau is hoog.” Bas Godska in zijn blog http://basgodska.blogspot.com/

Software

De ontwikkeling van nieuwe software is een snel groeiende markt in Oekraïne en heeft met 60% het grootste aandeel in de markt van IT-diensten. De IT-sector bestaat verder nog voor 30% uit technische ondersteuning van software. Het ontwerpen en produceren van computergames is een specialiteit van Oekraïense programmeurs.

E-commerce

In 2008 gebruikte 22% van de Oekraïense bevolking het internet. Internetgebruik groeit met 15-20% per jaar en zal in 2010 rond de 13 miljoen zijn. De gebruikers bevinden zich voornamelijk in Kiev en hebben een gemiddeld tot hoog inkomen. De afgelopen jaren is de Oekraïense e-commerce markt gegroeid met 60% op jaarbasis.

Online media

De Oekraïense markt voor online reclame omvatte slechts 0,7% van het totale reclamebudget in 2007. De totale Oekraïense online reclamemarkt behaalde in 2008 een omzet van 20 miljoen dollar en “informeel” (lees: cash) 38 miljoen dollar, met een geschatte groei van 20% per jaar.

{title}

Studiereis naar Kiev

Coincide, InterimIC en Gogol organiseren een korte studiereis naar Kiev van 18 t/m 21 november, waarbij we deze opkomende markt in vier dagen / drie nachten met elkaar leren kennen. Hoe functioneert de lokale economie? Wat gebeurt er op mobiel gebied? Hoe ver zijn ze met de internetontwikkelingen? Wie zijn de meest prominente spelers? Zijn er mogelijkheden voor Westerse producten? Richten ze zich op Rusland of juist op West-Europa?

Gedurende de reis zullen we de meest prominente innovators, internetondernemers en bedrijven bezoeken. Zo zal Denis Dovgoupoly, de bekendste Internet/VC goeroe van Oekraïne, zijn ervaringen met ons delen. Dovgoupoly: “Mijn rol is om de Oekraïense e-business/venture sector verder te ontwikkelen en partijen bij elkaar te brengen zodat investeerders dit land extra interessant gaan vinden. Veel fondsen komen langs, maar echt veel actie is er nog niet. Voor buitenlandse investeerders met “balls” zijn er nu juist prachtige koopjes te vinden”.

Pecha Kucha Start-up event

Gedurende een middag zullen de meest veelbelovende start-up bedrijven hun ideeen en ondernemingen komen pushen. Dennis Dougoupoly, de bekendste Internet/VC guru: “Mijn rol is nu om de Oekraiense e-business/venture sector verder te ontwikkelen en partijen bij elkaar te brengen zodat investeerders dit land extra interessant gaan vinden. Veel fondsen komen langs, maar echt veel actie is er nog niet. Voor buitenlandse investeerders met “balls” zijn er nu juist prachtige koopjes te vinden. Sommigen gaan daarin volgens Denis te ver: “een kennis van me heeft net 90% equity van zijn startap verkocht aan een VC fonds om maar aan de slag te kunnen. Maar hij vindt het niet erg…”.

Deelnemen

De reis is voor drie typen innovators interessant; investeerders die meer willen weten over de ontwikkelingen in Centraal Europa, bedrijven die software of games willen laten ontwikkelen in Centraal Europa, of nieuwe media entrepreneurs die vroeg op deze nieuwe markt willen starten. De kleine hoog kwalificeerde groep van ongeveer 10 deelnemers zijn verzekerd van een inspirerende reis waarbij we veel zullen leren over Oekraïne. Kostprijs is E 1800, alles inclusief.

Wil je graag mee? Laat het ons dan weten via e-mail. We sturen je dan per direct meer informatie. De uitnodiging staat ook online op http://www.rusland2009.nl/718.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie
Tags

2 Reacties

    Justin

    Enerzijds is Oekraine “uitgegroeid tot een kenniscentrum van software, gaming en nieuwe media ontwikkelingen”, maar in de hoofdstad Kiev staat de internetsector in de kinderschoenen”.”Dat klinkt onlogisch.

    Overigens is het er niet alleen zonneschijn aldaar. Voor 2009 is de economische krimp er naar verwachting bijna 13% met een bijbehorende inflatie van 25%. Zonder de diepe zakken van het IMF was het land waarschijnlijk failliet. Doch dit geheel terzijde.


    20 oktober 2009 om 11:19
    Bas Godska

    Hoi Justin, je hebt gelijk — het klinkt inderdaad onlogisch. 🙂

    Bedoeld wordt m.i. dat er weinig funding voor nieuwe projecten is en dat bijvoorbeeld de online advertising sector (officiele schatting $20 mln) erg klein is vergeleken met het westen. Gaming zit vooral in andere steden dan Kiev (zoals Lviv)… Ga je mee? 😉


    20 oktober 2009 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!