Is Spotify de heilige graal van online muziek?

21 september 2009, 04:28

{title}

Spotify is een muziekservice die het via een desktop applicatie mogelijk maakt om een grote muziekcollectie on-demand te streamen. Naast de desktopapplicatie is Spotify ook voor Android en ook voor de iPhone beschikbaar. Spotify probeert met gratis accounts een serieus alternatief te bieden voor illegaal downloaden, zoals ook Hulu dit voor videocontent probeert te doen.

De vier grootste muzieklabels (Universal, Sony BMG, EMI en Warner) zijn niet alleen aanwezig in het muzikale aanbod, maar hebben deze zomer deelgenomen aan een investeringsronde van €20 miljoen waarmee de waarde van het Zweedse bedrijf vastgesteld werd op €100 miljoen. Latere investeringen schroefden dit zelfs op naar €170 miljoen. Hoewel Spotify nog in een beperkt aantal (Europese) landen als beta beschikbaar is, is het aantal leden en de aandacht voor de service deze zomer geëxplodeerd. Facebook CEO Mark Zuckerberg riep al “Spotify is so good”. Wat is er aan de hand?

Wordt Spotify een succes?

Er zijn een paar dingen die Spotify, naast de interesse van grote platenmaatschappijen, een erg opvallende speler maken.

Niet alleen betaalde accounts, maar ook gratis accounts

Allereerst is er een gratis account, dit terwijl het aanbod indrukwekkend is en de kwaliteit van de muziek voldoende voor veel gebruikers (128kbs). Gebruikers krijgen met enige regelmaat een korte reclameboodschap te horen. Een premium account kost €10,- p/m, is reclamevrij, streamed hogere geluidskwaliteit (320kbps) en is vereist voor het gebruik van Spotify Mobile.

{title}Aanwezig op mobiele platforms

De mobiele applicaties geven gebruikers mobiel toegang tot de complete muziekcollectie en het is zelfs mogelijk een playlist op te slaan voor offline gebruik. De toelating in de iPhone App store was overigens opvallend en onverwacht, omdat Spotify wel eens een grote concurrent van Apple’s iTunes Store zou kunnen worden.

Gebruikerservaring

Met Spotify is het mogelijk om playlists met elkaar te delen en album links naar elkaar te sturen. Doordat alle gebruikers toegang hebben tot dezelfde muziekcollectie kan je als gebruiker gelijk beginnen met luisteren. Er is nog zat te verbeteren aan de desktopapplicatie, zo missen er nog goede manieren om muziek te ontdekken, maar voor een eerste versie is het al veelbelovend.

Nadelen van leven in de cloud anno 2009

Er zijn ook nadelen aan Spotify. De muziek kan niet gedownload worden en is daarom afhankelijk van een werkende internetverbinding. De offline playlists voor mobiel lossen dit slechts gedeeltelijk op. Ook zullen veel gebruikers moeten wennen aan het idee dat ze de muziek niet daadwerkelijk in bezit hebben en ook niet voor andere doeleinden kunnen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld monteren van filmpjes of syncen naar iPod’s/muziekspelers zonder internetverbinding.

Een Amerikaanse release staat gepland in 2010. In Nederland is Spotify voor gebruikers met invites in testfase. Geïnteresseerden kunnen via een omweg wel al met de UK versie spelen. Oh en als je het toch gedownload hebt, gooi dan gerust wat van je muzikale ontdekkingen in de Marketingfacts playlist.

Mijn indruk is erg positief en ik ben erg benieuwd of grote spelers als Apple op korte termijn ook met abonnementsdiensten zullen komen. Wat is jullie mening over Spotify?

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Fred

    Spotify is geweldig. Ik hebb met wat kunst en vliegwerk een premium account en de iPhone app weten te scoren.

    Vooral downloaden naar je iPhone is super. Je kunt trouwens meerdere apparaten voorzien van je offline playlists. Dus zowel je mijn Iphone als de iPod touch van mijn zoon zit vol met muziek. Is zeker een tientje in de maand waard.

    Officieel nog niet in Nederland besckibaar, maar via http://www.spotipartners.com kun je wel aan een werkend accountje komen.


    21 september 2009 om 05:29
    Reinier Ladan

    In NL kon je een beperkte periode gewoon je creditcard trekken en 10E p/m aan de dienst overmaken voor een account. Dit heb ik destijds gedaan en heb nog geen moment spijt gehad! De eerste dagen voel je je als een kind in een snoepwinkel en later is er elke keer een euforisch gevoel als iemand aan je vraagt of je ‘dit of dat’ nummer al hebt gehoord. Je hoeft dan enkel maar Spotify te lanceren en in 9 van de 10 gevallen kun je gelijk luisteren.

    @ruben ik heb de playlist maar even een lekkere beat gegeven!


    21 september 2009 om 05:44
    Harm Jan

    Spotify is echt een revolutie op online muziekgebied. Kwaliteit en snelheid zijn uitmuntend en de catalogus is ontzettend uitgebreid. Het is een muzikale discovery waarin je wordt meegenomen; je komt artiesten tegen die je anders nooit was tegen gekomen.

    Daarnaast vind ik het slim van Spotify om zowel met een gratis als met een betaalde account te komen. Met gratis account pak je toch nog wat advertentieinkomsten mee en als je eenmaal gewend bent aan Spotify wil je niet meer anders en commit je jezelf met alle plezier aan het product.


    21 september 2009 om 06:02
    treewhisperer

    Pfft dit ziet er goed uit zeg. Ik gebruikte grooveshark, sinds last.fm alleen maar betaald werd maar denk dat dit me beter gaat bevallen. 🙂


    21 september 2009 om 06:33
    HansJan

    Ik weet het niet hoor, maar heeft niemand gehoord van Imeem (www.imeem.com)? Dat bestaat al een tijdje, dus zo revolutionair is dit niet 😉


    21 september 2009 om 11:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!