Suske en Wiske: Message in a Bottle

30 juli 2009, 02:19

{title}

Hoe breng je via internet een nieuwe animatiefilm onder de aandacht van een grote doelgroep? Die vraag stelde het online bureau Viva la Media zich toen zij een campagne moesten ontwikkelen voor de nieuwe film SUSKE EN WISKE & De Texas Rakkers.

Message in a Bottle

Het bureau kwam met een aardig concept, genaamd ‘Message in a Bottle’. Op de website kunnen kinderen en volwassenen exclusieve filmbeelden bekijken en deze in de vorm van een persoonlijk bericht naar anderen sturen. Dit moet voor een groot bereik en naamsbekendheid zorgen.

Widget

Naast een website applicatie is tevens een widget gecreëerd voor de verschillende sociale netwerken, waaronder Hyves, Facebook en Myspace. Gebruikers kunnen deze widget personaliseren aan de hand van een karakter uit de film, ook het volledige proces van het versturen van een ‘Message in a Bottle’ vindt plaats in de widget.

Effect?

Al met al leuk bedacht, ik vraag me alleen af hoe groot het effect is op de social networks. Iets waar zij zich met een widget op richten. Aangezien het om een film gaat vroeg ik me af of het bureau niet beter een campagne op YouTube had kunnen lanceren. Wat denken jullie?

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

5 Reacties

    mroumen

    Goed initiatief. Hoop op groot succes voor Suske en Wiske, maar verwacht er niet al te veel van.

    De keuze uit de boodschappen is veel te groot (4×6=24 opties). Een max. van 7 clips zou hier beter zijn geweest. Een overvloed aan keuzes verlamd (Paradox of Choice, B. Schwartz). Daarnaast zijn de meeste clips niet toegesneden op het web, maar zijn het gewone clips uit de film zelf. Ook mis ik in de widget creatie de optie voor het plaatsen van de widget op Hyves.

    Paar gemiste kansen.


    30 juli 2009 om 04:52
    Niels Kiené

    Even een kritische point-of-view. Enorm leuk concept, echter wat heeft in de basis een message in a bottle te maken met de texasrakkers? Nu moet er middels een slim en ingewikkelde constructie een boodschap worden overgebracht. Deden indianen niet aan rooksignalen? had dat niet een leuke message manier kunnen zijn, die iets meer ook op het onderwerp zit.

    Efin…


    30 juli 2009 om 05:08
    Bondia.nl

    @Matthijs: Persoonlijk vind ik de overvloed aan keuzes wel meevallen.. 2 á 3 clips per ‘boodschapsoort’ lijkt me prima. Om nou meteen Barry Schwartz erbij te halen.. 😉

    Met slechts 7 keuzes zou het geheel m.i. een beetje magertjes worden.


    30 juli 2009 om 06:36
    Stefan – Viva la Media

    Ook wij hopen op groot succes voor Suske en Wiske 🙂 Wat betreft het concept wil ik graag het een en ander toelichten:

    @Matthijs: de clips zijn inderdaad beelden uit de film zelf. Dit is een bewuste keuze om eens op een andere manier mensen in aanraking te laten komen met beelden uit de film dan via de trailer alleen. Plus hiermee krijgt men direct een goede indruk van de kwaliteit van de animaties.

    @Niels: de basis van Message in a Bottle heeft juist alles met het verhaal te maken. Zowel in de strip als in de film start het avontuur met de gevangen Texas Ranger Tom in een whiskey fles. Deze belandt bij Lambik (en de rest van het gezelschap) en verkondigd de boodschap dat er meer Rangers zijn gevangen, zodat ‘onze helden’ naar Texas vliegen om ze te redden.


    30 juli 2009 om 12:21
    Niels Kiené

    @Stefan: Mijn excuses! 🙂


    30 juli 2009 om 13:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!