ReclameReview: Wakker Dier
Ancilla Tilia, fetishmodel en Meest Sexy Vegetariër van 2008, stript voor Stichting Wakker Dier.
Credits:
Bureau: Revolver Media
D.O.P.: Remco Schnorr
Editor: Brian Ent
Klant: Hanneke van Ormondt
Producer: David Fisscher
Regie: Shariff Nasr
Productie: Revolver Media
Geluid: Big Orange
Online: Page 71
Postproductie: The Ambassadors
De doelstelling:
Aandacht vragen voor het wrede levend strippen van vissen.
De uitwerking:
Om de nieuwe campagne van Wakker Dier te promoten heeft Revolver Media een spraakmakende viral geproduceerd. Ancilla Tilia, Nederlands meest bekende fetishmodel en verkozen tot Meest Sexy Vegetarier 2008 beloofde op maandag 22 juni om 19.30 uur live online te strippen voor het goede doel. De stripshow werd aangekondigd op blogs zoals Flabber, radioshows als Ruud de Wild, via Hyves, Facebook en Twitter en diverse online magazines. Zodra de bezoekers de website www.ancillastript.nl openen zien ze een film die broeierig begint. Het model gaat op een sexy stripdeuntje uit de kleren om vervolgens door een visser bruut te tegen de grond te worden gemept en te worden opengesneden. Acteur Horace Cohen speelt de visser die haar ‘levend stript’.
Het oordeel:
Ik vind dit een goed uitgewerkte viral. Eerst wordt er aandacht gegenereerd voor een zogenaamde online striptease van Ancilla Tilia, waar uiteraard veel mensen op afstemmen, en op het moment supreme komt de boodschap van Stichting Wakker Dier over het levend strippen. Het concept (aandacht vragen voor levend strippen van vissen via een striptease) ligt natuurlijk voor de hand, maar de uitwerking is bijzonder goed. Gave rol ook van Horace Cohen! Het heeft ook goed gewerkt, zo te zien:
De website is in twee dagen meer dan 30.000 keer bezocht en de film is in de eerste twaalf uur online ruim tienduizend keer gedownload. Op weblog Flabber is de film eveneens meer dan 20.000 keer bekeken en op Youtube tot nu toe al meer dan 35.000 views. Daarnaast kreeg de actie veel aandacht in de media. Weblogs als Flabber, Retecool en Geenstijl (en veel andere blogs in Nederland en buitenland) schreven over de actie, evenals onder meer De Pers, Metro, De Telegraaf, Het Parool en Nu.nl. Bovendien was er aandacht voor de campagne bij NOS Headlines, BNN Radio, Giel Beelen en SBS Shownieuws.
Ik denk dat de doelstelling van deze campagne, waaraan alle deelnemers belangeloos meewerkten, zeker is gehaald.
Ik vind ‘m erg grof en onverwacht… heerlijk puur!
Top! Ook de manier van aandacht vragen vooraf is prima.
Potdomme, ik schrok. Schokeffect is echt groot. Spraakmakend. Goed gedaan, inderdaad. Boodschap blijft hangen en de booschap is door dubbele connotatie effectief denk ik.
Goedkoop, voorspelbaar maar aardig.
Dit is overigens nou typisch een clip waar je GEUR bij nodig hebt: ranzige parfum, rook, vis, zweet, bloed en ingewanden. De suggestei daarvan is te min: MEER graag: ALLE zinnen prikkelen.
Mooi filmpje. Wat moet ik nu doen? Bij AH gaan vragen of ze MSC-gecertificeerde vis willen gaan verkopen van voorverdoofde schelvis? Pfff, ik was net blij dat ze lijngevangen zeewolf hadden.
Bij welk type vis speelt dit? Hoe kan het anders? In het rijtje kennis-houding-gedrag zit ik overduidelijk in de eerste fase
@Luuk: Bewustwording, dus. Mogelijk dat ze bij Wakker Dier met een sequel ook je houding en je gedrag zullen proberen te beinvloeden in de toekomst.
De vergelijking mens dier gaat niet op bij mij.
Wat een flauwekul dit.
@Lisa: Sommige mensen denken dat wij afstammen van de apen. Vergelijkingen maken tussen dieren en mensen is juist wel nuttig. De pijn van dieren projecteren op mensenpijn is een hele slimme gedachte. Zeker geen flauwekul, in mijn ogen, dan heh.
Ongein.
Matthijs.
Inderdaad.
Dat heet de evolutie THEORIE. Daar geloof ik ook in.
Maar dan nog is er een groot verschil tussen een bewust denkend wezen als de mens en een instinctief wezen als een dier.
Maar het is erg moeilijk de conditionering eruit te praten over dit soort onderwerpen bij vele mensen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!