Campaignspotting: Bestemmingnieuweauto.nl

16 juni 2009, 05:02

{title}

Het juiste model auto kiezen, altijd lastig. Renault helpt je erbij met de nieuwe online campagne voor de Clio. Een TomTom leidt je naar jouw ideale Clio. Aan de afslagen zitten eigenschappen van de Clio verbonden. De eindbestemming is de Renault Clio die volledig voldoet aan jouw wensen. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week op ICblog. Mét een toelichting van Julia Gajentaan, communicatiespecialist bij Renault.

Hoe doet Renault het eigenlijk gezien die dalende verkoopcijfers in de autobranche?

In de totale markt zijn de cijfers laag. Bij Renault zijn de cijfers natuurlijk ook gedaald, maar wij doen het niet beter of slechter dan de concurrent.

Wat wil Renault bereiken met bestemmingnieuweauto.nl?

Het doel is het registreren van mensen die interesse hebben in de nieuwe Renault Clio. Met deze site proberen we duidelijk te maken dat TomTom geïntegreerd is in de nieuwe de Clio’s. We richten ons op mannen tussen de 30-45 jaar met een gezin. Ook is de Clio interessant voor mannen die gebruik maken van een lease auto. De campagne is ontwikkeld op de sterktes comfort en rijplezier van de auto.

Werken jullie samen met TomTom?

Ja we hebben een internationaal partnership. Het ene land laat dit duidelijk naar voren komen in de campagne en het andere land doet dat wat minder. TomTom is erg bekend in Nederland dus hebben we dit ook duidelijk terug laten komen in de campagne. We zijn nu aan het kijken wat voor nieuwe acties we samen met TomTom kunnen doen.

Maar heeft TomTom ook meebetaald aan de campagne?

We hebben alleen een productpartnership, zij betalen niet mee aan de campagne.

Hoe wordt de site verder onder de aandacht gebracht?

We promoten de site met bannering op verschillende sites gericht op de doelgroep. Je kunt hierbij denken aan Autoweek.nl en verschillende lifestyle sites. Ook liep er een tv- en radiocampagne.

Had het niet wat interactiever gemogen, zoals een game? Nu moet je na een afslag lang wachten, en zit er geen vernieuwing in. Beetje saai…

Dat had gekund, maar dan krijg je toch te maken met een budgetkwestie. Je moet keuzes maken waaraan je het budget besteedt. Al vind ik de campagne juist wel erg interactief. De campagne is veel uitdagender dan de normale bannercampagnes, we teasen van binnenuit.

Toch een verbeterpuntje misschien?

Het enige wat ik kan verzinnen is misschien het eerder verzenden van de mailing. We gaan nu namelijk nog een mailing verzenden naar de klanten van de concurrenten. Zij ontvangen dan een e-mail waarin je naar Bestemmingnieuweauto.nl wordt gelinkt. In oktober komt er een vervolg op deze campagne, dat zal dan een licht aangepaste versie van de huidige online campagne zijn. De Clio is op dat moment natuurlijk niet meer nieuw, dus hierin zal de campagne aangepast worden. Het concept blijft hetzelfde.

Dit artikel is geschreven door Jody Brouwer.

Credits:

Online campagne: Red Urban

Mediacampagne: OD

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!