TNS NIPO en Newzoo lanceren Today’s Gamers

12 juni 2009, 04:43

Eerste bevolkingsbrede onderzoek naar gamers in zowel de Verenigde Staten als Frankrijk, Engeland, Duitsland en Nederland

TNS NIPO, onderdeel van de TNS Group, en marktleider op het gebied van custom made onderzoek, en Newzoo, matchmaker voor de gamesindustrie, lanceren deze zomer de internationale opvolger van het Nationaal Gaming Onderzoek. Het onderzoek voldoet hiermee aan de groeiende vraag naar gedetailleerde en vergelijkende data over gamers en gaming in binnen- én buitenland. Het is een vervolg op de nationale 2008 editie van het onderzoek waaruit bleek dat 72 procent van de Nederlanders computerspelletjes speelt en daar meer tijd aan besteedt dan aan het lezen van dagbladen of tijdschriften. Het onderzoek gaat nu verder de diepte in met onderwerpen als bestedingspatronen, mediaconsumptie en motivatie. De serie onderzoeken gaat Today’s Gamers heten.

Gedetailleerde informatie over gamers en niet-gamers

In elk land wordt het onderzoek uitgezet in een panel dat representatief is voor de hele bevolking van acht jaar en ouder. Het onderzoek zoomt in op een groot aantal kenmerken en voorkeuren van gamers en niet-gamers. Alle game platforms, van pc en console tot mobiele telefoon passeren de revue. Van alle respondenten zijn tevens gedetailleerde demografische data bekend. In het onderzoek wordt gevraagd naar mediaconsumptie (onder andere tv, print, radio, sociale netwerken en video websites), tijdsbesteding en uitgaven per gameplatform, maar ook naar de motivatie om te spelen en om geld uit te geven aan games.

Naast Nederland identiek onderzoek in Engeland, Duitsland, Frankrijk en de VS

Gelijktijdig worden door TNS NIPO en Newzoo identieke onderzoeken uitgevoerd in Engeland, Duitsland, Frankrijk en de VS. Bij voldoende interesse worden België en Spanje ook meegenomen. Dit levert voor internationaal opererende bedrijven uniek vergelijkingsmateriaal op, dat ingezet kan worden in productontwikkeling, strategie, marketing en sales.

RTL Group, Real Games, Keesing Games, SpilGames en Gamepoint eerste launch partners

Today’s Gamers werkt samen met een selecte groep (inter)nationale launch partners, die de exacte scope van het onderzoek helpen bepalen. De launch partners zijn stuk voor stuk vooraanstaande internationale spelers op het gebied van entertainment en games. Op dit moment hebben RTL Group, Real Games en Keesing Games zich al aangesloten als internationale launch partners. SpilGames en Gamepoint zijn lokale launch partners voor Nederland en respectievelijk Engeland en Duitsland. Het onderzoek start eind juni 2009. De resultaten zijn eind augustus beschikbaar.

Er lopen nog diverse gesprekken met andere internationale partijen en het is nog mogelijk tot de formele lancering als launch partner aan het onderzoek deel te nemen. Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.nationaalgamingonderzoek.nl en op www.todaysgamers.nl

Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS NIPO/Newzoo vermelden.

Voor meer informatie en de uiteindelijke resultaten:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!