Hyves komt na vijf jaar met nieuw design
Afgelopen vrijdag schreef Raymond Spanjar op zijn blog dat Hyves met een nieuw design komt. Hoog tijd geeft de oprichter aan. Met het nieuwe design wil Hyves, na alle uitbreidingen en opties, vooral rust creëren. Ook moet het voor een meer volwassen uitstraling zorgen, de gemiddelde Hyver heeft namelijk de leeftijd van 30 bereikt.
Medewerkers van Hyves maken al gebruik van het nieuwe uiterlijk. Goldmembers volgen half juni en de rest begin juli.
Een grote verandering in het design is de nieuwe menubalk die je hier alvast kan bekijken. Naast de standaard opties Home, Mijn profiel, Vrienden en Netwerken zal je zelf andere opties kunnen toevoegen.
Ook het fotogedeelte is veranderd, waarbij Hyves toegeeft naar Flickr.com te hebben gekeken. Er is in dit gedeelte veel weggehaald zodat de foto’s beter tot hun recht komen. Het bladeren door foto’s zal straks makkelijker gaan aangezien er nu 16 in plaats van 9 foto’s rechts komen te staan.
Binnen het fotogedeelte komen twee nieuwe features. Met het nieuwe design kunnen foto’s in een slideshow worden bekeken, zoals op de foto hierboven is te zien. De tweede feature zorgt ervoor dat je bij een gespotte foto kan zien wie wie is, er staat namelijk een naam bij.
Over de acceptatie van het nieuwe design schrijft Raymond:
We maken ons natuurlijk geen illusies. De eerste reactie op een nieuw design is bijna altijd negatief omdat je er niet aan gewend bent. Wel hopen we dat je je er zo al een klein beetje op kan voorbereiden en dat je uiteindelijk net zo enthousiast zal zijn wij!
Ik vind het een goede ontwikkeling, Hyves was toe aan een nieuw design. Hoe denken jullie hier over?
Het is hoog tijd voor een nieuwe jas voor Hyves. De huidige layout is in te druk, gedateerd en onoverzichtelijk. Ik kijk er naar uit.
Zeker in het oogpunt van het versterken van hun marktpositie denk ik dat een nieuw sausje hyves geen kwaad kan. Concurrent Facebook is de afgelopen tijd een aardig percentage van de markt aan het winnen en Hyves zal zijn USP’s moeten versterken of creëeren willen ze hun marktleiderpositie behouden
Lijkt mij een goede stap. Ik hoop alleen dat ze niet alleen aandacht besteden aan de vormgeving, maar ook aan de code van de html/css/js. Deze is momenteel namelijk net zo rommelig als de layout. Persoonlijk denk ik dat er een grote snelheidsverbetering valt te halen door het goed nadenken over de code en de principes van High performance websites toe te passen.
Het werd ook een beetje druk met alle opties die hyves te bieden had. Misschien nu nog een goede integratie met LinkedIn, waardoor het voor zakelijke gebruikers ook leuk wordt om te combineren? De functies van de website zijn vooruitstrevend, maar de website liep een aantal jaar achter qua lay-out.
Het mag inderdaad allemaal wel wat strakker.
Hopelijk zijn de aanpassingen subtiel genoeg. Het grootste deel van de gebruikers van sites als Hyves is niet zo dol op veranderingen.
Vergeet niet dat de mensen die hier op MF reageren over het algemeen niet de core doelgroep zijn. Over t algemeen zijn succesvolle sites voor de massa (marktplaats, nu.nl, startpagina) al jaaaaaaren hetzelfde en wordt elke wijziging met huivering ontvangen. Persoonlijk vind ik t een verbetering, want om te zeggen dat hyves mooi is…. nee. Denk ook wel dat ze bij Hyves wel moeten, want Facebook en in mindere mate Twitter snoept (denk ik) wel wat views en bezoekers af.
Zeker een vooruitgang!
@rolf, helemaal gelijk, maar de layout van hyves was gewoon extreem slecht.
Verder is het toch een dood bloedend geheel dus dit zijn de laatste stuip trekkingen.
Denk dat ze iets te laat hebben geluisterd. Merk in mijn netwerk van 30+ een hele sterke migratie naar Facebook.
Broodnodig, maar het zal interessant zijn om te zien hoe de lay-out daadwerkelijk ontvangen zal worden door gebruikers. Het toevoegen van ronde hoekjes en kleurverloopjes hier en daar is niet zo spannend, het sleutelen aan de indeling van menubalken e.d. is dat wel.
Het idee achter deze nieuwe balk lijkt te zijn dat de nadruk op het netwerk ligt en dat je zelf de functies kunt toevoegen die jij regelmatig gebruikt op Hyves. Het is afwachten of de gemiddelde gebruiker dit begrijpt en de achterliggende functies niet ineens ‘kwijt’ is.
In het verleden hadden veranderingen en uitbreidingen van Hyves vaak tot gevolg dat de techniek complexer werd en de performance van de site achteruit ging. Het is te hopen voor Hyves dat met deze grote verandering het tegendeel wordt bereikt.
Goed ontwikkeling, lijkt me een noodzakelijk stap om verder te kunnen professionaliseren en verder en grotere doelgroep aan te boren.
Applaus voor Hyves, ik had niet gedacht dat ze zo’n groot redesign zouden aandurven. Maar het is zeker nodig want iedereen begint permanent te verhuizen naar Facebook. Het deleten van je Hyves account is ook al heel gewoon geworden. De trots die er in het begin was moet weer terugkomen en het idee dat ze alleen gericht zijn op de Nederlandse markt moeten ze wegpoetsen. Waar zijn alle andere talen? Ga internationaal concurreren met Facebook! Waar zijn die miljoenen anders voor?
@Oli4b: ik merk deze migratie al in mijn netwerk van 24+. Hyves heeft zn langste tijd gehad. Facebook is de nieuwe ‘shit’. Ik ben zelf al jaren actief op Facebook en wil niet meer anders, hyves account zojuist definitief opgezegd! Go Facebook!!!! 😀
Handig die privétikken ook op de link van Roeland… 🙂
Ongelooflijk, wat een metamorfose!! poehee! Met hoeveel man hebben ze daar nu aan gewerkt?
(ik merk overigens ook in mijn omgeving dat men hyves verzadigd raakt, facebook verzadigd ook trouwens)
Annet heeft wat mij betreft gelijk. Je merkt inderdaad dat de social networking markt zoals ie nu is zo goed als verzadigd is geraakt. Het streven van alle nieuwe zogenaamd innovatieve networking sites die aassen op de onerepte doelgroep van 65+ komen ook bedrogen uit. In deze groep zit simpelweg geen markt op het gebied van social networking. Vooral van Twitter wordt verwacht dat deze zo snel als ze haar intreden heeft gedaan ook weer verdwijnt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!