ReclameReview: Eneco

3 juni 2009, 06:57

Met de HRe-ketel van Eneco kun je zelf stroom opwekken, zo leren we in deze commercial.

Credits:

Bureau: DDB

Account: Iris Minnema, Miriam van Dijk

Art: Nils Taildeman

Concept: Nils Taildeman, Menno Schipper

Copy: Menno Schipper

Creatie: Joris Kuijpers, Dylan de Backer

D.O.P.: Jasper Wolf

Editor: Ben Isaacs

Klant: Natasja Huffmeijer, Arthur Linssen

Producer: Maarten Kuit

RTV: Marco van Prooijen

Regisseur: Yani

Productie: hazazaH

Muziek: FC Walvisch

Online: Postoffice

De doelstelling:

Communiceren dat je met de HRe-ketel van Eneco zelf stroom kunt opwekken.

De uitwerking:

Buurtbewoners demonstreren omdat ze hebben vernomen dat er een energiecentrale in hun buurt wordt geplaatst. Ze weten echter niet dat het gaat om de HRe-ketel van Eneco, die op het moment van hun demonstratie wordt gebracht door de installateur.

Het oordeel:

Overdrijving maakt een situatie grappig, zo blijkt ook weer in deze commercial. Het feit dat de HRe-ketel zelf stroom kan opwekken, wordt opgeblazen door buurtbewoners te laten denken dat er een complete energiecentrale wordt gebouwd. En rond zo’n demonstratie-thema kun je natuurlijk dan weer leuke kleine grapjes bedenken, zoals “Ik ga even wat demonstreren, zie je zo!” en “Prachtig weer voor een demonstratie”. Het is zeker geen hilarische commercial, maar eerder glimlach-grappig. Toch raakt de eigenlijke boodschap van de commercial niet ondergesneeuwd, want je legt automatisch de link tussen de zogenaamde energiecentrale en de HRe-ketel. En die boodschap blijft hangen. Wat mij betreft is dit dus een goede commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Lisa

    Ik ben het wel met je eens David.

    Ik begreep de commercial pas na drie keer. Erg onduidelijk gemaakt om eerlijk te zijn. Het lijkt alsof de film langer bedoeld was en ze hem uiteindelijk hebben moeten inkorten. En dat het daarom een totaal onduidelijke commercial is geworden.

    Ik denk dat de boodschap en de grap de gemiddelde consument voorbij gaat.

    Wat me ook opvalt is het geluid. Het lijkt wel een slechte Nederlandse speelfilm uit de jaren 70.

    Ik vind het een misser van Eneco. Erg jammer. Had leuk kunnen zijn maar denkt dat het in de executie is mis gegaan.


    3 juni 2009 om 07:18
    mgvandenbroek

    Wmwha ja. Ik snap hem wel. Kleinburgerlijk Nederlands NIMBY-syndroom uitvergroot (“heerlijk weer voor een demonstratie”) en dus op het verkeerde been.

    Had inderdaad wel meer in gezeten. Maar het idee is wel ok.


    3 juni 2009 om 07:24
    Hardcopy

    Ik moet zeggen dat ik hem de eerste keer wel direct begreep. Het geluid vond ik juist goed aansluiten bij de soort humor in deze commercial: beetje sukkelig.

    Misschien dat de commercial inderdaad eigenlijk iets langer was. Maar kan ook bewust zo gemonteerd zijn natuurlijk.


    3 juni 2009 om 07:25
    Pim

    Correct me if i’m wrong maar volgens mij vond David het een goede commercial, niet een misser van Eneco.

    Zelf vond ik de commercial erg goed. Juist omdat het in een wijk is waar mensen gaan demonstreren zonder blijkbaar echt te weten waarvoor.

    Mensen die dit doen en ‘zichzelf onbewust’ zien op op tv, zullen waarschijnlijk iets zeggen als : “kijk dat is ook dom van die mensen”. Geniaal dus (aangezien dit naif Nederland tekent). Spiegel voor je grootste doelgroep en Eneco scores again.


    3 juni 2009 om 07:31
    Mmmm

    @Pim

    Je kan het wel leuk vinden die commercial maar geniaal is toch wel erg overdreven. Misschien ben je een van de makers die ons dit wil laten geloven maar hier trapt niemand in. Het is kwalitatief erg beneden peil. Dat zal niemand ontkennen.

    Ik denk ook dat niemand begrijpt dat dit een soort typische wijk is. Het is volledig onduidelijk wat er aan de hand is. Lijkt mij dat de makers zelf teveel hebben gepraat over de ’typische’ wijk en de ’typische’ mensen en daardoor volledig hun doel voorbij zijn geschoten. Je ziet aan de commercial dat hij kapot is geluld om het zo maar even te noemen.

    Ik begrijp het idee wel maar het is gewoon heel slecht en rommelig gemaakt. Misschien ook niet mijn humor. Ik kreeg niet eens een glimlach op mijn gezicht na het zien van de commercial.


    3 juni 2009 om 07:57
    Lauryan Feijen

    Ik vind de commercial net iets te voorspelbaar, en door wat er allemaal gebeurd heb ik ook niet precies gehoord wat er nou aan de hand is met die HRe ketel, alleen dat die iets met Eneco te maken heeft.

    Het idee is leuk, maar de uitwerking zou denk ik wel sterker kunnen..

    Just my opinion though


    3 juni 2009 om 08:11
    Thijs

    Door de slechte executie en de overkill aan kleine bij ideetjes die de verhaal lijn

    alleen maar troebel maken is de insight van “een energiecentrale in je huis ”

    helemaal verdwenen. Met zon insight kan je veel mooier werk maken.

    Ik vermoed dat deze commercial goed in elkaar zat maar tot het bot is afgezwakt door

    de klant … De mensen zijn allemaal karakterloos en cliche en de woonwijk wil niemand

    dood gevonden worden. Dit staat los van het idee..

    Alles wat een onopelettende kijker er aan overhoud is een negatief idee dat Eneco met

    energiecentrales linkt.


    3 juni 2009 om 10:33
    Annelies Verhelst

    Nou, ik vind hem best grappig, beetje slordig uitgewerkt wellicht, maar de oplettende kijker ziet juist in de details de leuke dingetjes.

    “knappe jongen die hier nog langs komt!”

    Bovendien vind ik die kleinburgelijkheid echt fantastisch en voor een aantal steden/dorpen is het wel een issue (geweest). Bijvoorbeeld de vermeende bouw van een kolencentrale in Groningen (geen idee hoe het daarmee staat trouwens).

    @thijs, karakterloos ben ik niet met je eens, als je goed kijkt hebben al die figuren wel n significant aanwezig iets.


    3 juni 2009 om 11:04
    Neil

    @Annelies Verhelst

    Ik wil niet de negatieve persoon uithangen hier maar wees eens eerlijk.

    Het zijn typetjes uit een hele slechte Nederlandse film bedoel je. Ik weet niet wat je gewend bent maar dit is gewoon slecht. Slechte edit, slechte ‘acteurs’, slechte grappen, slecht idee en slecht voor het merk Eneco. Je kan recht lullen wat krom is maar dar trapt niemand in na het zien van dit stukje stampot.


    3 juni 2009 om 11:29
    Paulo Lopes

    doe mij maar die Toppie Top van Bol.com hilarisch


    3 juni 2009 om 13:11
    Bernd

    I vind het spotje best aardig.

    Begreep hem trouwens niet. Eigenlijk nu pas nu ik dit stukje las.

    Maar dat maakt niet uit lijkt me.


    3 juni 2009 om 17:45
    Gerrit Hartman

    Ik vind hem ook wel goed, boodschap was mij meteen duidelijk en ik heb er geen negatieve associaties bij. Maarja, wie ben ik? Wie zijn jullie? We zijn natuurlijk allemaal experts.


    3 juni 2009 om 18:46
    Lenny

    ik ben een consument… En begreep het niet.


    4 juni 2009 om 10:48
    Jelle

    Ik sluit me aan bij Gerrit Hartman, de stemmetjes en het oubollige karakter waren me niet echt opgevallen totdat ik alle reacties las en het even opnieuw ging kijken. Bij mij kwam de boodschap dat je energie kon opwekken met een ketel wel over maar niet echt de naam of de leverancier.

    Het regeltje wat ik wel te erg vind “we zullen ze stoppen, we zullen ze tegenhouden” om 0.08


    4 juni 2009 om 11:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief