Valuewait klaar voor het échte werk
In deze posting: ‘9292 onderzoekt nieuwe dienstregeling via mobiel’ schreef ik voor het eerst over valuewait.nl. Een onderzoeksbedrijf dat zich richt op onderzoek via de mobiele telefoon. ‘Briljant & heel slim. Zeker als je de eerste bent,’ concludeerde Claire Boonstra in de comments.
Inmiddels zijn we een half jaar verder en krijg ik 3x per week een sms van valuewait om mee te doen aan een onderzoek. Gisteren ging het over de EU verkiezingen. De onderzoeken zijn vaak matig van niveau. Maar de techniek staat als een huis. Jeroen de Rooij vertelt in bovenstaand interview over de techniek, het concept en over waar ze nu staan met Valuewait. Over waardevol wachten, kip-ei verhalen en het uitbouwen van het Valuewait-panel. ‘Als we mensen uitnodigen via sms voor een onderzoek zie je dat 60 tot 70 procent binnen een paar uur antwoord geeft.’
Van kip en ei
De Rooij: ‘We hebben te maken met een kip-ei verhaal. We hebben opdrachtgevers nodig die vragen stellen en we hebben de consument nodig die de vraag beantwoordt. Bij opdrachtgevers wordt ons concept enorm goed onthaald. Mensen snappen wat we doen en zien de toegevoegde waarde. Maar ze willen ons concept pas inzetten als we bereik hebben.”
Groeipad
Over het groeipad zegt De Rooij: ‘We willen Valuewait als panel verder uitbouwen. Daarvoor werven we consumenten. Dat groeit gestaag en het aantal afmelders is beperkt. Tegelijkertijd zijn we met organisaties in gesprek om concepten specifiek voor die organisaties neer te zetten.’
Ik dacht, tijdens het interview, even mee met de strategie van De Rooij. En zag interessante mogelijkheden voor hier op Marketingfacts. De Rooij: ‘Een tweetal grote marketonderzoekbureaus zijn inmiddels met ons in gesprek. Een combinatie met Marketingfacts zou zeker heel leuk zijn. Het onderzoek is laagdrempelig. Je kunt hier hele leuke dingen mee doen, en ook snel de resultaten te zien krijgen.’
Values
Bij 300 values kun je ongeveer een wekkerradio kopen in de Valuewait shop. Ik vind dat het erg langzaam gaat, en haak nog nét niet af. In de posting over 9292 schreef ik dat ik spaarde voor een flatscreen. Dat duurt nog 20 jaar als ik zo doorga. De Rooij: ‘We belonen de deelnemer met values. Ieder antwoord levert een value op. De snelheid van het sparen is afhankelijk van de hoeveelheid onderzoeken. We verwachten dat het aantal onderzoeken zal groeien. Zodra we meer opdrachtgevers hebben, zal het aantal values dat je kunt sparen groeien.’
@matthijs ik doe ook al een aardig tijdje mee en zit eigenlijk met hetzelfde dilemma. De ondezoekjes zijn niet van topkwaliteit en dus niet altijd even interessant om mee te doen. Als ik dit straks meer dan 3 x per week krijg, zonder niveua verbetering ga ik er mee stoppen. Ben benieuwd hoeveel andere er zo over denken. De community is nog niet zo groot en trouw verwacht ik.
De propositie uitbeiden vanuit marktonderzoek lijkt mij goed, ook zakelijk gezien. Dan kun je volume creeren en tegelijk kwaliteit leveren. Heb ik De Rooij ook al eens aangegeven. Het concept is inderdaad heel slim, uitdaging zit in het doorbrengen van kip en ei. Ik blijft het daarim ook volgen.
Volgens mij is het gewoon een truc om profielen te verkopen. Als je de opbouw van de vragen ziet, dan heeft het weinig te maken met tevredenheidsonderzoek (van externe partijen). Ben benieuwd hoeveel mensen al over 300 zijn gekomen…dit zal waarschijnlijk niet eens mogelijk zijn.
@Erik: Ik zit boven de 300. Ik neem tenminste aan, dat je values bedoelt?
@Hielko: Ja, het blijft lastig. Denk zelf, dat het misschien wel beter is om minder onderzoeken aan te bieden van iets hogere kwaliteit voor meer values. Of zoiets. Zelf vind ik de techniek interessant, het laagdrempelig razendsnel onderzoek doen via mobiel zit ook erg goed in elkaar. Snel uitbouwen, lijkt mij.
Hallo Marc, je hebt 870 values.
Maar het gaat inderdaad erg langzaam. Ook de mogelijkheid tot vrienden uit te nodigen is zwak.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!