9292 onderzoekt nieuwe dienstregeling via mobiel

15 december 2008, 07:45

{title}Sinds dit weekend heeft de NS een nieuwe dienstregeling. Er zijn drie procent meer treinen en daarmee meer nieuwe ritten (100.000) bijgekomen, hierdoor neemt de kans op vertraging theoretisch gezien toe. We hopen er het beste van.

Aansluitend op de nieuwe treintijden, maar ook op de vernieuwde dienstregeling bij andere ov-bedrijven, heeft 9292 (tip kwam van de marketingafdeling aldaar) bedacht via mobiel een onderzoek te laten uitvoeren naar de dienstregeling door Valuewait. Nadat je je hebt aangemeld voor het panel kun je meedoen aan het onderzoek. Eerste vraag: geef je mening over de nieuwe dienstregeling.

Dat is aardig, mijn mening wordt op prijs gesteld. Ik heb me aangemeld (ik zit echt véél in de trein). En het wordt nog veel, veel leuker. Want ik ga sparen voor leuke cadeaus:

‘Iedere keer als je met Valuewait vragen beantwoordt, spaar je values. En wanneer je genoeg values hebt gespaard, kun je deze inwisselen tegen de meest fantastische kado’s in Valueworld.’

Vind het zelf wel een aardig concept. Ben benieuwd hoe dat gaat, onderzoek via je mobiel. Niet, dat ik me verveel in de trein ofzo, met mobiel internet en een laptop, maar dat zal voor vele andere wél gelden. Naast de gratis kranten vechten nu dus ook onderzoekspartijen via mobiel internet om de eyeballs van de treinreiziger. Interessante tijden… Ik ga sparen voor een flatscreen, en hou je op de hoogte. Zie nu al, dat ze bij Valuewait heel veel van je willen weten….

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Michel

    Een leuk concept en goede insteek. Ik wacht echter niet vaak bij de trein, dus voor mij heeft het weinig zin 🙂 Ben wel benieuwd naar de prijzen (goed dat ze die Kado noemen trouwens, komt een stuk minder agressief over)


    15 december 2008 om 10:13
    Jurgen van Dulst

    “Er zijn drie procent meer treinen en daarmee meer nieuwe ritten (100.000) bijgekomen, hierdoor neemt de kans op vertraging theoretisch gezien toe. We hopen er het beste van.”

    Waarom direct die negatieve insteek? Volgens mij doet de NS dit om je sneller van A naar B te vervoeren. Als ik 20% tijdswinst op een traject behaal en hier 5% meer vertraging door krijg, teken ik.

    Tevens vanochtend op BNR een interview met een woordvoerder van de NS; zij zullen samen met de overheid voor miljarden in het spoorwegennet investeren, om zo uiteindelijk tot een dienstregeling te komen die op die van een metronetwerk lijkt (iedere 10 minuten een trein). Of de NS echter met berichtgeving als deze ooit van z’n imago af zal komen is sterk de vraag. Wat ze ook doen.


    15 december 2008 om 11:44
    mgvandenbroek

    “Of de NS echter met berichtgeving als deze ooit van z’n imago af zal komen is sterk de vraag.”

    Waarom direct deze negatieve insteek? 😉

    @Jurgen: Zoals in het bericht opgeschreven: ik trein best heel veel. En dat gaat best heel vaak fout. Ik zie heel vaak het sneeuwbal-effect: als het ergens mis gaat, gaat het tak-tak-tak-tak overal mis. Van Maastricht tot Roodeschool.

    Verder juich ik, als frequente treinreiziger zónder auto, alle verbeteringen aan het spoorwegnet van harte toe! Ik teken niet voor tijdswinst, wél voor weinig vertraging.


    15 december 2008 om 11:58
    Claire Boonstra

    Volgens mij heeft dit bericht twee boodschappen:

    1) nieuwe dienstregeling (en wat men daar van vindt – plus betrouwbaarheid NS iha)

    2) trein-tijd wordt nu ook goed feedbackmoment voor allerhande onderzoek

    Over 2 kan ik kort zijn: briljant & heel slim. Zeker als je de eerste bent. In de begintijd van online onderzoek zag je ook dat mensen (vaak als time-killer) aan allerhande testen mee gingen doen. Inmiddels zie je door bomen het bos niet meer (en door de onderzoeken de site niet meer) – maar op mobiel is het een interessante vorm van vermaak/ tijdsverdrijf, en nog nuttig ook.

    MultiScope, MetrixLab etc: waar blijven jullie met je mobiele onderzoeken?


    15 december 2008 om 13:21
    Dirk W.

    Leuk gat in de markt, maar ik ga ervan uit dat het over 2 jaar niet meer werkt, omdat iedereen dan veel leukere dingen op zijn of haar mobiel te doen heeft (apps/mail/social networking).


    15 december 2008 om 18:06
    Blogem

    Aangaande het onderwerp van Michiel en Jurgen: liever betrouwbaar met de trein, dan 20% meer snelheidswinst. Er op kunnen bouwen dat je trein praktisch altijd op tijd aan komt is beter dan sneller op je bestemming zijn – als je immers niet zeker weet of de trein op tijd rijd (5% vaker/extra vertraging), dan zul je niet zoveel hebben aan je snelheidswinst. Die zul je dan wachten op je bestemming omdat de trein nog onbetrouwbaarder wordt.

    Liever elke 10 minuten een trein, zo is er iets meer ruimte voor fouten. Dan is snelheidswinst pas interessant; want een vertraging blijft dan doorgaans beperkt tot 10 minuten.


    15 december 2008 om 22:23
    Jasper van Weerd

    ” hierdoor neemt de kans op vertraging theoretisch gezien toe.”

    Ben ik het niet mee eens, aangezien er een groter aanbod is, kan er ook flexibeler worden gereageerd. Als er nu een trein uitvalt, door een technisch gebrek. Zal ik binnen een kortere tijd een alternatief aanbod hebben. Ook omreizen bij onvoorziene gebreken (ongelukken, sein / wissel storingen, etc.), zal de reistijd kunnen verkorten door het aanbod. Mijn ziens neemt de kans dus af.


    16 december 2008 om 15:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!