Max Cornelisse hackt Microsoft Nederland
‘Hacker’ Max Cornelisse van het IT-bedrijf Info Support uit Veenendaal is na afwezigheid van meer dan één jaar terug met een nieuwe ludieke computerkraak. Na het ontregelen van de autocue’s van Editie NL, de dienstregeling van de NS en de matrixborden boven de snelweg ‘hackt’ Max er deze keer op los bij het hoofdkantoor van Microsoft Nederland.
Max populariteit blijft niet beperkt tot Nederland. De hacker met de aanstekelijke lach is een waar fenomeen geworden. Ook buiten de landsgrenzen worden de video’s van Max veelvuldig bekeken, geblogd en gedupliceerd. Niet verwonderlijk dat de video’s ook in ’t Engels ondertiteld worden.
De 25 filmpjes op het YouTube kanaal van Max zijn sinds augustus 2007 ruim 15,3 miljoen keer bekeken. Maar ook op andere videosites zijn Max filmpjes te vinden, zoals MetaCafe, eBaumsWorld, Break, LiveLeak, StupidVideos, MySpace, Ikbis, IndyaRocks, HaHaClips en Dailymotion, leveren deze video’s al 175.000 views extra bereik op. Ruim 9000 fans hebben zich geabonneerd op zijn YouTube kanaal voor updates, goed voor plek 12 in Nederland, wat betreft accounts met de meeste abonnementen. Esmee Denters staat fier bovenaan met bijna 200.000 abonnees. Ook op Hyves heeft Max aanhang, zo’n 1.000 abonneerden zich op de Max Cornelisse fan Hyve. Max is zelf ook op Hyves te vinden.
De IT dienstverlener lanceerde in 2007 de wervingscampagne www.itafstuderen.com met Max, in samenwerking met Wefilm. Doel van de campagne: imago verbetering, het IT-vak als aantrekkelijk positioneren en naamsbekendheid verbeteren (ten opzichte van grote spelers als Atos Origin, Capgemini en Getronics) onder ICT afstudeerders (HBO/WO).
Dankzij het grote succes en de vervolgfilmpjes is uiteindelijk, circa 50.000 euro besteed met als resultaat meer dan 10 miljoen online views, sterk gestegen naamsbekendheid, ‘company pride’ en veel free publicity dankzij aandacht in print, radio, TV en online, o.a. in De Telegraaf, op FOK!, EditieNL, Radio538, Adformatie en Jensen. Ter ondersteuning van de campagne kreeg Max ook zijn eigen site rondom zijn personage: www.maxcornelisse.nl. De twee vooraf geformuleerde doelstellingen (meer naamsbekendheid en het werven van 20 tot 25 nieuwe it’ers) werden ruimschoots gehaald. Ook het aantal bezoekers naar de site van Info Support steeg in de eerste 6 weken van de campagne spectaculair: 1.000.000 views tegen normaal 20.000.
Het nieuwste filmpje is een promotie voor het door Microsoft gesponsorde Geek Night in Den Haag. Op de actiesite “IT is Fun!” doet Max een oproep aan alle geeks van Nederland om naar het event op 28 mei te komen.
In 2008 werd op het P&Oactueel congres “Succesvol Werven” de campagne van Info Support uit geroepen tot beste wervingscampagne van 2007. Op Emerce is een uitgebreide case te vinden over de Info Support campagne met Max. (Bron: Emerce, VK Banen, Arbeidsmarkt Blogo)
Prachtig verhaal, dank voor posting Paul!
Inderdaad weer een leuk staaltje technisch hacken met enige hulp….Ondanks dat ik hun vorige acties nog wel eens gebruik in preso’s en ze erg vermakelijk vind, heb ik er na het zien van dit filmpje, dat ook nog eens mede mogelijk gemaakt is door ‘ het slachtoffer,’ wel mn buik van vol. De grap is eraf wat mij betreft. Je moet weten wanneer je je hoogtepunt hebt bereikt.
Ziet er erg nep uit allemaal.
In het verhaal zelf staat dat het is gemaakt is voor een gelegenheid waar Microsoft de sponsor van is ‘Het nieuwste filmpje is een promotie voor het door Microsoft gesponsorde Geek Night in Den Haag’. Dan is het ook wel logisch dat ze hulp hebben van Microsoft. Ik vind het maar slecht uitgewerkt, expres filmen ze maar een klein stuk van de bak voor de glazenwasser als die naar beneden gaat. Anders ziet iedereen dat er een persoon inzit, die dat ding bestuurd. Als Microsoft toch meewerkt hadden ze er best iets spectaculairders van kunnen maken.
De matrixborden en de autoque van HvN waren top. Dit is ook duidelijk gebleken in de doelstellingen die behaalt werden. Nu is er met het succes van de voorgaande filmpjes een nieuwe doelstelling bepaald en besloten om hier ook een filmpje op te baseren. Erg jammer, want mijns inziens slaat deze de plank volledig mis. Daarnaast is het net iets te duidelijk dat Microsoft hier aan mee werkt waardoor juist het ‘rebelse’ effect er uit is. Maargoed als de doelstelling hiermee gehaald worden blijkt toch maar weer het succes…al ben ik erg benieuwd of dat gaat lukken.
Heb bij Max altijd een heel dubbel gevoel gehad. Niet de filmpjes zelf, die vond ik altijd zelf wel vermakelijk. De doelstellingen gehaald? Vast. Maar ik heb van menig goede IT’er gehoord dat het zo nep was en dat ze het zo slecht vonden, dat ze echt nooit zouden willen samenwerken met mensen die daar voor vallen.
Nu heb je dat denk ik bij elke actie. Elke goede actie heeft een hoop tegenstanders. Maar toch, misschien ook vanwege het feit dat ik de mensen die deze kritiek gaven persoonlijk goed ken en zie als echt top IT’ers, maar het knaagt aan me. Daarom heb ik de Max filmpjes nooit als een echte top actie kunnen zien, maar misschien is dat ook wel onterecht.
Passende hackactie, humor die uitsluitend geeks aanspreekt..
Goed gefilmd, grappig verhaal maar zouden geeks zo kortzichtig zijn om te denken dat dit echt is? Ben benieuwd naar resultaten.
Ik wijs vreemden ook altijd direct de weg naar het dak als ze daar om vragen…
Grappig filmpje wederom.
Leuk bedacht, maar wel fake
Je kan bij deze site alles bij email invullen als er maar een @ in midden zit en .com, .nl etc op het eind hahaha
ik wil met contact komen met max de hacker en heel graag
Super jazzed about getting that knwoohw-.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!