1 miljard Apps gedownload in Appstore
Prachtig, om de realtime app-counter op Apple.com te volgen, de afgelopen dagen. Dat deed ik, op het moment dat Nu.nl op 10 april met dit prachtige stukje agendajournalistiek kwam: ‘App Store nadert miljardste download’. En nu is het zover: Er zijn meer dan 1 miljard Apps gedownload in Apple’s Appstore. Prachtig feitje. Maar wat zegt dat, over het gebruik?
Helemaal niets. En dat is een mooie terzijde. Hier gemaakt in dit verhaal op TechCrunch van Eric Schonfeld (via: Janchipcase).
‘For free applications, only about 20 percent of users return to use the app the first day after they download it, and then it quickly drops off from there. By 30 days out, less than 5 percent are using the app,’ schrijft Schonfeld. Zie onderstaande presentatie van Pinch Media:
Interessant onderscheid dat hier gemaakt wordt in de presentatie, is het verschil tussen ‘free’ en ‘paid’ apps. De betaalde apps mogen rekenen, zo onderzocht Pinch Media, op een veel groter gebruik dan de gratis apps. Niet verwonderlijk. ‘In ?other?words ??unless ?there’s?something? inherent ?about ?th e?app? that ?screams ?free,? sell?it.’ Zie sheet 28.
Volgens dat onderzoek van Pinch Media gebruikt 10 tot 15% van je bereik jouw app dus na één week nog steeds dagelijks voor meer dan 6 minuten. Wie heeft dit soort cijfers voor online actiesites en gamercials paraat? Dan kunnen we tenminste wat vergelijken.