TCD2009: Hoe komt u door de crisis?

24 april 2009, 06:02

Over wat de kredietcrisis doet met de online branche verschijnen regelmatig berichten. Buitenlandse cijfers vormen daarbij vaak de aanleiding. Maar wat merkt de online branche in Nederland eigenlijk van de creditcrunch? Bauke Bergstra (Tribal IM) ging op de TCD (afgelopen dinsdag, woensdag en donderdag in de Utrechtse Jaarbeurs) op onderzoek uit:

De volgende mensen komen in het filmpje aan het woord (o.a. Wijnand Jongen en Eugenie van Wiechen):

  • 00:10 – Eugenie van Wiechen (Directeur Marktplaats.nl)
  • 00:50 – Dhr. J. Kamphuis (Kamhuis Groep)
  • 00:55 – Wijnand Jongen (Directeur Thuiswinkel.org)
  • 01:22 – Jeroen van der Voorn (Executive Commercial Operation – Tmarkt.nl)
  • 01:36 – Frank Trienen (CEO Tribal Internet Marketing)
  • 02:10 – Robert Rinkema (account manager OMG)
  • 02:16 – Alex Loth (Directeur A10Audio)
  • 02:36 – Ronald Kerseboom (Internet Marketeer Beslist.nl)
  • 03:00 – Jeroen (ikbenmama.nl)
  • 03:18 – Ruud Ouweneel Account Manager Copernica
  • 03:38 – Henk van Hout Scriptworx
  • 03:50 – Durk Jan de Bruin mijnwinkel.nl / oprichter startpagina.nl

‘Geen eenduidige conclusie maar positivisme over e-commerce overheerst,’ concludeert Bergstra op zijn eigen blog. Opvallende gevolgen van de crisis die door de geinterviewden genoemd worden zijn

  • Tweedehands producten doen het goed
  • Op marktplaats.nl wordt meer gezocht op ‘gratis’
  • Mensen zoeken ‘voor de zekerheid’ vaker eerst telefonisch contact met de webshop
  • Consumenten twijfelen en vergelijken meer op zoek naar de beste deals
  • Online winkels profiteren van de crisis ten koste van traditionele retailers

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Henk Jan Dulon Barre

    Ook wij (Yargon) groeien nog steeds en elke maand neemt gelukkig het aantal klanten toe en de omzet toe. Als ik echter hoor dat sommigen geïnterviewden zeggen dat ze blij zijn met de huidige recessie, dan geloof ik daar helemaal niets van.

    Volgens mij heeft elke onderneming in de huidige recessie te maken met klanten die failleren, later gaan betalen en andere ellende.


    24 april 2009 om 07:07
    mgvandenbroek

    @Henk Jan: Mooi dat het bij jullie ook goed gaat. Mensen die zeggen, dat ze blij zijn met de recessie, moeten zich achter de oren krabben, wat mij betreft….

    Tuurlijk, we gaan in een sneltreinvaart beter nadenken over hoe we onze business inrichten. Zal wel, maar tegelijkertijd flikkert de hele industrie in elkaar, moeten er in de havens mensen verplicht met arbeidstijdverkorting (da’s dus gewoon minder geld krijgen, for the record) en donderen heel wat media-instellingen bijna omver.


    24 april 2009 om 07:19
    Paul Hottinga

    @Henk Jan & @Matthijs ik kan best begrijpen dat sommige bedrijven baat hebben bij de recessie.

    Je ziet verschuivingen naar specialismes die nu extra ingezet worden om de ROI te verbeteren. Dit kan enorme boost krijgen door de recessie.


    24 april 2009 om 08:19
    Bauke Bergstra

    Overigens wilde ook niet iedereen op camera reageren; als het echt slecht gaat zul je dat natuurlijk ook minder snel en publique toegeven.


    25 april 2009 om 19:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief