Economische Zaken start met Innovatie 2.0

Economische Zaken start met Innovatie 2.0

Marco Derksen schreef er al over op Upstream, het ministerie van Economische Zaken zet in op co-creatie en crowdsourcing bij het maken van innovatiebeleid (persbericht). EZ wil aan haar ‘klanten’ vragen wat voor ‘innovatiemaatregelen’ zij nodig hebben om goed te kunnen ondernemen.

Minister Van der Hoeven: ‘Ik wil graag alle kennis die er is in netwerken op internet inschakelen om innovatiebeleid in co-creatie te ontwikkelen.’ Daarbij vindt de minister crowdsourcen een spannend en nieuw experiment.

Het plan om via internet de ondernemer bij het innovatiebeleid te betrekken is tijdens de Innovation Lecture in november 2008 ontstaan. In de pilot-periode komen drie beleidsonderwerpen aan de orde:

De discussie Cultuur en economie, waar wordt gezocht naar een innovatie programma voor de creatieve industrie,  is gisteren begonnen. Over de WBSO kan je al meepraten op LinkedIn.

In een eerder artikel op Marketingfacts, werd de vraag gesteld of het de goede kant op gaat met overheid 2.0. Nieuwe projecten zoals het online creëren van innovatiebeleid, door middel van co-creatie, voegt iets toe aan een overheid 2.0. Ik vraag me wel af hoe intensief dit online innovatie platform van Economische Zaken zal worden gebruikt, wie er zal deelnemen en wat het zal opleveren. De eerste die het weet mag het roepen.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • @Bram leuk dat marketingfacts hier aandacht aan besteed! Wat betreft je vraag over intensiviteit van gebruik: tot nu toe vind ik 't tamelijk extreem. Van 0 naar ruim 1.300 leden in 3 maanden, waarvan de eerste 1.000 zich al hadden aangemeld voordat de inhoudelijke onderwerpen voor de pilot bekend waren.

    Wat het oplevert? Voor EZ nieuwe inzichten in hoe we dit soort tools in kunnen zetten voor beleidsontwikkeling en dialoog. Daarnaast de (verrassende?) ervaring dat deelnemers aan de groep zelf allerlei discussies starten, initiatieven nemen en sites/tools voor je gaan bouwen. Een voorbeeld daarvan is de FriendFeed-room Innovatie 2.0 die Jeroen de Miranda heeft aangemaakt. Dit vormt een mooie verzameling van links en artikelen over innovatie, crowdsourcing en co-creatie.

    Of dat alles ook leidt tot beter of ander beleid is nog even afwachten. Duidelijk is wel dat het projectteam met kennis en hulp van de groep het plan van aanpak voor de pilotfase binnen 3 maanden heeft weten te schrijven. En dat met no-budget.

    Voor de deelnemers levert 't hopelijk ook nieuwe contacten, innovatieve ideeën op en inspiratie op. Het is lastig om het netwerkeffect daadwerkelijk te meten, maar je ziet wel dat de deelnemers aan de groep onderling beginnen te linken op LinkedIn.

    Krispijn Beek
    lid projectteam Innovatie 2.0

    geplaatst op
  • @Krispijn bedankt voor de 'inside information', een hele goede aanvulling op het artikel. Altijd leuk als een reactie groter is dan het artikel zelf.

    Zo te horen krijgen jullie een berg aan informatie, waar je natuurlijk veel mee kan. Tot nu toe dus een succesvol project! Voel je vrij om t.z.t. meer nieuws met ons te delen, daar houden we van.

    geplaatst op
  • @Bram graag gedaan! Inhoudelijk zul je van mij weinig nieuws horen, dat is aan de dossierhouders.

    Een van de lessen voor mijzelf is dat LinkedIn niet de handigste tool is voor het agregeren van informatie. Dat levert vooralsnog veel handwerk en 'loyaliteitsuren' op. De reacties van de deelnemersgeven gelukkig voldoende energie om dat te compenseren.

    Ik zal via Ambtenaar 2.0 (http://www.ambtenaar20.nl) met regelmaat proberen te schrijven over onze ervaringen bij Innovatie 2.0. Op die manier kunnen andere beleidsmedewerkers hun voordeel doen met de door ons opgedane kennis.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.