De Messenger Web Toolkit onder de loep
Microsoft heeft vorige week op de MiX de Messenger Web Toolkit gelanceerd; een toolkit waarmee je een site een sociale dimensie kunt geven door te koppelen met Windows Live. Met 320 miljoen gebruikers wereldwijd is Windows Live Messenger nog steeds bijna twee keer groter dan sociale netwerken zoals Facebook dus dit biedt mooie kansen voor marketeers. Dus zijn we er meteen ingedoken om te onderzoeken wat je ermee kan, hoe fijn het werkt, en een klein proof of concept neer te zetten.
Wat is de Messenger Web Toolkit?
Met de toolkit is het mogelijk om de bezoekers van je site in te laten loggen bij Windows Live en als ze dat eenmaal gedaan hebben kunnen ze op allerlei verschillende manieren interacteren. Dit biedt je een aantal mogelijkheden.
- Bezoekers kunnen chatten vanuit de messenger bar op de site.
Zeg maar e-buddy beschikbaar op elke site.
- Bezoekers kunnen op eenvoudige wijze hun online vrienden direct tippen over interessante content.
De site kan dit kant en klaar aanbieden aan zijn bezoekers als een simpele en heel directe send-to-a-friend functionaliteit.
- Je kunt zien welke van je vrienden dezelfde site bezoekt.
Dit biedt mogelijkheden om nog directer te interacteren. Het is dan natuurlijk wel nodig dat je site een zeer groot bereik heeft wil je deze mogelijkheid effectief kunnen inzetten
De gebruikers blijven bij een nieuw bezoek ingelogd, en het is mogelijk om op een geanonimiseerde manier gegevens in je eigen database op te slaan en dus de sociale interactie steeds verder uit te bouwen.
Hoe werkt het?
Omdat het werken met de toolkit nét niet zo eenvoudig is als de demo video suggereert, zijn we er bij Oberon Interactive toch even goed ingedoken en hebben we voor lastminuteaanbiedingen.nl de mogelijkheid om een reis die je bevalt direct naar je messenger contacts te sturen geïmplementeerd.
Kijk zelf maar op deze pagina op lastminuteaanbiedingen.nl
Technisch klopt het, het doet het (ook in FF en meestal ook in Safari en Chrome (dus niet altijd)), het chatten werkt prima (hoewel het wel prettig is om multiple points of presence te hebben, anders wordt je uitgelogd uit je messenger), maar of het voor een site als last minute aanbiedingen zin heeft, is sterk de vraag. Als we cijfers hebben, zullen we daar nog op terugkomen. Dat brengt de volgende vraag: voor wie of wat is het wel interessant?
Voor wie en wat is het interessant?
Viral games
Je messenger vrienden betrekken bij een game is een interessante optie. Uitnodigen en direct spelen! Highscores kunnen gekoppeld worden aan een Messenger profiel en zelfs getoond worden door de status message van een gebruiker (na toestemming) aan te passen. Richard beat Gert @ coinslider, dat idee.
Online winkels
In plaats van ‘mensen’ kochten dit of dat ook, kun je tonen welke van je msn contacten het betreffende product, of iets vergelijkbaars kochten, en je kunt klanten de mogelijkheid bieden om de betreffende vrienden direct vragen te stellen.
Sociale sites zonder social network
Denk aan grote blogs, zoals geenstijl, Fok!, Marketingfacts 🙂 sites waarbij het sociale aspect meespeelt, maar waarbij . Hoe cool zou het zijn als je bij deze post kon zien dat ik hem ook aan het lezen was. Kun je meteen vragen stellen.
Conclusie
Microsoft heeft een mooie stap genomen. Dit past in een bredere tendens om sites via API’s aan elkaar te koppelen – Windows Live had al een set aan tools, maar de mogelijkheden zijn toch wel serieus beter – en met 320 miljoen gebruikers is Windows Live een factor van betekenis.
Ben begonnen maar heb weer opgegeven, is erg omslachtig allemaal :-). Een handige tutorial over hoe je dit kunt installeren zou wel welkom zijn 🙂
Het cross pagina kunnen chatten op een site was een technisch sessie probleem dat nu is opgelost.
De vraag is alleen, was dat een probleem? Je kunt als je gewoon MSN gebruikt toch hetzelfde doen… via de MSN. Ik zie het liever een stap verder gaan en op basis van je MSN details ‘comments’ kunnen plaatsen. Dan heb je waardevolle(re) interactie.
Dit is volgens mij precies hetzelfde als de JPX toepassing op Kijkshop.nl. De content is dan alleen een stuk interactiever omdat beide gebruikers de content ook in hun MSN schermpje zien.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!