Campaignspotting met ICBlog (2): MINI voorkomt depressie

23 februari 2009, 11:45

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag in alweer de tweede editie wederom de leukste campagne van de afgelopen week. Mét een toelichting van brandmanager Niels de Gruijter van MINI.

Nederland is officieel in recessie en dat valt iedereen zwaar. Mini haakt hier handig op in en geeft je twaalf, enigszins ridicule, bespaartips (link naar campagne). Het niveau: ‘Draag je onderbroek twee dagen achter elkaar. Vouw hem op de tweede dag binnenstebuiten, wel zo fris.’

Dat Mini tekent voor deze campagne (1x actiesite en verschillende banners) wordt niet meteen prijsgegeven. Zo geeft de banner een bespaartip zonder het merk te noemen. Op de actiesite staan de overige elf tips, waar de Mini onopvallend tussen staat. Pas na enkele seconden komt de ‘gouden tip’ groot in beeld: ‘Lease een Mini. Dan betaal je slechts twintig procent bijtelling. Daarmee bespaar je op kosten maar niet op prestaties en fun!’

“Het doel van deze campagne is om DMU’s, CFO’s en wagenparkbeheerders te vertellen dat Mini behalve ‘fun’ ook een heel verantwoorde keuze is om op te nemen in de lijst van te leasen auto’s,” zegt Niels de Gruijter, brandmanager bij Mini. Daarmee doelt hij op de besparing voor de werknemer door de lage bijtelling van twintig procent. “Besparen is hot op het moment. Dus in deze campagne is hierop ingespeeld door op een grappige manier ridicule bespaartips aan te dragen. De beste bespaartip is uiteraard het leasen van een Mini,” zegt De Gruijter. Het idee is dus: Mini is verantwoord en toch ook leuk. Oftewel: voorkom een depressie tijdens de recessie…

De banners worden ingezet op sites als FD.nl, Linkedin.com, NRC.nl, Nu.nl Autokatern, Beurskatern en Economiekatern, Nu.nl/Zakelijk en Volkskrant.nl. De bannnerinzet pakte overigens niet overal even goed uit. De Gruijter: “De onderbroek en de baksteen werken tot drie keer zo goed als de kalender. De kalender werd als minder spannend ervaren en hebben we gestopt.” Over de resultaten van de campagne kan De Gruijter nog weinig te zeggen. Wel is volgens hem sinds de lancering het bezoek aan de website significant is gestegen.

Hier vind je aflevering 1: ‘Campaignspotting met ICblog (1): Euroknallen bij McDonald’s’. Tot volgende week!

CampaignCredits:

Merk: Mini

Bureau: UbachsWisbrun/JWT

Copy: Ben Goedegebuur, Jeroen Ragas

Art: Steef Nijhof, Gerard Foekema

Account: Valerie Barth, Lisa Mérelle, Jochem Kleine

Strategie: Margot Bouwman

Geluid: Alfred Klaassen

Online: Hasan Yilniz

Robert Doggers
Partner bij YUNE

Robert Doggers is sinds 2007 mede-oprichter van Yune, bureau voor (video) content creatie en social media. Daarnaast werkte Doggers als oprichter en hoofdredacteur voor het multimediale uitgaansplatform NL Unlimited (o.a. bekend van NL20 uitgaansmagazine). En daarvoor o.a. bij Lost Boys en voor verschillende reclamebureaus. Hij is tevens docent bij Beeckesteijn voor content marketing en social media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!