Ranglijst van 76.271 LBS abonnees bij KPN

15 februari 2009, 07:45

Op 31 januari 2009 had KPN 76.271 Location Based Services abonnees. En dat zonder enige marketing inspanning. De pilot is geen pilot meer en heeft KPN deze vorm van netwerk LBS omarmd. Onlangs heeft KPN zelf ook een dienst gelanceerd op basis van deze vorm van LBS, genaamd Hi WaarZitWie.

Inmiddels biedt Buienradar ook een LBS dienst aan via het netwerk van KPN. Zoals te verwachten vindt die gretig aftrek. De ranglijst van de 18 meest gebruikte LBS diensten per 31 januari 2009:

{title}

Zoals aangekondigd via Twitter: 9292ov.nl staat op nummer 1 met 18.467 abonnementen (mensen die toestemming hebben gegeven om hun locatie aan 9292 door te geven). De Telefoongids is doorgestegen naar de tweede plaats. Weathernews maakt de top 3 compleet.

OMI

Wellicht gaan ook andere telecom-providers iets met netwerk LBS doen. Open Mobiel Internet (OMI) is nog steeds aan het lobbyen bij de overige telco’s. 12 maart is er weer een bijeenkomst waar LBS op de agenda staat. Rolf Meester gaat een update geven.

Businessmodel: LBS flat fee abonnement

Persoonlijk hoop ik dat de andere telco’s ook netwerk LBS gaan aanbieden. Het is (op korte termijn) de enige methode om LBS door te laten breken bij de massa. Natuurlijk neemt de penetratie GPS mobieltjes toe, maar het zal nooit gebeuren dat iedereen in Nederland een geavanceerde smartphone met GPS zal aanschaffen. Voor contentpartijen is deze vorm verder ook interessant omdat er een business case te maken valt: de telco’s kunnen de abonnees een abonnement aanbieden met daarin een LBS functionaliteit. Vergelijkbaar met het flat fee abonnement. KPN maakt daar met Hi WaarZitWie al een eerste stap mee: tot 1 juni 2009 is Hi WaarZitWie gratis, daarna kost het 1,95 euro per maand. Persoonlijk denk ik niet dat consumenten per dienst zouden willen betalen, maar de praktijk zal dat moeten uitwijzen. Waar ik wel ik geloof is dat ik bij mijn telecom provider 5 euro per maand extra mag betalen en dan onbeperkt gebruik mag maken van LBS diensten.

Ik weet dat er ook mensen zijn die hopen dat er een trusted mediator komt, een partij die broker wordt van de locatiegegevens. Daan meldde dit in een reactie op het artikel “Breekt LBS echt door in 2009” hier op Marketingfacts. Ik weet nog niet of dat de sleutel tot succes is. Als ik vervolgens als consument en als contentpartij geld moet betalen aan die tussenpersoon, dan wordt het al lastig denk ik. Zelf denk ik dat het model van “verrekenen in het abonnement” het meest simpel is voor iedereen. Ik ben benieuwd of jullie daar anders over denken.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

4 Reacties

    PaulBrackel

    Mark, goed verhaal.

    Dank voor inzage in de detail cijfers. Merk op dat 17k geregistreerde gebruikers in het perspectief van een geschatte 650.000 abonnees van databundels bij KPN ‘slechts’ 3 % is. Veel ? weinig ? geen oordeel.

    Ik merk ook op dat Netwerk LBS de enige technologie is dat het potentieel van een produkt voor de massa heeft. Het kan niet alleen op smartphones draaien maar op iedere handset met een HTML browser – dat zijn er nu 5 miljoen in Nederland (3 miljoen GPRS en 2 miljoen 3G handsets – en groeiende met 1.2 miljoen 3G handsets dit jaar).

    Netwerk LBS zoals jij het noemt is HET speerpunt van Open Mobiel Internet. Wij zien als taak om de andere 2 operators (Vodafone en T-Mobile) te overtuigen ook Netwerk LBS te gaan bieden. Daar zit al wat beweging in, gelukkig. Dan moeten we aan ‘industry alignment’ tot stand brengen IDaan sprak daar eigenlijk ook over), d.w.z. de 3 operators op 1 lijn krijgen wat betreft aanpak en API en een dynamische waardeketen tot stand brengen met voldoende waarborgen voor privacy.

    Mooie uitdaging voor OMI. Zie onze webite http://www.openmobielinternet.com.

    Keep in touch.

    Paul Brackel

    OMI2 Voorzitter


    15 februari 2009 om 11:29
    Jeroen van Bemmel

    Voor het type LBS diensten in deze grafiek, waarbij telkens jouw eigen locatie gebruikt wordt voor het personaliseren / relevant maken van de informatie die je terug krijgt (e.g. 9292OV), is dit model kennelijk acceptabel (nauwkeurig genoeg, niet al te privacy gevoelig, gebruiker ervaart voldoende controle om mee te willen doen). Het is alleen momenteel beperkt tot KPN abonnees.

    De vraag is of een broker veel waarde toevoegt in dit geheel. In de Nederlandse markt met slechts 3 providers is het technisch gezien voor dit soort web sites relatief eenvoudig om 3 APIs te integreren. Vanuit privacy controle perspectief is het wel aantrekkelijk om slechts een partij te hebben, wat mij betreft zou dit vanuit de overheid gedaan mogen worden, middels een stichting gelieerd aan het CBP bijvoorbeeld


    15 februari 2009 om 14:41
    smartposition

    @jeroen

    De relevantie van een broker of centrale partij zal inderdaad minder zijn voor diensten zoals in de grafiek (KPN Mobile Portal websites) maar desalniettemin is het een stuk eenvoudiger om 1 API of interface te integreren. Het begint er namelijk al mee dat de LBS diensten zoals beschreven in de grafiek alleen voor KPN Portal partners is. Mocht je een mobiele website hebben en hier ook toegang tot LBS willen hebben dan is het noodzakelijk om binnen het KPN Portal partner programma te vallen.

    Wij gaan er verder vanuit dat de 3 operators niet de enige locatie bronnen zullen zijn waardoor de rol van een centrale partij nog steeds nuttig kan zijn. Denk aan binnenkomende locatie`s van Yahoo FireEagle of wellicht Google Latitude.

    De relevantie voor een broker zal vooral voortkomen uit diensten niet niet puur End-user pull zijn zoals 9292OV maar uit diensten zoals Friend-finders, Geofences, Context awareness waarbij de informatie via een End-user push gebracht zal worden.


    15 februari 2009 om 15:25
    smartposition

    @mark

    Google Latitude is inderdaad niet de broker maar wel een partij die locaties kan aanleveren of kan krijgen van de broker.

    Google Latitude werkt trouwens ook op je laptop via WiFi positioning. Groot nadeel van deze dienst als FriendFinder is dat posities vaak verouderd zijn omdat er weinig telefoons zijn die constant het programma kunnen draaien op de achtergrond of het volhouden op hun accu.

    Wel leuk wordt het als Google Latitude een API ter beschikking stelt. Een demonstrator van een automatische koppeling tussen Hi – WaarZitWie en Google Latitude is te bezichtigen op het SMARTposition kantoor.


    15 februari 2009 om 18:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!