Uw mening: Breekt LBS in 2009 eindelijk echt door?

29 december 2008, 08:24

{title}Over de gehele wereld zijn op locatie gebaseerde diensten (LBS) in opkomst, LBS biedt dan ook grote kansen voor allerlei verschillende partijen, van operator tot applicatie ontwikkelaar tot content uitgevers. Toch laat de uitrol van een groot aantal succesvolle diensten in Nederland nog op zich wachten. Eén van redenen hiervoor is onduidelijkheid rondom geschikte business modellen van LBS. Als afstudeerder van de TU Delft doet Sander Meijers bij T-Mobile onderzoek naar geschikte business modellen voor LBS. Ik ben als een van de schrijvers van artikelen over LBS hier op marketingfacts.nl hiervoor benaderd, maar ik denk dat er onder jullie ook heel wat deskundigen aanwezig zijn 😉

Zwaartepunt van de zaken die onderzocht worden ligt bij de aspecten die invloed kunnen hebben op de waarde van een LBS voor de participerende bedrijven en de consumenten.

Sander is erg benieuwd naar uw mening over het belang van verschillende aspecten die direct dan wel indirect met business models te maken hebben. Zoals in de enquête beschreven zullen alle algemene resultaten (wat word echt belangrijk gevonden, welke business modellen lijken het best vanuit operators/service providers, etc) publiek beschikbaar worden gesteld. Natuurlijk ook hier op marketingfacts. Sander heeft ook het whitepaper dat hij voor het OMI schreef beschikbaar gesteld.

White paper LBS

Bij OMI is een white paper over LBS beschikbaar (download). Deze geeft een algemeen beeld van aspecten van LBS en is gemaakt voor het OMI. Auteurs zijn Claire Boonstra (SPRX Mobile), Guus van Knippenbergh (Phasefour) en Sander Meijers (TU Delft / T-Mobile). Met name het overzicht van de technologieën om de positie te bepalen vind ik erg handig:

{title}

Mijn visie

Ik heb de enquête ook bekeken. Persoonlijk denk ik dat de snelheid van locatiebepaling, de nauwkeurigheid van locatiebepaling, LBS toegankelijk maken voor zoveel mogelijk handhelds en het gebruik van dienst mogelijk maken via webbrowser zeer relevant zijn. Andere zaken die genoemd worden in de enquête zijn naar mijn mening minder relevant. Nu moet ik nog allerlei kunst en vliegwerk uithalen om gebruikers van mijn webapplicatie hun GPS positie te laten gebruiken (is momenteel niet bereikbaar voor webapplicaties). Het zou erg fijn zijn als providers samen met fabrikanten van devices mogelijkheden gaan creëren voor LBS diensten m.b.v. GPS zonder dat je een applicatie moet bouwen.

Wat ik mis in de vragenlijst is een aantal voorbeelden van mogelijke businessmodellen voor LBS diensten. Die had ik eigenlijk wel verwacht, ook al gaat deze enquete alleen over de aspecten. Een rijtje met modellen waar ik van kon aangeven in welk model ik het meeste geloof (al dan niet gekoppeld aan de aspecten die als zeer relevant heb aangevinkt). In het whitepaper waaraan Sander heeft mee geschreven staan er vier:

1. Meer data abonnementen (inkomsten providers)

2. Cost per lead of verkoop obv locatie (is gebaseerd op de gedacht dat de kans erg groot is dat er een pizza te verkopen valt aan iemand die met zijn LBS device zoekt op “pizza in de buurt”)

3. Adverteren met banners, gesponsorde artikelen (Axe night guide voor het Museumplein), gesponsorde diensten (Heineken buddy finder) en video bumpers (deze video over het Rijksmuseum wordt u aangeboden door…)

4. Analytics/meetgegevens: bedenk nieuwe diensten op grond van de LBS data (vodafone abonnees die files in kaart brengen)

Ik zou dan als contentpartij het meeste geloven in optie 2. Op mijn werk bieden wij al jaren geografisch getargetde adverteermogelijkheden aan. Hoe groter de relevantie voor de gebruiker hoe minder irritatie de advertenties opleveren. Sterker nog, je kunt het brengen als service. Er zijn legio voorbeelden van dit soort toepassingen:

{title}

Ik ben benieuwd wat jullie de meest relevante aspecten vinden. Doe ook mee (voor 12 januari 2009).

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

17 Reacties

    Arjen

    Welke optie het beste is verschilt volgens mij per ondernemer. Interessant om de ontwikkelingen te blijven volgen. Benieuwd of de recessie nog van invloed is.


    29 december 2008 om 09:49
    CB

    voor een deel bestaan deze diensten al, denk aan de POI in een navigatiesysteem. de vraag is natuurlijk hoe je deze eerste stap voort kunt zetten op een draagbaar mobiel apparaat. persoonlijk gebruik ik tomtom op mijn mobiele telefoon en vooral het vinden van de weg naar een relatie vind ik een groot gemak.

    als je nu telt hoeveel variabelen er in die ene paragraaf zitten die ik net getikt heb (vijf stuks), dan is het meteen wel duidelijk hoe lastig dit allemaal is. ook dat vergelijkbare diensten al worden aangeboden en dit zonder de (extra) kosten van een data abonnement. waarbij ik nog niet heb vermeld dat ik mijn tomtom meestal in het buitenland gebruik. en als je dan aan de roaming kosten van dataverkeer denkt, dan heb je nog een hele berg te beklimmen.

    banners en dergelijke zie ik niet werken op het niet zo royale scherm van een mobiele telefoon. denk dat de grootste fout hierbij is denken dat een mobiele internet ervaring gelijk is aan een internet ervaring thuis achter de PC.


    29 december 2008 om 10:01
    Bart

    Reactie op de verdienmodellen:

    Data abonnementen: Flatfee lijkt me een noodzakelijke voorwaarde voor het succesvol introduceren van LBS diensten. De verwachting is dat deze inkomsten zullen gaan dalen.

    Advertenties/CPL: De lokale pizzaboer is nog lang niet zover dat hij al online adverteert. Het werkt alleen indien de massa adverteert

    Sponsoring lijkt mij een kleine markt

    Meetgegevens: Ook een niet al te omvangrijke markt, tevens privacy issues

    Daarom lijkt me 2009 nog te vroeg om op grote schaal succesvolle LBS diensten te introduceren.


    29 december 2008 om 10:08
    CB

    bijna vergeten… ik denk dat het te laat is voor een telecom operator om iets anders te bereiken in LBS dan aanbieder van infrastructuur. LBS zelf is mi al geclaimd door navigatiediensten.


    29 december 2008 om 10:21
    Mervyn

    Location Based diensten die het gaan maken zijn die diensten die wat toevoegen voor de consument. De toepassingen zijn legio. Afwachten welke geaccepteerd en omarmd worden door de consument. De koppeling van reclame aan deze applicaties/diensten zie ik niet direct als belangrijkste doel. De ontwikkelaar van een applicatie zal in dit geval de vruchten plukken.

    Enkele toepassingen / applicaties:

    – friend finder

    – parent alert (houd je kinderen in de gaten)

    – what’s close? (restaurants, musea, winkels etc etc)

    – self tracking / log (fun om te bekijken, handig bij hardlopen om gelopen afstand te bepalen)

    – dating (alert wanneer een match in de buurt is, gekoppeld aan sms)

    Ben benieuwd of jullie nog andere toepassingen weten te bedenken….?


    29 december 2008 om 19:16
    Mark de Bruin

    @daan: is vind&volg;alleen voor debitel klanten? (aangezien je dat een zwak punt vind van wiezitwaar)

    @michiel: kun je ons meer vertellen over jullie business model? Hoe verdienen jullie geld? Moeten jullie geld afdragen aan providers of content providers?

    PS is de iphone-versie al bijna af van nulaz?


    2 januari 2009 om 18:19
    smartposition

    @Mark: Vind en Volg is voor iedereen te bestellen, alleen de GPS hardware (tracker) bevat een Debitel simkaart. Wel is het zo dat je iedereen aan je persoonlijke Whitelist kan toevoegen, waarmee de persoon op je Whitelist per SMS jouw locatie kan opvragen en Alerts kan ontvangen.

    Overigens zijn wij een voorstander van cross operator LBS, en zullen dit o.a. in een aantal projecten waar we nu mee bezig zijn zoveel mogelijk proberen te pushen.


    12 januari 2009 om 20:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!