Marketingfacts toppers 2008

Marketingfacts toppers 2008
, ING Groep
@evr

Marketingfacts toppers 2008Traditiegetrouw plaats ik in de laatste dagen van het jaar weer de overzichten met topartikelen en bloggers. Cijferfetisjisten herinneren zich vast wel de jaarlijsten over vijf jaar Marketingfacts en de twee artikelen vorig jaar.

In 2008 is rondom de Marketingfacts-organisatie het nodige gebeurd. We gingen een strategische samenwerking aan met Lenthe Publishers, we veroverden Arnhem vanuit de Sweert de Landasstraat en last but not least voor Marketingfacts, Matthijs van den Broek trad 1 April in dienst als fulltime eindredacteur.

Alle bloggers tezamen genereerde iets meer dan 2.000 artikelen in 2008. Dat gecombineerd met maandelijks zo’n 130.000 unieke bezoekers leverde bij veel artikelen de nodige doorkliks en/of reacties op, op basis waarvan ik weer een aantal overzichten samenstelde zoals de top10 artikelen over 2008 & all time, de top25 bloggers over 2008 & alltime.

Top 10 Marketingfacts artikelen 2008

Op basis van aantal doorkliks
  1. Alle wedstrijden EK Voetbal live op internet
    24 May 2008 | doorkliks:34408 |  Paulo Lopes
  2. Ziggo officieel van start
    15 May 2008 | doorkliks:27794 |  Mark de Bruin
  3. HTC introduceert HTC Touch Diamond
    10 May 2008 | doorkliks:25222 |  Erik van Roekel
  4. Wehkamp als eerste met homepage video ad op YouTube NL
    11 April 2008 | doorkliks:21850 |  Matthijs van den Broek
  5. Olympische sporters naakt in Playboy
    15 August 2008 | doorkliks:16949 |  Marco Derksen
  6. Rabobank lanceert lokale online starterscommunities
    04 September 2008 | doorkliks:14169 |  Marco Derksen
  7. Na Loyalis ook Icesave actief op online spaarmarkt
    29 May 2008 | doorkliks:12504 |  Erik van der Sluis
  8. 10 must haves voor een webwinkel
    20 October 2008 | doorkliks:11004 |  Elja Trum
  9. iPhone 3G, Nokia E71 of toch de BlackBerry Bold 9000?
    16 August 2008 | doorkliks:9923 |  Marco Derksen
  10. EKpoule van Hyves en Telegraaf gaat hard
    21 May 2008 | doorkliks:9563 |  Gijsbregt Brouwer
Op basis van aantal reacties
  1. Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win!
    04 November 2008 | reacties: 137 | Karlijn van den Berg
  2. Buma/Stemra stuurt deze week de eerste 500 facturen naar websites voor muziek gebruik
    22 September 2008 | reacties: 134 | Vincent Everts
  3. MarketingTribune en Marketingfacts gaan samen verder
    20 February 2008 | reacties: 93 | Marco Derksen
  4. Planet.nl is dood, lang leve KPNvandaag.nl
    08 July 2008 | reacties: 92 | Vincent Everts
  5. Bloggers, hun copyrights en het googlen van Marketeers
    18 December 2008 | reacties: 74 | Petra de Boevere
  6. Cozzmoss sleept blogger voor de rechter
    21 March 2008 | reacties: 73 | Petra de Boevere
  7. 3d Ally van gemeente Almere op Hyves
    20 June 2008 | reacties: 67 | Erwin van Lun
  8. De mogelijkheden van tekstlinks
    06 March 2008 | reacties: 66 | Marloes Eshuis
  9. Praktijkcase: crowdsourcing een grafisch ontwerp
    25 September 2008 | reacties: 63 | Ton Wesseling
  10. ReclameReview: Slankie
    20 August 2008 | reacties: 62 | David Brinks

Met het EK èn Amerikaanse presidentsverkiezingen kon het niet missen dat deze ook bij ons hoog zouden scoren. Bijzonder is dat zowel Paulo Lopes als Karlijn van den Berg begonnen met bloggen op Marketingfacts in 2008 en beiden een schot in de roos scoren qua respectievelijk doorkliks en aantal reacties.

Beide artikelen komen samen met het artikel van Vincent Evers rondom de facturen van Buma Stemra ook meteen binnen in de Marketingfacts top10 All time die je hieronder ziet. De Ziggo-posting van Mark de Bruin kwam circa 7.000 doorkliks te kort om te worden opgenomen in de Top 10 All time.


Top10 Marketingfacts artikelen
All Time

Op basis van aantal doorkliks
  1. Verboden plekken in Nederland
    11 September 2006 | doorkliks:79998 |  Paul van Veenendaal
  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    26 December 2005 | doorkliks:75264 |  Erik van Roekel
  3. Vodafone HSDPA: niet doen!
    15 February 2007 | doorkliks:63589 |  Carl Mangold
  4. Atletes uit de kleren voor trainingskamp
    06 October 2003 | doorkliks:43689 |  Marco Derksen
  5. 212 meets Habbo Hotel (verslag)
    12 October 2005 | doorkliks:42691 |  Marco Derksen
  6. Hebben weblogs nou wel of geen invloed?
    10 September 2005 | doorkliks:39767 |  Frank Janssen
  7. Veilingkijker mag niet meer op Marktplaats kijken
    26 May 2005 | doorkliks:38751 |  Marco Derksen
  8. Welke Nederlandse blogs hebben de meeste autoriteit?
    22 July 2007 | doorkliks:38597 |  Marco Derksen
  9. Even uit de lucht
    19 February 2005 | doorkliks:35899 |  Marco Derksen
  10. Alle wedstrijden EK Voetbal live op internet
    24 May 2008 | doorkliks:34408 |  Paulo Lopes
Op basis van aantal reacties
  1. Joost toegankelijk voor iedereen
    01 May 2007 | reacties: 172 | Gijsbregt Brouwer
  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    26 December 2005 | reacties: 168 | Erik van Roekel
  3. Nederlandse Weblogger ‘beboet’
    04 November 2007 | reacties: 152 | Petra de Boevere
  4. Joost: TV-revolutie in de dop
    27 February 2007 | reacties: 151 | Gijsbregt Brouwer
  5. Wat moet ik in godsnaam met ‘Podcasting’?
    10 October 2005 | reacties: 143 | Anders Floor
  6. Vodafone HSDPA: niet doen!
    15 February 2007 | reacties: 140 | Carl Mangold
  7. Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win!
    04 November 2008 | reacties: 137 | Karlijn van den Berg
  8. Buma/Stemra stuurt deze week de eerste 500 facturen naar websites voor muziek gebruik
    22 September 2008 | reacties: 134 | Vincent Everts
  9. Wuppie succes dreigt drama te worden voor AH
    18 June 2006 | reacties: 121 | Albert Treur
  10. Overzicht Corporate Blogs in Nederland
    11 October 2006 | reacties: 120 | Ben-Anne Wieringa


Top 25 Marketingfacts bloggers

Op basis van aantal postings overallOp basis van aantal postings in 2008
Bloggeraantal postings
1.Marco Derksen9536
2.Erik van Roekel830
3.Carl Mangold583
4.Matthijs van den Broek578
5.Albert Treur245
6.Remi van Beekum193
7.Alex Stil192
8.Paul van Veenendaal188
9.Anders Floor180
10.Bas van de Haterd175
11.Bernice Klaassen149
12.Gijsbregt Brouwer128
13.Edwin Duys120
14.Frank Meeuwsen112
15.Robert de Boer104
16.Vincent Everts98
17.Erwin van Lun94
18.André Scholten87
19.David Brinks82
20.Bas Verkes73
21.Karel Kolb65
22.Jak Boumans60
23.Mark de Bruin59
24.Ronald ter Voert53
25.Ralph Bom51
Bloggeraantal postings
1.Matthijs van den Broek419
2.Marco Derksen381
3.Bas van de Haterd92
4.Vincent Everts79
5.David Brinks54
6.Paul van Veenendaal53
7.Mark de Bruin48
8.Erik van Roekel39
9.Reinout Wolfert27
10.Karlijn van den Berg23
11.André Scholten23
12.Remi van Beekum21
13.Carole Derks20
14.Luuk Ros19
15.Redactie19
16.David van Dam18
17.Albert Treur18
18.Jeroen Bertrams18
19.Gijsbregt Brouwer17
20.Paulo Lopes16
21.Erwin van Lun16
22.Ewout Wolff16
23.Eduard Blacquière15
24.Ayman van Bregt15
25.ArnoudEngelfriet14

Voor het eerst in het bestaan van Marketingfacts is Marco verstoten van zijn jaarlijkse nummer 1 positie als blogger met de meeste artikelen. Vorig jaar voerde Marco de lijst nog aan met 709 artikelen dit jaar plaatste Marco 381 artikelen (een stuk minder) en is Matthijs, onze razende reporter, koploper met 419 artikelen.

Een trend die sinds het ontstaan van Marketingfacts zich elk jaar voordeed is ook dit jaar weer zichtbaar; 50% van het aantal artikelen wordt over een steeds groter aantal bloggers verdeeld. Dit jaar zijn vijf bloggers goed voor 50% van alle artikelen. Ikzelf ben overigens dit jaar gekelderd van een 3e naar een 8e positie met slechts 39 artikelen, steeds vaker is een andere blogger mij voor met artikel of pakt Matthijs het op. Ik voorspel dat Matthijs in 2009 mij ook van de tweede positie qua aantal artikelen op Marketingfacts over alle jaren heen zal verstoten. Zet hem op Matthijs!

Top 25 Marketingfacts reageerders excl. bloggers

ALL TIMEOver 2008
NrNaamAantal comments
1.Anders Floor835
2.Jeroen Mirck683
3.Kasper Katje453
4.Roy Huiskes451
5.Peter Bonjernoor287
6.Arnoud245
7.Kjeld Kahn226
8.Fred Zelders212
9.Floris Spin188
10.janm154
11.Arash Rahmani139
12.Vincent Leenders124
13.Robert Gaal122
14.Stijn Kruijssen113
15.Mark de Kock92
16.Langace88
17.Ronald van den Hoff86
18.Frank Janssen84
19.Arnout Veenman83
20.Alex Stil80
21.Laurens T77
22.Dick Veerman73
23.Yme Bosma73
24.Jak Boumans73
25.Peter Davelaar69

 

NrNaamAantal comments
1.Jeroen Mirck90
2.Ronald van den Hoff79
3.Peter Bonjernoor76
4.Martin Hellendoorn64
5.Remco de Vries63
6.Roy Huiskes54
7.Paul Hottinga52
8.Karel Geenen52
9.Kjeld Kahn43
10.Stijn Kruijssen42
11.Fred Zelders40
12.Walter Vos36
13.Floris Spin36
14.Gosse AdB35
15.Koen Roumen35
16.Joost Diepenmaat31
17.Peter Davelaar30
18.Thomas Sanders28
19.Melle Gloerich26
20.Robert Siekmann26
21.Langace25
22.Vincent Leenders25
23.Jeroen Jonker Roelants23
24.Vincent Neve23
25.Remco Bron22

Tot slot de top25 van onze Marketingfacts leden op basis van aantal reacties All time en in 2008. Alleen de reacties van ingelogde leden zijn hierbij geteld. Jeroen Mirck is topreageerder op Marketingfacts! En voor diegenen die meteen denken dat dat is om Adfoblog of Emerce te pluggen, dat valt reuze mee.

Bovenstaande artikelen zijn overigens exclusief de Viral Friday-artikelen van Paul van Veenendaal alleen het hoofdartikel is meegeteld.  De ruwe overzichten van Viral Friday zijn overigens inmiddels klaar en zullen aanstaande vrijdag door Paul zelf worden live gezet. Die houden jullie dus nog tegoed.



Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 25 reacties op dit artikel

  • Erik: mooi overzicht. Het ziggo artikel wordt iedere dag via Google goed gevonden. Wie weet dat het in 2009 wel in de all time lijst staat. Ik gok dat een artikel over de g1 telefoon er ook wel in kan komen.

    Vanuit de trein de beste wensen voor jullie allemaal!

    geplaatst op
  • @Erik: opnieuw een mooi overzicht Erik waarvoor dank!

    @Mark: denk inderdaad dat Ziggo-artikel komende tijd nog wel even traffic zal trekken vanuit Google; volgend jaar in de top-10 all time! ;-)

    Even terug naar de ontwikkelingen van afgelopen jaar en de actuele stats. Het feit dat Matthijs in vaste dienst is gekomen en we de samenwerking met Lenthe zijn aangegaan, heeft er na 5 jaar toe geleid dat ik af en toe eens een dag geen marketingfacts doe. En ik kan je vertellen dat ik daar heel blij mee ben ;-) Achter de schermen zijn we nog steeds druk bezig met integratie van aantal processen en we hebben inmiddels de intentie uitgesproken dat we op dezelfde voet verder gaan in 2009. Voor het komende jaar hopen we de groei in sitebezoek (25% toename in 2008), aantal geregistreerde leden (20% toename in 2008) en lijnextensies (denk aan magazine en speciale workshops) verder te kunnen doorzetten.

    geplaatst op
  • Beste bloggers,

    Als toekomstige MF-stagiares over 10 jaar nog eens terug kijken en de lijstjes nog eens door nemen, dan zou je bijna vergeten dat er dit jaar een kredietcrisis is geweest. Heel opmerkelijk eigenlijk. Bij deze wil ik jullie bedanken voor de leerzame columns.

    geplaatst op
  • Gefeliciteerd met dit jaar. Ik ben zelf erg benieuwd naar de stats van alle artikelen zonder Google traffic (of zelfs alle inkomende links). Welke content trekt vanuit de vaste lezers de meeste interesse? Als ik in jullie stats systeem moet duiken: let me know! Fijne Jaarwisseling.

    geplaatst op
  • Geweldig overzicht, Erik. Chapeau! Memorabele lijst, op alle vlakken. Wil nog wel even zeggen, dat ik het natuurlijk fijn vind om op nummer 1 te staan wat betreft aantal berichten. Daarbij zou ik direct willen opmerken, dat het niet best zou zijn, juist gezien mijn fulltime commitment, als ik niet op nr 1 of 2 zou staan. Zie wel, dat ik in het rechterlijstje bij de meeste reacties in 2008 niet voor kom. Teveel mitsen en maren in de postings? Te lang, te weinig opinie? Ga eens kijken of ik daar wat aan kan doen...

    Verder vind ik het erg interessant, dat ook op Marketingfacts een variant op de 80/20 regel van toepassing is. Duidelijke Long Tail, waar we misschien nog eens goed naar moeten kijken! ;-)

    @Arnoud: Het EW van Jaap (ik vind het overigens prachtig) is pas een paar maanden oud. De crisis is pas echt dit najaar toegeslagen met het ineenklappen van Fortis. En hij duurt nog voort.

    geplaatst op
  • @Matthijs, Arnoud: we moeten zeker meer doen met dat Economisch Weerbericht; is een prachtige reeks aan het worden!

    geplaatst op
  • Net de posting geupdate en de top25 reageerders toegevoegd.

    geplaatst op
  • Die Jeroen toch. Gemiddeld ongeveer 2x per week dus!

    geplaatst op
  • @Erik,

    Als je dan toch bezig bent met het opstellen van lijstjes, dan ben ik benieuwd in hoeverre de meest actieve regeerders actief zijn op het internet, maar dan vanuit een andere discipline. Volgens mij moet je daar ‘marketing technisch’ je voordeel uit kunnen halen.

    Ik kan me in ieder geval voorstellen dat vakgenoten met een andere achtergrond hier graag een graantje informatie oppikken. Wellicht zouden zij wat voor MF terug kunnen doen.

    Nu op naar het einde van het beursjaar onder handbereik ligt, kan ik terugkijken op een opmerkelijk jaar. Andere regeerders uit de top 25 zullen vermoedelijk ook wel iets opmerkelijks te melden hebben. Waarom? Simpelweg omdat ze breed georiënteerd zijn.
    Aan het begin van het jaar schreef ik een column met de koptekst ‘AEX naar 250?
    ( http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurscyclus-AEX-naar-250.61907.html ). Ik mag van veel geluk spreken als er vanaf nu nog 1,2 punt bijkomt. We eindigen dan op 250 ;-)

    Goed uiteinde toegewenst.

    geplaatst op
  • Waar blijft Jeroen's reactie nou?

    geplaatst op
  • Zolang Ronald er niet is kan ik dus nog even snel proberen een plaatsje op te schuiven... ;-)

    @Arnoud - webdevelopment, hier.

    geplaatst op
  • @Ramon, @Matthijs: Joehoe! ;)

    'Nieuwe media' is ook dat je niet alleen op je eigen platform communiceert, dus logisch dat ik ook regelmatig bij de grootste marketingblog van Nederland langskom. Die 90 reacties verrassen me nog best. Ach, het gaat in plukjes. Zo heb ik actief gereageerd op (soms onjuiste) berichtgeving over de verkoopplannen omtrent Emerce. Wat me meteen bij een opmerking op bovenstaande tekst brengt: ik werk al tien maanden niet meer voor Adformatie, Erik!

    geplaatst op
  • @Jeroen: I know wilde alleen duidelijk maken dat je niet enkel 2 maanden adfo en 10 maanden emerce had geplugd.

    geplaatst op
  • @Erik: Mijn opmerking kwam voort uit een verwarrende typo. Dank voor de toelichting. Het kan ook niet anders, want blogdiscussies zijn dialogen, geen monologen. Meer dus dan alleen maar heel zender-achtig linkjes droppen. Al kan een relevante link op z'n tijd juist heel verrijkend zijn voor een discussie.

    geplaatst op
  • @ redactie: edit Jeroen Mirck +2

    geplaatst op
  • Complimenten voor het samenstellen van de cijfers, Erik!

    En iedereen uiteraard een fijne jaarwisseling gewenst!

    geplaatst op
  • Mooie lijstjes!
    Leuk om te zien dat ik met 1 van mijn artikelen in de top 10 van meest gelezen terecht ben gekomen. Mooie stimulans om in 2009 ook weer wat artikelen te gaan plaatsen! ;)

    geplaatst op
  • Hmmm heb ik zoveel berichten geschreven? Ik dacht dat ik aan de één per week zou zitten, zijn er bijna 2 per week geworden.

    Mijn meest memorabele is natuurlijk Marco's nieuwe carrière die me een vakantie naar Costa Rica heeft opgeleverd (eerste week van maart dit jaar) :)

    En wel op de derde plaats in aantal, maar niet in de top 10 van meest gelezen of meest gereageerd. Die aantal reacties, och, dat geeft aan dat ik minder controversieel ben geworden blijkbaar. Die niet meest gelezen.... blijkbaar boeten m'n postings ook aan kwaliteit in. Goede voornemen voor komend jaar: minder posten en streven weer in de top 10 meest gelezen te komen? Of zou ik daarvoor met arbeidsmartkcommunicatie gewoon een niet aansprekend genoeg onderwerp hebben? Of heb ik mijn personal brand gewoon zo verknalt dat velen het toch niet meer lezen?

    geplaatst op
  • Top 10 reaguurders dit jaar, volgend jaar de top 10 overall maar eens bereiken ;-) Leuke lijstjes! Ook van mijn kant iedereen een fijne jaarwisseling vanavond!

    geplaatst op
  • @Bas: tikkie offtopic, maar mooi vooruitzicht in 2009, die trip naar Costa Rica! Pracht land dat we in 2001 hebben bezocht. Pura Vida zoals de Costaricanen zeggen ;-)

    geplaatst op
  • @Bas: eigenlijk zou het lijdend voorwerp een reis naar Costa Rica moeten verdienen ;-) En ik zou lekker doorgaan met je kritische analyse van de de arbeidsmarktcommunicatie; doe je goed!

    geplaatst op
  • 2008 was mijn eerste vlogging jaar.
    Toch mooi om te zien dat ik al in de lijstjes
    ben gekomen.
    Ga 2009 proberen eens wat meer reacties
    te verzamellen. Moet ik in ieder geval wat
    minder genuanceerder worden :-)
    Was in ieder geval een leuk blogging 2008.

    geplaatst op
  • @ Bas,

    Volgens mij begin je wat milder te worden. We hebben geen discussies meer ;-) Toch wil ik wel wel melden dat ik jouw artikel 'Bedrijven gaan zelf aan de werven' zeer interessant vond. Goed onderbouwd en prettig om te lezen. Omdat het mijn vakgebied niet is, reageer ik niet! Reageren om te reageren heeft geen zin.

    Ik wens je een goed jaar toe.

    geplaatst op
  • Leuk om te zien inderdaad!

    Ondertussen is het al het nieuwe jaar, Beste wensen alle!

    geplaatst op
  • @iedereen

    Ik heb niet echt een speech ofzo maar:

    ik wil iedereen bedanken die dit heeft mogelijk gemaakt!!! Mijn ouders, overige familie, vrienden, vriendinnen,partners, echtgenoten, vakgenoten, de NOS, Roeland Stekelenburg, afdeling communicatie van de NOS, etc....

    maar zonder JULLIE die de moeite namen om te klikken met die rechterwijsvinger op die linkermuisknop zonder JULLIE zou ik hier nu niet staan (lees: zitten). Daarom wil ik iedereen daarvoor bedanken die dat heeft gedaan.

    :-) Proost
    @ Marco waar is het Marketingfacts beeldje, wisselbeker, marketingbokaal?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.