10 must haves voor een webwinkel

20 oktober 2008, 03:49

Eind vorige maand vond de 10de online marketing blogkermis plaats. Het thema was deze keer e-commerce. In totaal zijn er 19 artikelen over dit onderwerp geplaatst. Vanuit het bedrijf waar ik werk besloten we ook mee te doen met een artikel over 10 must haves voor een webwinkel. Dit artikel leek me ook relevant voor Marketingfacts lezers, vandaar dat ik hier een ingekorte versie van het artikel plaats.

Er komen steeds meer webwinkels op het internet. Het aantal e-commerce verkopen stijgt elk jaar enorm. De basis bij deze webwinkels is niet altijd op orde. Om het rendement van uw webwinkel te verhogen, hierbij een overzicht met onderdelen die niet mogen ontbreken bij een goede webwinkel.

1. Goede productomschrijvingen en foto’s

Een goede productomschrijving is erg belangrijk voor zowel uw klanten als voor zoekmachines. Voor zoekmachines geldt hoe langer de omschrijving hoe beter. Door een voldoende lange omschrijving met relevante trefwoorden te gebruiken kan elk afzonderlijk product in uw webwinkel hoog in de zoekresultaten eindigen. Een goede productomschrijving beantwoordt zoveel mogelijk vragen van geinteresseerden. Zet de belangrijkste productgegevens duidelijk in het eerste gedeelte van uw tekst, of maak hier eventueel een aparte tabel met informatie voor.

Omdat u op internet het product zelf niet kunt oppakken of er even omheen kunt lopen, zijn goede productfoto’s essentieel. Bij voorkeur meerdere foto’s (denk ook aan een zijkant of achterkant van een product) die u kunt vergroten. Wilt u echt ver gaan dan kunt u ook gebruik maken van filmpjes waarin het product gedemonstreerd wordt of een animatie waarbij u het object van alle kanten kunt bekijken.

2. Goede usability

Usability is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken (Bron: ISO DIS 9241-11, Guidance on usability). U wilt de bezoeker van uw webshop zo goed mogelijk helpen, waarbij de actie (bijvoorbeeld het kopen van een product) met zo min mogelijk hindernissen genomen moet kunnen worden.

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van duidelijke actieknoppen die aanzetten tot actie, maak gebruik van een opvallende steunkleur om het belangrijkste onderdeel op die pagina aan te duiden en zorg ervoor dat alle handelingen logisch in elkaar steken.

3. Een goede 404 pagina

Een 404 pagina is een foutmelding pagina die de webserver retourneert aan de bezoeker wanneer er een pagina wordt opgevraagd die niet (meer) bestaat. Door deze pagina niet alleen vanuit een technisch standpunt te bekijken, maar juist vanuit een marketing standpunt, kunt u er veel meer uithalen. Leg dus op een vriendelijke manier uit wat er mogelijk verkeerd gegaan is en wijs op mogelijkheden om verder te gaan, zoals een zoekfunctie.

Voorbeeld van een 404 pagina

4. Houd u aan de verplichtingen

Als webwinkel beheerder heeft u zich te houden aan een aantal verplichtingen. Zo mogen de algemene voorwaarden niet ontbreken op uw webwinkel. Goede algemene voorwaarden kunnen veel problemen voorkomen. Laat een op e-commerce gespecialiseerde advocaat, bijvoorbeeld ICTrecht, kijken naar de algemene voorwaarden op uw webwinkel. Het kan overigens geen kwaad als u de advocaat meteen de bestellingsprocedure mee laat nemen. Zo moeten de algemene voorwaarden volgens de e-commerce wetgeving goedgekeurd worden bij het plaatsen van een bestelling.

De algemene voorwaarden dienen inzichtelijk te zijn op uw webwinkel en de besteller moet deze voorwaarden gemakkelijk kunnen opslaan en uitprinten. Ook het melden van KvK-nummer en vestigingadres is verplicht.

5. Contact mogelijkheden beschikbaar maken

Het is sterk aan te raden altijd een telefoonnummer te vermelden op uw webwinkel. Voor een bezoeker kan het ontbreken van een telefoonnummer een reden zijn om de bestelling niet te plaatsen. De klant wil immers zekerheid dat hij bij problemen met iemand kan bellen.

Doorgaans goed geaccepteerd is een vast netnummer (zoals 020). U geeft uw bezoeker inzicht in uw locatie en bovendien heeft niemand er moeite mee om een netnummer te bellen. Wilt u het de bezoeker helemaal makkelijk maken, dan kunt u een gratis 0800 nummer aanbieden. Wanneer er binnen uw bedrijf een goed team klaar zit om de telefoon te beantwoorden kunt u hierdoor zelfs nog de nodige extra producten verkopen.

Uiteraard biedt u op uw website ook een contactformulier aan. Een formulier invullen is vaak sneller en eenvoudiger dan een e-mail opstellen. Zorg er echter ook voor dat er een e-mailadres vermeldt is, niet iedereen geeft de voorkeur aan een formulier of de telefoon.

Contactformulier

6. Goede zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een webwinkel dient qua structuur dusdanig opgezet te zijn dat Google (en andere zoekmachines) deze goed kan indexeren (lezen). Veel webwinkels hebben dit onderdeel nog niet goed voor elkaar, zelfs de grotere webwinkels niet. Juist de productpagina’s dienen zo opgezet te worden dat Google gemakkelijk kan zien over welke producten het gaat. Neem de titel van uw producten op in de titel en URL van uw pagina.

Los van de techniek is het belangrijk om goed na te denken over de te gebruiken inhoud. Welke keywords gebruikt u? Hoe beschrijft u uw product? Op welke keywords wordt er binnen Google gezocht. Google Trends kan u hierbij helpen een keuze te maken tussen verschillende trefwoorden.

Zorg voor een goede interne link structuur. Verwijs (interne) relevante pagina’s naar elkaar en sluit irrelevante pagina’s uit door middel van de no follow tag. Het is ook zaak om te zorgen voor voldoende relevante (externe) websites die naar uw webwinkel linken. Er zijn verschillende tools beschikbaar om het aantal inkomende links bij te houden, zoals deze pagerank Tracker.

7. Goede interne zoekmachine

Veel bezoekers van uw webwinkel weten precies wat ze willen hebben. Zij willen zo snel mogelijk het betreffende product binnen uw webwinkel vinden. Als dit te lang duurt dan zullen ze verder kijken op de webwinkel van een concurrent. Een goede interne zoekmachine helpt deze bezoekers snel naar hun doel en is dus onontbeerlijk.

Een goede zoekmachine doorzoekt niet alleen al uw producten op allerlei verschillende waarden, maar ook de inhoud van uw tekstuele informatie pagina’s. Let ook op de doorzoekbaarheid wanneer er wordt geozhct op synoniemen en geef eventueel suggesties bij weinig resultaat.

8. Duidelijkheid en betrouwbaarheid

Voordat een bezoeker iets gaat bestellen op uw webwinkel moet hij of zij een bepaald vertrouwen hebben. U kunt met een aantal eenvoudige middelen helpen om dat vertrouwen te winnen. Een belangrijk punt hierbij is simpelweg duidelijk zijn over wat de klant kan verwachten. Maak dus geen geheim van transportkosten, BTW en betalingsmethoden. Zorg voor een duidelijke vermelding van dit soort gevoelige onderwerpen op elke pagina in uw webwinkel. Ook het tonen van logo’s van partners kan helpen.

9. Goede marketing statistieken

Om sturing te geven aan uw marketing inspanningen, heeft u een goed statistieken pakket nodig. Google Analytics is hiervoor een erg mooie gratis tool. Neem de tijd om de zaken, zoals doelen, goed in te stellen. Bekijk ook eerdere artikelen op marketingfacts.nl over dit onderwerp.

Analytics funnelVia Analytics kunt u daarmee niet alleen zien wat de conversie van bepaalde doelen is, maar kunt u ook nagaan hoe de bezoekers de betreffende pagina bereikt hebben (of misschien wel belangrijker; waar ze afgehaakt zijn in het proces!). Dit is waardevolle informatie waarmee u uw webshop blijvend kunt verbeteren!

Meet wat u wilt weten en handel er naar. Te vaak wordt er niets met deze informatie gedaan terwijl er juist zoveel uit te halen is.

10. Een goed product

Als uitsmijter, een must have, die te maken heeft met uw eigen product. Uw webwinkel kan nog zo goed opgezet zijn, maar uw succes hangt mede af van het product dat u aanbiedt. Biedt u een product aan dat op prijs concurreert, zorg dan voor een concurrende prijs (prijzen zijn zo vergeleken). Bent u niet de goedkoopste, laat dan duidelijk uw toegevoegde waarde zien. Welke service biedt u om een hogere prijs te kunnen verantwoorden?

Dit artikel is -in uitgebreidere vorm- eerder verschenen als publicatie op de website van Directshop.

Elja Trum
Consultant bij Directshop

Elja Trum werkt bij Directshop, een internetbedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het ontwikkelen van webshop oplossingen. Daarnaast is hij erg actief met zijn hobby fotografie. In de avonduren is hij daarom ook vaak bezig met zijn eigen weblog Photofacts. Daarnaast beheert hij tevens dagboek gemeenschap myDiary.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Multus

    Nuttige info. Dank je. Ik was toevallig net bezig met een 404 pagina 🙂


    20 oktober 2008 om 09:31
    Thomas Eilander

    Goede lijst! Als toevoeging op de seo: zorg voor unieke titels en omschrijvingen voor àlle pagina’s binnen de webshop. Dus ook voor iedere artikel en iedere artikelgroep!


    20 oktober 2008 om 22:02
    Michiel Nagtegaal

    Goed overzicht!

    Veel zaken zijn uiteraard ook van toepassing op ‘normale’ websites. Een goede ‘flow’ van de bezoeker door de webshop om tot actie over te gaan (kopen in het geval van een webwinkel) is er zo één. Op elke pagina zou duidelijk moeten zijn wat de klant ‘moet’ doen.

    En anno 2008 is het allang niet meer zo dat een website klaar en af is bij oplevering. Een goede partner bij de bouw en vooral het onderhoud van de website is zeker ook een ‘must have’.


    21 oktober 2008 om 11:01
    Bart van den Oord

    Mijn product/gimmick is zelf bedacht en dus uniek. Er “zit dus niemand op te wachten”. Suggesties ?


    28 oktober 2008 om 12:39
    Erik van der Veen

    Voor SEO (musthave numero 6) zou ik Google Insights for Search willen adviseren/


    13 november 2008 om 07:10
    Marijn

    5. Contact mogelijkheden beschikbaar maken

    zeker aan te raden is een chatbutton op uw website! een chatbutton werkt sterk conversie verhogend.

    Met Livedesk Pro kunt u zeer gemakkelijk bezoekers uitnodigen voor een chatgesprek.

    http://www.livedesk.eu


    5 januari 2009 om 14:43
    Hanzel

    Ik mis eigenlijk nog de review_opties. Reviews zijn zeer bepalend in het aankoopgedrag van online consumenten. Ze mogen dan ook niet ontbreken in een goede webshop!


    19 januari 2009 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!