5 jaar Marketingfacts in cijfers (deel2)

31 december 2007, 07:30

Steeds meer mensen zagen het het vijf jaar geleden al aankomen, maar Marketingfacts bestaat 5 jaar daarom aan het einde van het jaar eens een aantal overzichtjes die terugblikken op 5 jaar Marketingfacts. Gisteren deel 1 van 5 jaar Marketingfacts in cijfers, vandaag de rest.

Op naar de overzichten over onder andere 2007…

De afgelopen vijf jaar resulteerde in iets meer dan 14.000 artikelen die door de bloggers aan één of meerdere rubrieken werden gekoppeld. Bovenstaand overzicht geeft het gebruik van de verschillende rubrieken in de loop der jaren aan, waarbij moet worden opgemerkt dat sommige rubrieken ook gedurende de 5 jaar zijn toegevoegd en dat artikelen aan meerdere rubrieken kunnen worden gekoppeld. Desondanks bloggen we 5 jaar lang vrij constant in de rubriek Cijfers en Feiten en zie je dat ondanks een behoorlijke hoeveelheid rubrieken de artikelen zich jaar in jaar uit (en ook binnen een jaar) vrij sterk concentreren rondom bepaalde rubrieken. Elke rubriek bevat overigens artikelen, maar door afronding komt dit aantal keren op 0% uit.

De top10 artikelen op basis van doorkliks en reacties

Gisteren gaven we al de top10 over de eerste vier jaar, hieronder de top10 over 2007 èn de top10 All time. En ja 2007 duurt nog een paar uur maar ik verwacht niet fundamentele wijzigingen op de laatste dag van het jaar.

Top 10 Marketingfacts artikelen 2007

Op basis van aantal doorkliks

  1. Welke Nederlandse blogs hebben de meeste autoriteit?
    22 July 2007 | doorkliks:35821 | Marco Derksen
  2. Laat ze maar komen die 1 april-grappen!
    01 April 2007 | doorkliks:21702 | Marco Derksen
  3. Celine Dion in duet met virtuele Elvis
    29 April 2007 | doorkliks:20945 | Paul van Veenendaal
  4. Vodafone HSDPA: niet doen!
    15 February 2007 | doorkliks:14316 | Carl Mangold
  5. iPhone hype of echt cool?
    02 July 2007 | doorkliks:8831 | Vincent Everts
  6. Joost: TV-revolutie in de dop
    27 February 2007 | doorkliks:7560 | Gijsbregt Brouwer
  7. The Secret
    08 July 2007 | doorkliks:7178 | Caroline Korsten
  8. De nieuwe hype: microbloggen
    17 March 2007 | doorkliks:7161 | Raimo van der Klein
  9. To blog or not to blog?
    14 July 2007 | doorkliks:7046 | Petra de Boevere
  10. Introspectie
    06 August 2007 | doorkliks:6712 | Albert Treur
Op basis van aantal reacties

  1. Joost toegankelijk voor iedereen
    01 May 2007 | reacties: 170 | Gijsbregt Brouwer
  2. Joost: TV-revolutie in de dop
    27 February 2007 | reacties: 151 | Gijsbregt Brouwer
  3. Nederlandse Weblogger ‘beboet’
    04 November 2007 | reacties: 149 | Petra de Boevere
  4. Vodafone HSDPA: niet doen!
    15 February 2007 | reacties: 133 | Carl Mangold
  5. To blog or not to blog?
    14 July 2007 | reacties: 113 | Petra de Boevere
  6. De nieuwe hype: microbloggen
    17 March 2007 | reacties: 112 | Raimo van der Klein
  7. Is Second Life een zeepbel?
    08 May 2007 | reacties: 106 | Caroline Korsten
  8. Time Warner koopt Second Life niet
    15 June 2007 | reacties: 97 | Carl Mangold
  9. Welke Nederlandse blogs hebben de meeste autoriteit?
    22 July 2007 | reacties: 94 | Marco Derksen
  10. Webmarketeers zijn hot!
    13 February 2007 | reacties: 75 | Ewout Wolff

Top10 Marketingfacts artikelen
All Time

Op basis van aantal doorkliks

  1. Verboden plekken in Nederland
    12 September 2006 | doorkliks:64722 | Paul van Veenendaal
  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    26 December 2005 | doorkliks:56105 | Erik van Roekel
  3. Hebben weblogs nou wel of geen invloed?
    10 September 2005 | doorkliks:38856 | Frank Janssen
  4. Welke Nederlandse blogs hebben de meeste autoriteit?
    22 July 2007 | doorkliks:35821 | Marco Derksen
  5. Even uit de lucht
    19 February 2005 | doorkliks:35456 | Marco Derksen
  6. 212 meets Habbo Hotel (verslag)
    12 October 2005 | doorkliks:34344 | Marco Derksen
  7. Scarlet One model een man?
    31 October 2005 | doorkliks:32462 | Albert Treur
  8. Atletes uit de kleren voor trainingskamp
    06 October 2003 | doorkliks:31335 | Marco Derksen
  9. Veilingkijker mag niet meer op Marktplaats kijken
    26 May 2005 | doorkliks:30500 | Marco Derksen
  10. Veel blogs niet klaar voor ‘big time’ hits
    04 February 2006 | doorkliks:29958 | Carl Mangold
Op basis van aantal reacties

  1. Joost toegankelijk voor iedereen
    01 May 2007 | reacties: 170 | Gijsbregt Brouwer
  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    26 December 2005 | reacties: 168 | Erik van Roekel
  3. Joost: TV-revolutie in de dop
    27 February 2007 | reacties: 151 | Gijsbregt Brouwer
  4. Nederlandse Weblogger ‘beboet’
    04 November 2007 | reacties: 149 | Petra de Boevere
  5. Wat moet ik in godsnaam met ‘Podcasting’?
    10 October 2005 | reacties: 143 | Anders Floor
  6. Vodafone HSDPA: niet doen!
    15 February 2007 | reacties: 133 | Carl Mangold
  7. Wuppie succes dreigt drama te worden voor AH
    18 June 2006 | reacties: 121 | Albert Treur
  8. Beantwoord deze conversie-tip en win!
    06 December 2006 | reacties: 119 | Ewald Verhoog
  9. Marketingfacts 2.0
    14 February 2006 | reacties: 115 | Marco Derksen
  10. To blog or not to blog?
    14 July 2007 | reacties: 113 | Petra de Boevere

Top 10 Viral Friday

Elke vrijdag tracteert Paul van Veenendaal ons op de 10 beste virals. Viral Friday begint een fenomeen te worden in Viral Marketingland en bij een wat latere plaatsing dan normaal gebeurd het regelmatig dat er mailtjes binnenkomen of Viral Friday er nog aan komt. Elke week de 10 artikelen samenstellen met ook inhoudelijk de nodige achtergrondinformatie is een klus op zich. Daarom een aparte top10 voor Viral Friday op basis van doorkliks en reacties.

Top 10 Viral Friday 2007

Op basis van aantal doorkliks

  1. Motorola Wirebreakers
    22 June 2007 | doorkliks:1804 | Paul van Veenendaal
  2. Bom Chicka Wah Wah
    26 April 2007 | doorkliks:1569 | Paul van Veenendaal
  3. Newsbreaker
    01 June 2007 | doorkliks:1313 | Paul van Veenendaal
  4. Britain’s Got Talent
    15 June 2007 | doorkliks:1194 | Paul van Veenendaal
  5. Get the message
    25 May 2007 | doorkliks:1146 | Paul van Veenendaal
  6. Obama Girl
    22 June 2007 | doorkliks:1118 | Paul van Veenendaal
  7. Dodge
    20 July 2007 | doorkliks:1104 | Paul van Veenendaal
  8. Elave (NSFW)
    25 May 2007 | doorkliks:1083 | Paul van Veenendaal
  9. Google Maps Street View
    01 June 2007 | doorkliks:1052 | Paul van Veenendaal
  10. Shampoo Clear
    01 June 2007 | doorkliks:1041 | Paul van Veenendaal
Op basis van aantal reacties

  1. Britain’s Got Talent
    15 June 2007 | reacties: 16 | Paul van Veenendaal
  2. Ego Leonard
    10 August 2007 | reacties: 8 | Paul van Veenendaal
  3. Elf Yourself
    07 December 2007 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  4. BBH: Graduate Recruitment
    05 October 2007 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  5. Bullet Proof Baby
    31 August 2007 | reacties: 5 | Paul van Veenendaal
  6. Toyota: World of Warcraft
    12 October 2007 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal
  7. Postbank: Snel geld overmaken
    10 August 2007 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal
  8. Rode Kruis
    29 June 2007 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal
  9. United 300
    22 June 2007 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal
  10. SNS Bank
    25 May 2007 | reacties: 4 | Paul van Veenendaal

Top 25 bloggers en leden

Tot slot de top25 van bloggers op Marketingfacts op basis van aantal artikelen en top 25 van leden (incl/excl bloggers) op basis van aantal reacties.

Top 25 Marketingfacts bloggers

Op basis van aantal postings overall Op basis van aantal postings in 2007
naam aantal postings
1 Marco Derksen 9.155
2 Erik van Roekel 791
3 Carl Mangold 583
4 Albert Treur 227
5 Alex Stil 192
6 Anders Floor 180
7 Remi van Beekum 172
8 Matthijs van den Broek 158
9 Bernice Klaassen 149
10 Paul van Veenendaal 135
11 Edwin Duys 120
12 Gijsbregt Brouwer 111
13 Frank Meeuwsen 111
14 Robert de Boer 92
15 Bas van de Haterd 83
16 Erwin van Lun 79
17 Bas Verkes 73
18 André Scholten 64
19 Karel Kolb 61
20 Jak Boumans 60
21 Ronald ter Voert 50
22 Richard Osinga 49
23 Ralph Bom 48
24 Ludo Raedts 41
25 Hans Mestrum 40
naam aantal postings
1 Marco Derksen 709
2 Matthijs van den Broek 158
3 Erik van Roekel 134
4 Carl Mangold 90
5 Paul van Veenendaal 72
6 Albert Treur 66
7 Bas van de Haterd 63
8 André Scholten 54
9 Gijsbregt Brouwer 50
10 Caroline Korsten 34
11 Raimo van der Klein 31
12 David Brinks 28
13 Annet de Graaf 25
14 Cem Yildiz 25
15 Bas Ter Burg 24
16 Remi van Beekum 23
17 Robert-Jan van Diepen 23
18 David van Dam 22
19 Erwin van Lun 20
20 Ronald ter Voert 19
21 Vincent Everts 18
22 Karel Kolb 16
23 Ton Wesseling 14
24 Jak Boumans 13
25 Ant on a mission 13

In 2007 zijn 4 bloggers verantwoordelijk voor iets meer dan 50% van aantal artikelen.


Top 25 Marketingfacts leden o.b.v. aantal reacties

Leden inclusief bloggers Leden exclusief bloggers
naam aantal reacties
1 Marco Derksen 9.101
2 Erik van Roekel 1.204
3 Carl Mangold 1.052
4 Albert Treur 947
5 Paul van Veenendaal 883
6 Anders Floor 835
7 Peter W. 639
8 Erwin van Lun 621
9 Bas van de Haterd 595
10 Jeroen Mirck 584
11 Gijsbregt Brouwer 555
12 Kasper Katje 453
13 Roy Huiskes 396
14 Remi van Beekum 333
15 André Scholten 296
16 Bas Paauw 277
17 Frank Meeuwsen 272
18 Raimo van der Klein 260
19 Arnoud 239
20 Bram Alkema 236
21 Petra de Boevere 215
22 Peter Bonjernoor 212
23 Robert de Boer 206
24 Christian van den Berge 201
25 Kjeld Kahn 181
naam reacties
1 Anders Floor 835
2 Jeroen Mirck 584
3 Kasper Katje 453
4 Roy Huiskes 396
5 Arnoud 239
6 Peter Bonjernoor 212
7 Kjeld Kahn 181
8 Sint Smeding 174
9 Fred Zelders 170
10 janm 154
11 Floris Spin 148
12 Arash Rahmani 139
13 Roel Schiefelbusch 129
14 Robert Gaal 122
15 Polle de Maagt 120
16 Vincent Leenders 97
17 Mark de Kock 87
18 Arnout Veenman 83
19 Frank Janssen 81
20 Alex Stil 80
21 Yme Bosma 73
22 Jak Boumans 72
23 Dick Veerman 71
24 Stijn Kruijssen 69
25 Simon Koelewijn 64


Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Paul van Veenendaal

    Wederom een mooi overzicht Erik! En dank voor de publicatie van het Viral Friday overzicht op basis van kliks en reacties.

    De Top 10 van 2007 (op basis van doorkliks) is een mix van hypes en hoax (iPhone, Twitter, Joost, The Secret, 1 april), blogrelated items (bbqfacts, autoriteit blogs) en artikelen die het via zoekmachines goed doen (Celine & Elvis, Vodafone HSDPA).

    Welke blogger is de beste nieuwkomer van het jaar aka MF rookie of the year?


    31 december 2007 om 08:58
    jeroenmirck

    In de top-10 van reaguurders op Marketingfacts.

    Laat mijn baas het maar niet zien… 😉


    31 december 2007 om 09:09
    Stijn Kruijssen

    Ik trek vanavond ook een extra flesje champagne open voor mijn top-25 positie.. leuke overzichten! Al valt het me nog wel een beetje tegen dat slechts 4 bloggers verantwoordelijk zijn voor 50%+ van alle artikelen.


    31 december 2007 om 09:14
    evroekel

    @Paul: Als ik de top25 bloggers langs loop van dit jaar, dan is volgens mij Caroline Korsten dit jaar begonnen met bloggen op M! en daarmee (als ik mij niet vergis) M! Rookie of the Year.

    @Jeroen: hmm.. eens kijken of ik een telling kan doen hoe vaak er in die reacties naar Adfoblog werd gelinkt? ;-))


    31 december 2007 om 09:21
    jeroenmirck

    @Erik: dat zal je nog enorm gaan meevallen! 😉


    31 december 2007 om 09:30
    jeroenmirck

    Rookie of the Year is trouwens Matthijs van den Broek.


    31 december 2007 om 09:31
    evroekel

    @Jeroen: Verdikkie inderdaad Matthijs is Rookie of the Year, dacht dat hij ergens eind vorig jaar al begonnen was maar is inderdaad april van dit jaar.


    31 december 2007 om 09:39
    chi666

    @Erik: ik zie toch ook een duidelijk stijgende trend in… trends…

    En natuurlijk sociale netwerken, maar die is volgens mij pas later toegevoegd

    En een top 10 plek in postings in 2007… gaat goed!

    Ik dacht eerst dat het aantal reacties was het aantal reacties op de artikelen. Krijgen we die ook nog per blogger? Totaal aantal reacties en gemiddeld aantal reacties per posting? (die laatste zou je de controverse index kunnen noemen)…


    31 december 2007 om 10:22
    Henri van den Hoof

    Absoluut indrukwekkende cijfers. Marco Derksen 9.155 postings? Dat zijn er dus gemiddeld 5 per dag… WOW!

    Dank aan alle MF-bloggers voor alle nieuwtjes, informatie en inspiratie de laatste jaren en natuurlijk een geweldige jaarwisseling toegewenst aan iedereen… 🙂


    31 december 2007 om 12:07
    media

    Dank voor de update van de statistieken Erik, inderdaad best indrukwekkend als je zo terugkijkt. Goed om te zien dat mijn aandeel ieder jaar afneemt. Eens kijken of we dat in het komende jaar kunnen doorzetten.


    31 december 2007 om 12:24
    nikao

    altijd mooi dit soort stats! 🙂

    #24 als commenter.. wordt tijd dat ik es wat meer tijd vrij maak voor het bloggen 😉


    31 december 2007 om 12:34
    rubenbos

    Leuke lijst! Complimenten voor met name drijvende krachten Marco en Erik.

    Zal ik als verse blogger dan maar me voornemen voor 2008 om dit te blijven doen? 🙂


    31 december 2007 om 13:17
    evroekel

    @Bas: de basisquery voor CI (en dan heb ik nog maar een deel) haalt de site volledig onderuit door hoeveelheid tabellen, tellingen etc. Zal volgend jaar eens kijken of dit nog te verbeteren valt door bv lokaal kopie te trekken, gaat dit jaar (…) niet meer lukken.


    31 december 2007 om 13:34
    media

    @Christian: lijkt me een goed voornemen, zeker nu Carl zich wat heeft teruggetrokken na alle kritiek op Brandgagement kunnen we wel een evangelist ugc gebruiken!

    @Ruben: helemaal top! maar geniet eerst van je vakantie; een betere start van 2008 is nauwelijks denkbaar!


    31 december 2007 om 13:47
    evroekel

    @jeroen mirck: In 1:5 comments sinds oprichting Adfoblog. Valt mee 😉


    31 december 2007 om 14:09
    jkivit

    Mooi overzicht. Marco en andere bloggers en lezers een fijn 2008 gewenst!


    31 december 2007 om 16:06
    Floris

    Jullie grossieren beide in het plaatsen van linkjes naar je eigen blog. Lekker belangrijke discussie jongens 🙂


    2 januari 2008 om 07:30
    Albert Treur

    Floris ik zwengel deze discussie niet aan hoor, ik breng hem tot de juiste proporties. Als een linkje relevant is heb daar geen moeite mee maar mij op adfo verwijten dat ik ‘promotjes’doe voor Venturo, dan sla de plank goed mis zeker als je Jeroen Mirck heet en dat zo’n beetje 130 keer hebt gedaan hier op MF. Discussie gesloten?


    2 januari 2008 om 09:55
    Floris

    Jij gaat zowel op MF als op Adfoblog hier over door. Hoe druk je je kan maken over dit soort non-items…


    2 januari 2008 om 11:02
    venturo

    Floris. Lees de boodschap, dit non item werd NIET door mij aangezwengeld. Ik proportioneer hier,logisch gezien de opmerkingen van Erik over Jeroen die blijkbaar wel een item zijn, en op adfo, het loggus delictus.


    2 januari 2008 om 11:06
    Astrid Kuyer

    Misschien een idee voor 2008: top 25 van de meest relevante reacties ….? Want zoals hierboven opgemerkt, reageert men soms zelfs op eigen inbreng. Alleen maar om meer traffic naar de eigen site te krijgen. En dan is de relevantie toch een stuk minder.


    2 januari 2008 om 20:53
    Dirk Jan The Selfservice Company

    Ik wordt een beetje gek van die ruzieachtige narcistische toon van Albert Treur (en van Mirck die voortdurend hapt ;-))


    3 januari 2008 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!